Kierujemy je do ogółu społeczeństwa, w tym do przedsiębiorców, studentów i młodych ludzi. W tym obszarze w 2024 roku oferowaliśmy m.in. pomoc w wejściu na rynek pracy w postaci szkoleń i materiałów edukacyjnych dostępnych na platformie Santander Open Academy, dotyczących języków obcych i kompetencji zawodowych.
Podejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na dotknięte społeczności oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z tymi społecznościami oraz skuteczność tych działań (S3‑4) (MDR‑A)
- ESRS:
-
Podejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na dotknięte społeczności oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z tymi społecznościami oraz skuteczność tych działańS3-4Podejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na dotknięte społeczności oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z tymi społecznościami oraz skuteczność tych działań
-
Działania i zasoby w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem.MDR-ADziałania i zasoby w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Jako Grupa Kapitałowa angażujemy się w odpowiedzialne zarządzanie wpływem swojej działalności na społeczności. Może być to wpływ bezpośredni, jak w przypadku naszych działań społecznych, lub pośredni, poprzez klientów biznesowych, których obsługujemy, a w szczególności tych, którym zapewniamy finansowanie. W 2024 roku podjęliśmy szereg działań w zakresie zarządzania istotnymi oddziaływaniami na dotknięte społeczności. Działania te realizujemy w trybie ciągłym i będą one kontynuowane i dostosowywane w kolejnych latach Więcej szczegółów na temat realizowanych działań i inicjatyw znajduje się w kolejnych podrozdziałach oraz rozdz, IV „Strategia rozwoju”.
Wpływ na społeczności za pośrednictwem klientów
Wpływem, jaki mamy na społeczności za pośrednictwem naszych klientów biznesowych, zarządzamy na dwa sposoby – finansujemy firmy, które realizują cele społeczne i zarządzamy ryzykiem związanym z obsługą przedsiębiorstw.
Finansowanie firm, które mają pozytywny wpływ na społeczności, realizujemy m.in. przy współpracy z bankami rozwoju. W 2024 roku podpisaliśmy umowę z Grupą Europejskiego Banku Inwestycyjnego dotyczącą sekurytyzacji portfela aktywów leasingowych. Kapitał uwolniony dzięki zawartej transakcji zobowiązaliśmy się przeznaczyć na cele związane z dalszym finansowaniem przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem zielonych i społecznych aktywów. W obszarze społecznym wspierany cel dotyczy rozwoju przedsiębiorczości kobiet. Współpraca umożliwi uruchomienie łącznie do 5 mld PLN nowego finansowania, z czego co najmniej jedna trzecia trafi do firm należących do kobiet lub prowadzonych przez kobiety, czy też oferujących produkty niwelujące skutki nierównego traktowania płci. Jest to największa tego typu transakcja pod kątem wartości zaangażowania zrealizowana przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) we współpracy z bankiem komercyjnym.
W obszarze zarządzania ryzykiem nasze działania dotyczą trzech głównych kwestii:

-
oddziaływania na społeczności związane z projektami inwestycyjnymi, które finansujemy
-
oddziaływania na społeczności związane z działalnością klientów biznesowych, którymi zarządzamy w związku z ryzykiem środowiskowym, społecznym i zmian klimatycznych,
-
oddziaływania na społeczności związane z działalnością klientów biznesowych, którymi zarządzamy w związku z ryzykiem reputacji.
