Cele zarządzania wpływem, ryzykami i szansami związanymi z dotkniętymi społecznościami (S3‑5)
- ESRS:
-
Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi wpływami, zwiększania pozytywnych wpływów i zarządzania istotnymi ryzykami i szansamiS3-5Cele dotyczące zarządzania istotnymi negatywnymi wpływami, zwiększania pozytywnych wpływów i zarządzania istotnymi ryzykami i szansami
W Grupie Kapitałowej wyznaczamy strategiczne cele, które pozwalają nam monitorować i zarządzać wpływem naszej działalności na społeczności. Dotyczą one naszego bezpośredniego oddziaływania. Podlegają procesom planowania, zatwierdzania, monitorowania i okresowej weryfikacji. Strategia w zakresie odpowiedzialności za społeczeństwo powstaje m.in. na podstawie konsultacji z interesariuszami, w tym przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego. Oprócz celów strategicznych wykorzystujemy mierniki operacyjne, które z wraz z rozwojem strategii mogą w przyszłości zostać dostosowane do wymogów MDR-T i zaklasyfikowane do celów.

W odniesieniu do działań na rzecz społeczności Bank wyznaczył cel (MDR-T) dotyczący liczby beneficjentów działań na rzecz włączenia finansowego. Cel wspiera strategię działań społecznych Grupy, gdzie dążymy m.in. do zmniejszania wykluczenia finansowego, i jest powiązany z realizacją „Polityki odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju”. Dotyczy zwiększania dostępu do podstawowych produktów i usług finansowych, takich jak konta, transakcje, płatności, usługi cyfrowe dla osób nieubankowionych lub takich, które nie mają wystarczającego dostępu do usług bankowych.
Cel jest realizowany m.in. poprzez zapewnienie dostępu do sieć placówek partnerskich i bankomatów w miejscach, gdzie nie ma oddziałów Banku. Działania te realizujemy w oparciu o wewnętrzną metodologię, spójną dla Grupy Banco Santander, bazującą na międzynarodowych standardach i potwierdzoną przez niezależny podmiot zewnętrzny.
Cel dotyczy Banku. Za rok bazowy przyjmujemy 2023, gdy cel został zrewidowany i włączony do nowej strategii Banku. Wartość wskaźnika w 2023 r. wyniosła 145 849 osób. W horyzoncie planistycznym na lata 2024-2027 (zgodnie z obowiązującym w banku procesem planowania strategicznego) zaplanowaliśmy dotarcie łącznie do 660 070 osób.
Postęp realizacji celu jest monitorowany w cyklach kwartalnych w ramach sprawozdań z realizacji strategii w zakresie zrównoważonego rozwoju, przedstawianych Komitetowi ESG, Zarządowi i Radzie Nadzorczej. Poziom ambicji podlega weryfikacji w corocznych procesach planistycznych z uwzględnieniem dotychczasowej trajektorii realizacji założeń strategicznych oraz planów i możliwości odnośnie do dalszych działań.
Aktualnie realizujemy i monitorujemy mierniki operacyjne (dotyczą one całej Grupy Kapitałowej):
Wyniki wybranych mierników w 2024 roku:
- Liczba beneficjentów wsparcia społecznego: 1,01 mln osób.
- Liczba beneficjentów edukacji finansowej (i dotyczącej cyberbezpieczeństwa): 744,6 tys. osób.
- Kwota inwestycji społecznych (we wsparcie społeczne i edukację finansową): 10,61 mln PLN.
Liczba beneficjentów wsparcia społecznego uwzględnia wsparcie Grupy Kapitałowej w postaci finansowej, rzeczowej i wolontariatu pracowniczego. Liczbę tę ustalamy na podstawie zasięgu poszczególnych inicjatyw, zgodnie z przyjętymi metodykami raportowania metryk społecznych. Unikamy podwójnego liczenia tak, aby konkretny beneficjent korzystający z różnych działań w ramach jednej inicjatywy był uwzględniony tylko raz. W przypadku braku narzędzi do wyliczenia dokładnej liczby beneficjentów danej inicjatywy, stosujemy metodę szacowania, która polega na odjęciu 30% osób od jej całkowitego zasięgu.

Beneficjentów inicjatywy społecznej raportujemy po jej zakończeniu, gdy beneficjenci skorzystają już ze wsparcia (które dostarczamy im bezpośrednio lub za pośrednictwem partnerów społecznych). Kwotę inwestycji społecznych raportujemy na początku danego projektu, gdy księgowane są wydatki Grupy Kapitałowej.
-
Poprzednia stronaPodejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na dotknięte społeczności oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z tymi społecznościami oraz skuteczność tych działań (S3‑4) (MDR‑A)
-
Następna stronaPolityki prowadzenia działalności gospodarczej i kultura korporacyjna (G1‑1)