Zarządzanie stosunkami z dostawcami (G1‑2) oraz praktyki płatnicze (G1‑6)

Pobierz
PDF
  • ESRS:
  • Zarządzanie relacjami z dostawcamiG1-2
    Zarządzanie relacjami z dostawcami

Relacje z dostawcami

Zgodnie z „Polityką odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju” w Grupie Kapitałowej dbamy o poszanowanie zobowiązań w zakresie ESG w całym łańcuchu dostaw. Zarządzanie relacjami z dostawcami opiera się na „Polityce zakupowej”, “Polityce współpracy z dostawcami oraz outsourcingu” i licznych procedurach związanych z zarządzaniem dostawcami. Częścią procesu zakupowego jest ankieta CSR, do której wypełnienia są zobligowani oferenci biorący udział w postepowaniach przetargowych, a jej wyniki stanowią część oceny merytorycznej. W 2024 roku w Banku wprowadziliśmy kompleksowy system badania ryzyka ESG dostawców – jest to krok w kierunku pełniejszej integracji kryteriów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego w zarządzaniu relacjami z dostawcami.

W 2024 roku opracowaliśmy również Kodeks ESG dla dostawców, który zastąpi ankietę CSR i wyznaczy minimalne standardy w obszarze ochrony środowiska, społecznym i zarządczym, których spełniania oczekujemy od naszych kontrahentów. Jego formalne przyjęcie jest planowane w 1 kwartale 2025 roku. W pozostałych Spółkach Grupy Kapitałowej procedury zarządzania zakupami i umowami obejmują elementy odpowiedzialności społecznej, jednak wyżej wspomniane działania realizujemy na ten moment tylko w Banku.

Najważniejsze regulacje związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw spółek Grupy Kapitałowej to:

Najważniejsze regulacje związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw spółek Grupy Kapitałowej
Santander  Bank Polska S.A. Santander Leasing S.A. Santander Factoring Sp. z o. o. Santander Consumer Bank S.A. Santander TFI S.A.
„Polityka zakupowa Santander Bank Polska” + + Procedura zarządzania zakupami i dostawcami +
„Procedura wyboru dostawcy Santander Bank Polska S.A.” + + +
„Polityka współpracy z dostawcami oraz outsourcingu w Santander Bank Polska S.A.” + Model zarządzania outsourcingiem i dostawcami +
„Polityka odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju” + + + + +
„Procedura zarządzania dostawcami oraz outsourcingu w Santander Bank Polska S.A.” + + + +

* W Santander Leasing funkcjonują regulacje wzorowane na dokumentach bankowych – są to procedura zarządzania dostawcami, polityka współpracy z dostawcami oraz procedura zakupowa.

W kontaktach z dostawcami bierzemy pod uwagę zachowanie zgodności z zasadami sprawiedliwego i uczciwego traktowania, transparentności i uczciwości. Od dostawców oczekujemy wdrożenia polityk dotyczących etyki i przestrzegania przepisów prawa, mechanizmów antykorupcyjnych oraz inicjatyw zapewniających uczciwość biznesową, standardów bezpieczeństwa i higieny pracy, różnorodności i inkluzywności miejsca pracy, a także przestrzegania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ i 10 zasad inicjatywy ONZ Global Compact.

Kwalifikując dostawców do współpracy, Bank weryfikuje m.in.:

  • czy dywersyfikują oni swoje przychody i czy nie uzależniają się od Banku,
  • czy posiadają stosowne certyfikaty, np. dotyczące ochrony środowiska i relacji pracowniczych,
  • czy stosują zasady ESG, posiadają kodeksy etyki, realizują postępowania i programy antykorupcyjne oraz publikują raporty,
  • czy w sposób etyczny podchodzą do finansów i opłacają składki pracownicze, podatki oraz zobowiązania wobec kontrahentów.