W nawiązaniu do finansowania projektów inwestycyjnych, Grupa Banco Santander jest sygnatariuszem Zasad Równikowych („Equator Principles”). W Banku obowiązuje procedura, która dla projektów finansowanych przez Pion Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej wdraża Zasady Równikowe do specjalistycznego procesu oceny ryzyka środowiskowo-społecznego projektów. Ponadto do Zasad Równikowych odnoszą się nasze regulacje wewnętrzne: „Polityka odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju” i „Polityka zarządzania ryzykiem społecznym, środowiskowym i zmian klimatycznych”. Zasady te stanowią dobrowolne wytyczne dla instytucji finansowych i dotyczą identyfikacji, oceny i zarządzania ryzykiem środowiskowym i społecznym przy finansowaniu projektów inwestycyjnych. Zasady Równikowe określają konkretne parametry finansowań, które powinny być objęte badaniem. Kryteria te dotyczą wysokości całkowitego kosztu inwestycyjnego projektu (od 10 mln USD całkowitego kosztu, niezależnie od wartości finansowania ze strony Banku), fazy projektu, jak i rodzaju finansowania. Od naszych klientów wymagamy dostarczenia odpowiednich dokumentów, aby przeprowadzić analizę due dilligence, w tym w zakresie praw człowieka, pod kątem zgodności z „Wytycznymi ONZ dotyczącymi biznesu i praw człowieka”. Następnie w ramach procesu zarządzania ryzykiem środowiskowo-społecznym wymagamy, aby nasi klienci informowali społeczność lokalną o potencjalnym niekorzystnym oddziaływaniu projektu i możliwościach łagodzenia wpływu, udostępniali dokumentację, stwarzali mechanizm rozpatrywania skarg, a także prowadzili proces świadomych konsultacji społecznych jeszcze przed rozpoczęciem budowy. W przypadku zdefiniowania istotnych potencjalnych ryzyk klienci zarządzają nimi poprzez wdrożenie planu działań środowiskowych i społecznych (ESAP – Environmental & Social Action Plan). Przygotowuje go niezależny konsultant we współpracy z bankami finansującymi projekt. W przypadku projektów o wysokim potencjalnym ryzyku Bank wymaga następnie raportów monitoringowych, które również przygotowuje niezależny konsultant, w określonych przez umowę terminach. Następnie weryfikuje je Bank. Kwestiami tymi zarządza jednostka ryzyka ESG, a jej opinie są brane pod uwagę przed decydentów w procesie kredytowym. Proces ten wymaga od zaangażowanych jednostek Banku gromadzenia odpowiedniej dokumentacji i podlega mechanizmowi kontroli wewnętrznej.
Proces oceny ryzyk środowiskowo-społecznych na poziomie klienta regulują procedury wewnętrzne Banku dotyczące klientów Pionu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej oraz klientów Pionu Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej, którzy podlegają pod „Politykę zarzadzania ryzykiem społecznym, środowiskowym i zmian klimatycznych” lub, zgodnie z tą polityką, prowadzą działalność uważaną przez Bank za wrażliwą. W procesie dotyczącym klientów Pionu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej bierzemy pod uwagę wpływ działalności klienta m.in. na dotknięte społeczności. Weryfikujemy, czy klienci posiadają odpowiednie polityki, procedury lub procesy, aby zapobiegać negatywnym wpływom na społeczności, które wynikają z działalności klienta lub jego dostawców. Poprzez monitoring mediów badamy też, czy klienci w praktyce realizują postanowienia swoich dokumentów. W procesie dotyczącym klientów Pionu Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej proces analizy ryzyk środowiskowo-społecznych jest na etapie pilotażu i będzie rozwijany w 2025 roku.
W zakresie zarządzania ryzykiem reputacji monitorujemy działalność naszych klientów biznesowych oraz związane z tym ryzyko reputacyjne dla Grupy Kapitałowej. Zgodnie z „Polityką zarządzania ryzykiem reputacyjnym” proces ten realizują odpowiednie jednostki pierwszej i drugiej linii obrony, a nadzoruje go członek Zarządu Banku kierujący Pionem Zapewniania Zgodności i Przeciwdziałania Przestępczości Finansowej. Wykorzystujemy m.in. monitoring publikacji w mediach. Z jego pomocą weryfikujemy, czy firma lub projekt inwestycyjny nie wzbudzają kontrowersji wśród lokalnej społeczności. Kontrowersje związane z przestrzeganiem praw człowieka czy oddziaływaniem społecznym klienta lub finansowanego projektu uwzględniamy w naszym procesie decyzyjnym. Przypadki takie opiniuje jednostka ryzyka reputacyjnego.
Negatywna opinia:
- może prowadzić do niepodjęcia współpracy z klientem,
- w przypadku wniosku o finansowanie jest brana pod uwagę przy podejmowaniu decyzji przez odpowiedni organ (np. komitet kredytowy), w odniesieniu do nowych produktów lub istniejącego zaangażowania.
Środki naprawcze i zakończenie relacji z klientem
W 2024 roku prowadziliśmy działania, które wspierają stosowanie środków naprawczych. Wprowadziliśmy w Banku procedurę wewnętrzną dotyczącą badania, czy projekty inwestycyjne klientów są zgodne z Zasadami Równikowymi. Poszerzyliśmy też zakres przedmiotowy „Polityki finansowania sektorów wrażliwych”. Działania te uzupełniają wewnętrzne procesy, w tym związane z monitorowaniem klientów i naprawą przez nich potencjalnych szkód. Szczegółowy opis znajduje się w sekcji S3-3 „Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez dotknięte społeczności”.
