Działania i zasoby w odniesieniu do polityki klimatycznej (E1‑3)
- ESRS:
-
Działania i zasoby w odniesieniu do polityki klimatycznejE1-3Działania i zasoby w odniesieniu do polityki klimatycznej
-
Działania i zasoby w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojemMDR-ADziałania i zasoby w odniesieniu do istotnych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem
Kluczowe działania podejmowane przez nas w ramach realizacji polityk klimatycznych
Podejmowane przez nas kluczowe działania w ramach realizacji polityk klimatycznych dotyczą naszych operacji własnych oraz downstream’u naszego łańcucha wartości.
Działania odnoszące się do downstream’u realizowane są dla klientów, dla portfela kredytowego i funduszy inwestycyjnych oraz powiązane są głównie z naszym Systemem Klasyfikacji Zrównoważonego Finansowania i Inwestowania (SFICS) i z przeciwdziałaniem greenwashing’owi.

Oczekiwane rezultaty opisanych poniżej działań wyrażone są zdefiniowanymi przez Bank celami strategicznymi dla zagadnień klimatycznych obszaru polityki klimatycznej – cele te oraz związane z nimi horyzonty czasowe przedstawione są w podrozdziale E1-4.
Operacje własne
Podejmowane przez nas działania wewnętrzne w ramach „Polityki odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju” to:

-
promowanie ochrony środowiska w oparciu o międzynarodowe standardy regulacyjne, system ciągłego doskonalenia – w 2024 roku Bank otrzymał certyfikat ISO14001, który potwierdził, że system zarządzania środowiskowego dla budynków centrali banku spełnia wymagania normy. Certyfikat ISO 14001 posiada również spółka Santander Leasing,
-
pomiary i monitoring zużycia zasobów naturalnych, emisji i produkcji odpadów w większości obiektów Banku.
Obecnie nie realizujemy działań kwalifikowanych jako rozwiązania oparte na zasobach przyrody. W związku z charakterem naszej działalności, realizacja planowanych działań w zakresie łagodzenia zmian klimatu i adaptacji nie jest uzależniona od dostępności ani alokacji zasobów. Działania te są integralną częścią naszej strategii i determinowane przede wszystkim przez wymagania regulacyjne oraz popyt rynkowy.
W Spółkach Grupy Kapitałowej podejmujemy działania, by mitygować negatywny wpływ Grupy Kapitałowej na klimat. Identyfikujemy źródła emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniamy floty samochodowe na pojazdy niskoemisyjne. Zwiększamy efektywność zużycia energii. W 2024 roku 100% energii elektrycznej zakupionej bezpośrednio przez Bank pochodzi z OZE, dla pozostałego wolumenu energii elektrycznej wykorzystywanej przez Bank pozyskał on gwarancje pochodzenia energii.