Chcemy, aby docelowo wszystkie Spółki Grupy Kapitałowej uwzględniały kryteria społeczne i środowiskowe w procesach wyboru dostawców, które przeprowadzają bezpośrednio dla swoich spółek. W 2024 roku niektóre ze Spółek Grupy Kapitałowej dokonywały takiej oceny:

Spółki Grupy Kapitałowej uwzględniające kryteria zrównoważonego rozwoju w procedurze doboru kontrahentów

Spółki Grupy Kapitałowej uwzględniające kryteria zrównoważonego rozwoju w procedurze doboru kontrahentów
Santander  Bank Polska S.A. Santander  Consumer Bank S.A. Santander  Leasing S.A. Santander  Factoring Sp. z o. o. Santander  TFI S.A. Stellantis
kryterium społeczne + +
kryterium środowiskowe + +
  • ESRS:
  • Praktyki płatniczeG1-6
    Praktyki płatnicze

Praktyki płatnicze

W Grupie Kapitałowej nie posiadamy formalnej, odrębnej polityki zapobiegania opóźnieniom w płatnościach wobec dostawców. Nie stosujemy też standardowych terminów płatności – płatności wobec dostawców dokonywane są na podstawie ustaleń umownych lub ustawowych. Wdrożyliśmy natomiast procedury i regulacje dotyczące obiegu dokumentów księgowych oraz procedury płatnicze, które mają na celu minimalizowanie ryzyka opóźnień. W całej Grupie Kapitałowej funkcjonują elektroniczne systemy obiegu dokumentów, które wspierają szybkie i efektywne procesowanie faktur oraz innych dokumentów księgowych.

Kluczowe wskaźniki odzwierciedlające praktyki płatnicze w 2024 r.

Kluczowe wskaźniki odzwierciedlające praktyki płatnicze w 2024 r.
31 grudnia 2024 roku
Średni czas płatności faktury (dni)* 10,17
Procent płatności dokonanych zgodnie z ustalonymi terminami płatności** 96,38%
Liczba trwających spraw sądowych dotyczących opóźnionych płatności 1

* Dane dotyczące średniego czasu płatności faktur w Grupie Kapitałowej zostały obliczone zgodnie z metodyką, w której na poziomie Spółek Grupy Kapitałowej raportowana jest średnia arytmetyczna liczby dni potrzebnych na opłacenie faktur w okresie sprawozdawczym. Na poziomie Grupy Kapitałowej stosowana jest średnia ważona, gdzie wagą jest liczba opłaconych faktur przez każdą jednostkę. Dzięki tej metodzie wskaźnik uwzględnia różnorodność dostawców i zapewnia reprezentatywny obraz praktyk płatniczych.
**Wskaźnik procentowy wskazujący, jaka część faktur została opłacona w terminach zgodnych z umowami handlowymi lub ustaleniami z dostawcami.

W Grupie Kapitałowej nie funkcjonują kategorie dostawców, dlatego wskaźniki dotyczące praktyk płatniczych raportujemy razem dla wszystkich dostawców.

W 2024 roku zakończyliśmy wdrożenie w Banku zmian wynikających z Rozporządzenia DORA (Digital Operational Resilience Act), regulacji UE dotyczącej cyfrowej odporności instytucji finansowych. Przez cały cykl wdrażania projekt był objęty monitoringiem Członków Zarządu w ramach Komitetów Sterujących, a także w ramach bankowego komitetu zapewnienia zgodności. W projekcie przy analizie merytorycznej i analizie GAP zostały zaangażowane następujące jednostki: Obszar Prawny, Obszar Ryzyka Technologicznego, Zespół Kontroli Dostawców, CIO, CISO. Przed wejściem rozporządzenia w życie poddaliśmy się audytowi realizowanemu przez niezależną firmę audytorską na zgodność Banku z Rozporządzeniem. Aktywnie bierzemy i braliśmy udział zarówno we współpracy z Grupą Banco Santander a także w ramach zespołów projektowych DORA przy Związku Banków Polskich.