Kwestie zakończenia relacji biznesowej poprzez wypowiedzenie umowy klientowi są regulowane przepisami, regulaminami bankowymi i zapisami umów zawieranych z klientami. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez klienta jego zobowiązań, a w szczególności postanowień umowy, decyzje co do dalszych kroków są podejmowane adekwatnie do rodzaju i wagi naruszenia. Może to być wstrzymanie wypłaty kolejnych transz finansowania, podwyższenie marży czy wypowiedzenie umowy. Negatywny wpływ klienta na dotknięte społeczności może stanowić naruszenie konkretnych zobowiązań przyjętych w umowie. Przykładem są umowy dot. projektów ocenianych metodologią Zasad Równikowych (szczegóły w sekcji S3-3). Negatywny wpływ klienta na społeczność może być też podstawą zakończenia relacji biznesowej z klientem w sposób inny niż wypowiedzenie, np. poprzez odmowę przedłużenia kredytowania.

Działania z zakresu odpowiedzialności społecznej biznesu
Nasze własne działania społeczne kierujemy przede wszystkim do mieszkańców Polski. Realizujemy inicjatywy przede wszystkim z zakresu:
Realizujemy ją przede wszystkim z myślą o dzieciach i młodzieży (oraz ich opiekunach), w tym poprzez rozwijany od kilku lat projekt „Finansiaki”.
Kierujemy ją do klientów i ogółu społeczeństwa. Działania prowadzimy w kanałach bankowości internetowej i mobilnej, na stronie internetowej Banku, a także w mediach społecznościowych (w tym kampania „Nie wierz w bajki”).
Kierujemy je do osób niedostatecznie ubankowionych lub wykluczonych finansowo w inny sposób. Oferujemy im odpowiednio zaprojektowane usługi finansowe i kanały obsługi, w tym placówki partnerskie i bankomaty w mniejszych miejscowościach, konto dla dzieci do 13 roku życia czy program „Polska Bezgotówkowa”,
Poprzez działania Fundacji Santander. Kierujemy je głównie do osób w trudnej sytuacji życiowej lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także do społeczności lokalnych. Ta grupa działań dotyczy obszarów takich jak: edukacja i działania na rzecz młodzieży, rozwój społeczno-gospodarczy, pomoc społeczna, a także pomoc humanitarna czy reagowanie na problemy środowiskowe. Przykładowe projekty obejmują wolontariat pracowniczy, programy grantowe (m.in. „Tu mieszkam tu zmieniam EKO”, „Razem dla eko-zmiany”), i inne działania charytatywne (m.in. „Pomnażamy dobro” – w 2024 r. celem zbiórki i darowizny było wsparcie onkologii dziecięcej – czy „Klub Płomyka”, w ramach którego remontujemy i wyposażamy pomieszczenia w szpitalach dziecięcych
Nasza agenda działań społecznych odnosi się do międzynarodowych standardów „Business for Societal Impact”. Działania te są ukierunkowane na realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Kontrybuują one najczęściej do celów: Dobra jakość edukacji (SDG 4) oraz Dobre zdrowie i jakość życia (SDG 3). Inne realizowane cele to m.in.: Koniec z ubóstwem (SDG 1), Mniej nierówności (SDG 2), Wzrost gospodarczy i godna praca (SDG 8), Działania w dziedzinie klimatu (SDG 13) i Partnerstwa na rzecz celów (SDG 17). W 2024 roku przygotowywaliśmy się do wdrożenia nowego modelu działań społecznych, zgodnie z którym najwięcej zasobów Grupa Kapitałowa będzie przeznaczać na cele społeczne związane z edukacją, podnoszeniem kompetencji zawodowych i rozwojem przedsiębiorczości.

Skuteczność programów społecznych mierzymy przede wszystkim za pomocą ich zasięgu, a więc liczby beneficjentów wsparcia społecznego i osób, do których dotarły treści edukacyjne. Monitorujemy też wartość środków, jaką Grupa Kapitałowa przeznacza na cele społeczne. Kwestie te nadzoruje m.in. dyrektor Obszaru Komunikacji i Doświadczenia Marki, a wyniki realizacji działań są raportowane do Komitetu ESG w cyklu kwartalnym.