Procentowe zużycie energii elektrycznej z OZE w Spółkach zależnych Grupy Kapitałowej
Bank rozpoczął również produkcję własnej energii z fotowoltaiki (w 2024 roku wyprodukowaliśmy 32 MWh – całkowite zużycie Grupy Kapitałowej wynosi 23 609 MWh), kontynuujemy wymianę oświetlenia na LED oraz testujemy rozwiązania, by zmniejszyć zużycie energii cieplnej w oddziałach. Prowadzone są też działania edukacyjne budujące świadomość klimatyczną wśród pracowników.
* kolejność spółek zgodnie ze zużyciem energii elektrycznej (OZE i konwencjonalnej) – od największej do najmniejszej. W związku z tym, że Santander Factoring podnajmuje powierzchnie od Santander Bank Polska, zużycie energii elektrycznej przez tę spółkę jest liczone jako zużycie Banku.
Portfel kredytowy
Działania podejmowane wobec interesariuszy zewnętrznych to:
- ograniczenie finansowania działań, które mogą mieć bezpośredni negatywny wpływ na środowisko naturalne i społeczeństwo oraz wywołać długotrwałe skutki związane ze zmianą klimatu,
- prowadzenie dialogu z i klientami, by zachęcić ich do zmiany praktyk biznesowych na bardziej zrównoważone,
- wspieranie transformacji klientów w wyżej wymienionym zakresie poprzez finansowania,
- zachęcanie dostawców do przyjęcia zobowiązań dotyczących ochrony środowiska i przejścia na gospodarkę niskoemisyjną.
W Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska przeprowadziliśmy analizę dźwigni dekarbonizacyjnych. Bazując na analizie ryzyka transformacyjnego dla naszych klientów (przedstawiona w sekcji E1.SBM-3) oraz trendach rynkowych wyróżniliśmy cztery sektory, które mogą okazać się takimi dźwigniami w naszym portfelu kredytowym:
- nieruchomości (zarówno komercyjne, jak i detaliczne),
- przemysł – choć widzimy tu potencjał na działania dekarbonizacyjne, to przez wzgląd na stopień złożoności tego sektora i brak wiarygodnych danych, konieczne są dalsze analizy. Dodatkowo sektor ten jest mocno uzależniony od krajowego miksu energetycznego,
- sektor energetyczny – finansowanie OZE,
- transport – leasing samochodów elektrycznych, finansowanie niskoemisyjnego transportu publicznego.
Barierą, która utrudnia wykorzystanie tych dźwigni jest niski, w naszej ocenie, poziom wsparcia publicznego na transformację oraz bariery technologiczne (w wielu przypadkach brak alternatywnych – nisko lub zeroemisyjnych rozwiązań – w konkurencyjnej cenie) czy logistyczne (np. brak wystarczającej liczby ładowarek do samochodów elektrycznych).
W roku 2024 efektywna dystrybucja środków nastąpiła w dwóch programach – wsparcie elektromobilności oraz dekarbonizacji budynków mieszkalnych. Nie uruchomiono natomiast szerokiej dystrybucji środków z programów Krajowego Planu Odbudowy. Obserwowany jest również brak kompleksowego podejścia do ograniczania głównych istniejących źródeł emisji. W obszarze portfela hipotecznego istotne wyzwanie związane jest z niskim pokryciem rynku nieruchomości przez świadectwa charakterystyki energetycznej, ceny energii są regulowane (co zmniejsza ekonomiczny bodziec do termomodernizacji z perspektywy użytkowników) a duża część śladu węglowego jest pochodną emisji generowanych przez systemowe ciepłownictwo i źródła prądu. Dodatkowym utrudnieniem, z perspektywy klientów, jest zmiana w systemie rozliczania systemów OZE.
Niezależnie od wyżej wymienionych barier, w 2024 roku działaliśmy w obszarze wymienionych powyżej dźwigni dekarbonizacyjnych i odnotowaliśmy wzrost finansowania zielonego, zgodnego z wewnętrznym systemem klasyfikacji (dane w sekcji Mierniki i cele). Na wynik miało wpływ głównie finansowanie OZE, efektywności energetycznej i niskoemisyjnego transportu (m.in. w ramach programu „Mój elektryk”). Te dwa ostatnie obszary są znaczącym składnikiem bazy kosztowej naszych klientów, kluczowej w obliczu wysokiej inflacji i silnej konkurencji.

