Procesy współpracy w zakresie wpływów z dotkniętymi społecznościami (S3‑2)

Pobierz
PDF
  • ESRS:
  • Procesy współpracy w zakresie wpływów z dotkniętymi społecznościamiS3-2
    Procesy współpracy w zakresie wpływów z dotkniętymi społecznościami

Społeczności, na które wpływamy za pośrednictwem klientów, mają ograniczone możliwości kontaktu z nami, w tym zgłaszania skarg. Wynika to z tajemnicy bankowej, ponieważ Prawo bankowe zabrania nam rozpowszechniać informacji dotyczących naszych klientów. Co do zasady społeczności nie są więc świadome relacji biznesowej między nami i naszymi klientami, którzy wywierają wpływ na te społeczności. W kwestii współpracy z dotkniętymi społecznościami skupiamy się więc na wymogach, jakie określamy w stosunku do naszych klientów.

W przypadku projektów inwestycyjnych finansowanych przez Bank zobowiązujemy klientów, żeby przeprowadzili konsultacje ze społecznością lokalną oraz udostępnili społeczności odpowiedniej dokumentacji w lokalnym języku i w sposób odpowiedni kulturowo, ujawniając wszelkie potencjalne niekorzystne oddziaływanie projektu na środowisko i społeczność. Nasi klienci prowadzą konsultacje z interesariuszami, a następnie uwzględniają wyniki tych konsultacji w pracach. Proces ten odbywa się na wczesnym etapie projektu, przed rozpoczęciem budowy. W przypadku projektów o dużym potencjalnym ryzyku negatywnego oddziaływania na środowisko lub społeczność wymagamy, żeby klient zatrudnił niezależnego, wykwalifikowanego konsultanta. Jego zadaniem jest ocenić proces konsultacji społecznych pod kątem wymogów prawnych, aby zapewnić uwzględnienie wyników w dalszym działaniu klienta.

Gdy zarządzamy ryzykiem reputacji, monitorujemy, czy działania naszych klientów wzbudzają kontrowersje, w tym protesty społeczności. Jeśli tak, sprawdzamy, czy klient wypełnia swoje obowiązki związane z konsultacjami społecznymi, czy wdraża politykę lub plan komunikacji z interesariuszami oraz czy uczestniczy w spotkaniach z lokalnymi społecznościami.

Określając cele agendy społecznej Grupy Kapitałowej odnosimy się do potrzeb społeczności. Analizujemy je na podstawie ogólnodostępnych analiz dotyczących wyzwań i potrzeb społecznych w Polsce. Realizujemy też badania opinii na zamówienie Banku, gdy projektujemy konkretne inicjatywy społeczne. Współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, aby określić zarówno kierunki działań, jak i optymalny sposób wydatkowania środków. Cele działań związanych z wolontariatem pracowniczym definiujemy we współpracy z pracownikami.

W 2024 roku przeprowadziliśmy badania opinii dotyczące:

  • potrzeb w zakresie edukacji finansowej i ekonomicznej,
  • potrzeb klientów bankowości w zakresie dbania o tzw. zdrowe finanse,
  • priorytetów potencjalnych darczyńców odnośnie celów społecznych, jakie chcieliby wspierać.

Procesy współpracy z dotkniętym społeczności są realizowane przez odpowiednie jednostki organizacyjne odpowiedzialne za poszczególne zagadnienia, w tym te:

  • odpowiedzialne za przegląd treści medialnych i informacji pochodzących z organizacji pozarządowych w ramach zarządzania ryzykiem reputacji,
  • realizujące w Banku polityki dotyczące zarządzania ryzykiem ESG w kontekście zapewniania, że lokalne społeczności mogą zgłaszać swoje opinie i wątpliwości, dotyczące działalności klientów biznesowych Banku,
  • realizujące i koordynujące działania społeczne Grupy Kapitałowej (w tym Fundacja Santander, zespoły zajmujące się ESG i współpracą sponsoringową),
  • realizujące badania (potencjalnych i aktualnych) klientów oraz badania marketingowe, w przypadku działań społecznych powiązanych z celami biznesowymi,
  • koordynujące członkostwa i współpracujące w imieniu Banku z organizacjami zajmującymi się zrównoważonym rozwojem.

Realizacja procesów jest nadzorowana przez kierujących tymi jednostkami w randze dyrektora obszaru lub członka Zarządu.