Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez dotknięte społeczności (S3‑3)
- ESRS:
-
Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez dotknięte społecznościS3-3Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez dotknięte społeczności
W kontekście działań naprawczych nie zidentyfikowaliśmy przypadków, w których Grupa Kapitałowa w istotny sposób bezpośrednio i negatywnie wpływałaby na społeczności. Taki potencjalny, negatywny wpływ może mieć miejsce w odniesieniu do działalności naszych klientów biznesowych. Ze względu na charakter relacji biznesowej z nimi mamy ograniczony wpływ na ich działania, w tym naprawcze. Mimo to monitorujemy, czy i jak takie działania są realizowane.
W odniesieniu do finansowania projektów inwestycyjnych w ramach Pionu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej stosowanie Zasad Równikowych (Equator Principles) zapobiega powstawaniu negatywnego, pośredniego wpływu ze strony Banku. Klienci minimalizują potencjalnie negatywne skutki poprzez wdrożenie planu (ESAP – Environmental & Social Action Plan). Przygotowuje go niezależny konsultant we współpracy z bankami finansującymi projekt. Jeśli natomiast takiego wpływu nie sposób uniknąć, dążymy do tego, by klienci minimalizowali skutki dla społeczności oraz wprowadzali odpowiednie środki zaradcze, zarówno w obszarze społecznym, jak i środowiskowym. Klienci Pionu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej, których projekty są oceniane metodologią Zasad Równikowych, są zobowiązani zapisami umownymi, żeby informować nas o negatywnych zdarzeniach związanych ze środowiskiem i społecznością związanych z daną inwestycją. W umowie określone są sankcje lub warunki dotyczące wypłaty kolejnych transz finansowania powiązane z przestrzeganiem przez klienta odpowiednich standardów (również określonych w umowie). Jednocześnie wymagamy od tych klientów, by dla każdego projektu inwestycyjnego działał mechanizm rozpatrywania skarg dla dotkniętej społeczności. Klient ma obowiązek informować społeczność o tym mechanizmie w ramach procesu zaangażowania interesariuszy.
W procesie oceny ryzyka środowiskowo-społecznego klienta również weryfikujemy, czy klient wprowadził środki zaradcze w razie negatywnego oddziaływania i jakie jest jego stanowisko w danej sprawie. Weryfikacja taka odbywa się w związku z okresowym przeglądem klientów Pionu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej podlegających „Polityce zarządzania ryzykiem społecznym, środowiskowym i zmian klimatycznych”. Informacje o ewentualnym negatywnym oddziaływaniu oraz o wdrożonych przez klienta środkach naprawczych są uwzględniane przy podejmowaniu decyzji kredytowej.

Gdy zarządzamy ryzykiem reputacji, monitorujemy, czy klient prowadzący kontrowersyjne działania zaproponował dotkniętym społecznościom rekompensatę oraz czy angażuje się w działania na rzecz społeczności. Prowadzimy przeglądy roczne, a także ad hoc, jeśli po stronie klienta zidentyfikujemy istotny czynnik reputacyjny. Jeśli ocenimy, że działalność klienta wymaga działań naprawczych, komórka ds. zgodności zobowiązuje jednostkę biznesową do okresowych przeglądów, których częstotliwość zależy od uwarunkowań w danym, konkretnym przypadku. Jednostka biznesowa realizuje monitoring mediów połączony z bezpośrednim dialogiem z klientem.
-
Poprzednia stronaProcesy współpracy w zakresie wpływów z dotkniętymi społecznościami (S3‑2)
-
Następna stronaPodejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na dotknięte społeczności oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami i wykorzystywaniu istotnych szans związanych z tymi społecznościami oraz skuteczność tych działań (S3‑4) (MDR‑A)