Kładziemy nacisk na działania edukacyjne, które odpowiadają na potrzeby klientów w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych – czyli prowadzą do zrozumienia przez nich korzyści ekonomicznej z przejścia na bardziej zrównoważony model biznesowy. Linia zielonego finansowania w segmencie klienta detalicznego i korporacyjnego skoncentrowała się na:
Platforma „Santander Nowa Energia”
Skomercjalizowaniu platformy „Santander Nowa Energia” skierowanej do klientów segmentów MŚP i korporacyjnego. Pozwala ona oszacować ślad węglowy oraz wyliczyć opłacalność inwestycji wspierających dekarbonizację najważniejszych klas aktywów odpowiedzialnych za jego generowanie w zakresie 1 i 2, w tym z wykorzystaniem programów wsparcia publicznego (zakładając rozszerzenie ich zakresu/skali oraz bankowalność w przyszłości).
Edukacja dla doradców i bankierów
Wdrożeniu programu szkoleń o charakterze komercyjnym, aby wyposażyć doradców i bankierów w wiedzę umożliwiającą praktyczne dyskusje z klientem na temat policzalnych korzyści wynikających z inwestycji w efektywne energetycznie aktywa lub modernizację majątku w celu poprawy efektywności działania i redukcji kosztów działalności.
Edukacja dla klientów
Działaniach o charakterze edukacyjnym dla klientów. Objęły one m.in. serię podcastów „Z nową energią o finansach” i cykl ogólnopolskich spotkań z klientami nakierowanych na przedstawienie biznesowych korzyści z zastosowania technologii w modernizacji majątku przedsiębiorstw w celu zmniejszenia emisyjności, oraz przedstawieniu przyszłych presji regulacyjnych związanych ze zrównoważonym rozwojem, które mogą się przełożyć na wzrost kosztów prowadzenia działalności w poszczególnych branżach.

W 2024 roku Bank oferował klientom produkty wspierające transformację gospodarki (poniżej). W roku 2025 Bank planuje kontynuację i rozszerzenie tych działań, przy czym dokładny ich kierunek będzie pochodną uruchomienia programu wsparcia publicznego skalibrowanego pod faktyczne potrzeby klientów.
Kredyt Transformacyjny na inwestycje zrównoważone (Biznes Nowa Energia)
- segment: MŚP,
- cele finansowania: panele fotowoltaiczne, samochody elektryczne, magazyny energii, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, pompy ciepła.
Kredyt Ekologiczny z BGK (Kredyt częściowo spłacany dotacją w formie premii ekologicznej wypłacanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego z Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027)
- segment: MŚP, Small-midcaps,
- cele finansowania: kredyt jest przeznaczony na finansowanie wydatków związanych z modernizacją infrastruktury – w celu zwiększenia energooszczędności przedsiębiorstwa.
Ekomax
- kredyt inwestycyjny z gwarancją BGK i dopłatą do kapitału kredytu. Przeznaczony na finansowanie inwestycji modernizacyjnej, w tym obligatoryjnie z elementem termomodernizacji (chyba że audyt termomodernizacyjny wskazuje inaczej) oraz dodatkowo m.in. inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii, gospodarką obiegu zamkniętego lub budową i wymianą systemów ciepłowniczych.
W segmencie Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, czyli największych spółek, Bank wspiera transformację energetyczną kraju poprzez udzielanie finansowania na budowę farm wiatrowych i instalacji fotowoltaicznych – wartość całego portfela energetycznego na koniec roku to ok. 7,8 mld zł, z czego co najmniej 1/3 to portfel OZE związany z samym tylko z finansowaniem projektowym. Łączna moc finansowanych przez nas projektów OZE to 170 MW.

Choć finansowanie odnawialnych źródeł energii stanowi fundament transformacji energetycznej, nie jest jedynym istotnym elementem tego złożonego procesu. Oprócz bezpośredniego finasowania w formule project finance i emisji zielonych obligacji, wspieramy naszych klientów poprzez doradztwo. Doradzamy w obszarach takich jak kupno i sprzedaż zielonych aktywów, strukturyzowanie kredytów powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju oraz opracowywanie planów transformacji energetycznej. W 2024 roku udzieliliśmy siedmiu finansowań w formule kredytów powiązanych z celami zrównoważonego rozwoju (SLL) dla klientów działających w sektorach sprzedaży detalicznej, technologii informacyjnej transportu i logistyki.
Dla klientów działających w sektorach wysokoemisyjnych, takich jak energetyka, sektor paliw kopalnych oraz lotnictwo, przeprowadzamy szczegółowe analizy dotyczące emisji gazów cieplarnianych, celów związanych z dekarbonizacją i planów transformacji energetycznej. Ponieważ są to sektory szczególnie wrażliwe na zmianę klimatu, pomagamy naszym klientom zrozumieć szanse i ryzyka związane z transformacją.

Regularnie spotykamy się również z klientami z innych sektorów. Omawiamy między innymi możliwości finansowania powiązanego z celami zrównoważonego rozwoju, którego częstym komponentem jest zobowiązanie do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Poruszamy także kwestie aktualnych regulacji, oczekiwań inwestorów oraz najlepszych rynkowych praktyk.
Kwestie środowiskowe jako część czynników ESG uwzględniamy również w analizie inwestycyjnej. Rozpatrywanie czynników pozafinansowych postrzegamy w naszej Grupie Kapitałowej jako szansę na uzyskanie pełniejszego obrazu aktywów, którymi zarządzamy, i podejmowanie bardziej wyważonych decyzji inwestycyjnych. Analizujemy między innymi kwestie strategii i zarządzanie środowiskiem, wpływu na zmianę klimatu, stopień wykorzystywania zasobów naturalnych i zapobieganie zanieczyszczeniom.
Fundusze zgodne z SFDR
Santander TFI S.A. oferuje fundusze inwestycyjne klasyfikowane jako produkty z art. 8 rozporządzenia SFDR (tzw. jasnozielone) i art. 9 SFDR (tzw. ciemnozielone).
Na 31 grudnia 2024 roku Santander TFI S.A. zarządzało 6 takimi funduszami:
- 5 subfunduszy – klasyfikowanych jako produkty z art. 8 rozporządzenia SFDR (tzw. jasnozielone): Santander Prestiż Odpowiedzialnego Inwestowania Globalny, Santander Prestiż Akcji Europejskich, Santander Prestiż Future Wealth i Santander Prestiż Technologii i Innowacji wydzielone w ramach funduszu Santander Prestiż SFIO oraz Santander Akcji Spółek Wzrostowych wydzielony w ramach funduszu Santander FIO,
- 1 subfundusz – klasyfikowany jako produkt z art. 9 SFDR (tzw. ciemnozielony): Santander Prestiż Prosperity wydzielony w ramach funduszu Santander Prestiż SFIO.
Na 31 grudnia 2024 roku udział aktywów netto funduszy ESG w łącznych aktywach netto funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI wynosi 4,4%.
Regulacje wewnętrzne dotyczące zrównoważonych finansów
Wyżej opisane działania są zgodne z wewnętrznym systemem klasyfikacji i procesem komercjalizacji produktów. Kwestie środowiska naturalnego i klimatu są uwzględniane w procesie tworzenia produktów i usług oraz przy analizie kredytowej.
System Klasyfikacji Zrównoważonego Finansowania i Inwestowania (SFICS)
Od 2022 roku posiadamy w Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska wewnętrzną metodyka klasyfikowania zrównoważonych produktów finansowych, inwestycji i usług, w szczególności sposobu definiowania przez nas finansowania zielonego, społecznego oraz zrównoważonego. System ma zastosowanie m.in. do produktów finansowych, inwestycji i usług, i jest wspólny dla całej Grupy Banco Santander. Dokument jest okresowo aktualizowany, aby uwzględniać zmiany regulacyjne i praktyki rynkowe. Ostatnia aktualizacja z 2024 roku dotyczyła przede wszystkim uwzględnienia części kryteriów technicznych Taksonomii UE (w odniesieniu do kryteriów istotnego wkładu w cele środowiskowe Taksonomii UE). Należy jednak mieć na uwadze, że SFICS nie jest tożsamy z Taksonomią UE. W szczególności, nie zakłada pełnej weryfikacji kryteriów ‘nie czyń poważnych szkód’ (DNSH) i minimalnych gwarancji społecznych (MSS).

W ogólnym ujęciu System klasyfikacji rozróżnia 2 typy finansowania: transakcje o celu dedykowanym (use of proceeds) i transakcje powiązane ze zrównoważonym rozwojem (sustainability-linked). Instrumenty, produkty i usługi finansowe o celu dedykowanym to te, co do których można zagwarantować, że 100% lub określona część środków z transakcji będą przeznaczone na działania lub projekty zgodne z wymienionymi w regulacji wytycznymi. Aby zaklasyfikować finansowanie jako zgodne, musi ono dotyczyć konkretnego sektora lub działalności gospodarczej oraz spełniać określone dla nich definicje i techniczne kryteria kwalifikowalności opisane w SFICS. SFICS opiera się na wytycznych i zasadach branżowych uznawanych na szczeblu międzynarodowym, takich jak: Zasady dotyczące obligacji społecznych i zielonych ICMA (ICMA Social and Green Bond Principles), Standardy obligacji klimatycznych (Climate Bond Standards), oraz wyżej wspomniana Taksonomia UE.
Określa on zakres, kryteria, obowiązujące wymogi badania należytej staranności (due diligence) w zakresie środowiskowym i społecznym oraz podejście do ich weryfikacji. Służy jako punkt odniesienia dla tworzenia zrównoważonych produktów i usług finansowych.
Przeciwdziałanie greenwashingowi
Aby ograniczyć ryzyko greenwashingu powołaliśmy Panel ESG. Zadaniem tej grupy roboczej jest wspieranie segmentów biznesowych Grupy Kapitałowej w poprawnej identyfikacji i klasyfikacji transakcji kredytowych i produktów zrównoważonych, zarówno pod kątem zgodności z kryteriami wewnętrznego Systemu Klasyfikacji Zrównoważonego Finansowania i Inwestowania (SFICS), jak i Taksonomii UE. Przewodniczącym Panelu jest Dyrektor ds. Ryzyk ESG (Pion Zarządzania Ryzykiem), a jego działalność nadzoruje Komitet Kontroli Ryzyka na poziomie Zarządu Banku.
Regulaminy odnoszące się do wdrażania nowych produktów i usług zapewniają, że w przypadku wszystkich produktów i usług powiązanych z ESG, również tych niekredytowych, wymagana jest konsultacja z Departamentem Zapewniania Zgodności i z Zespołem Zrównoważonego Rozwoju i ESG.

W odniesieniu do ryzyka greenwashingu stopniowo definiowane są kolejne polityki, procedury i wytyczne, które dotyczą tego rozproszonego w działalności Banku ryzyka. Do tej pory:
- uspójniliśmy podejście do definiowania transakcji i produktów zrównoważonych poprzez System Klasyfikacji Zrównoważonego Finansowania i Inwestowania (SFICS),
- zdefiniowaliśmy wytyczne „Komunikacja i reklama w obszarze zrównoważonego rozwoju”, obowiązujące pracowników przygotowujących przekazy marketingowe i wizerunkowe,
- uwzględniliśmy ryzyko greenwashingu w „Wytycznych Obszaru Zapewnienia Zgodności dotyczących współpracy z partnerami”.
Opracowujemy „Wytyczne dot. zarządzania i kontroli w zakresie greenwashingu” (zostaną wdrożone z początkiem 2025 roku).
Dodatkowe informacje o podejmowanych działaniach
Niniejsze sprawozdanie jest po raz pierwszy sporządzone wg standardów ESRS. Z uwagi na to, że jest to pierwszy cykl raportowania, Grupa Kapitałowa nie określiła wcześniejszego roku bazowego, w odniesieniu do którego mogłaby ujawniać osiągnięte redukcje emisji GHG. W związku z opisywanymi zrealizowanymi lub planowanymi działaniami Grupa Kapitałowa nie identyfikuje nakładów inwestycyjnych lub wydatków operacyjnych, które byłyby znaczące w relacji do skali działalności całej Grupy Kapitałowej.