Opis treści /obszar polityki | Zakres podmiotowy polityki lub wyłączenia |
---|---|
Kodeks zobowiązuje wszystkich pracowników Grupy Kapitałowej, niezależnie od formy zatrudnienia, do przestrzegania zasad etyki, uczciwości oraz równości szans. Zakazuje dyskryminacji, promuje równe traktowanie i zapewnia system do zgłaszania nieprawidłowości. Kodeks kładzie nacisk na odpowiedzialność społeczną, bezpieczne warunki pracy i rozwój pracowników.
Adresowane IRO: Kodeks adresuje przede wszystkim oddziaływania związane z warunkami pracy, w tym „Potencjalne szkodzenie pracownikom poprzez doświadczanie sytuacji związanych z dłuższymi godzinami pracy, kontrowersjami dotyczącymi korupcji i łamania praw człowieka lub udowodnionymi naruszeniami”. |
Grupa Kapitałowa (spółki Stellantis wdrożyły własne regulacje w tym zakresie) |
Polityki związane z własnymi zasobami pracowniczymi (S1‑1)
- ESRS:
-
Polityki związane z własnymi zasobami pracowniczymiS1-1Polityki związane z własnymi zasobami pracowniczymi
Istotne wpływy na naszych pracowników
Nasi pracownicy odgrywają kluczową rolę w realizacji strategii i celów Grupy Kapitałowej, dlatego słuchamy ich głosu i staramy się poznać ich punkt widzenia. W strategii „Pomagamy osiągać więcej” na lata 2024-2026 pracownicy są w centrum naszej aktywności, co podkreśla ich znaczenie dla długoterminowego sukcesu Grupy Kapitałowej. W ramach kierunku strategicznego „Total Doświadczenie” stworzyliśmy zintegrowane podejście Total Experience (TX). Jest to sposób projektowania rozwiązań łączący doświadczenie klienta (CX) i doświadczenie pracownika (EX).

Wyniki analizy podwójnej istotności jednoznacznie wskazują, że tematy związane z warunkami pracy, równym traktowaniem i równością szans oraz ochroną danych pracowników są istotne dla naszej działalności:
- W obszarze warunków pracy zidentyfikowaliśmy znaczenie elastycznych rozwiązań umożliwiających godzenie obowiązków zawodowych i osobistych, a także promowania zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników poprzez inicjatywy wspierające bezpieczeństwo i komfort pracy.
- Równe traktowanie obejmuje działania na rzecz wyrównywania wynagrodzeń, zwiększania udziału kobiet na wyższych stanowiskach oraz wspierania rozwoju zawodowego poprzez szkolenia.
- W kontekście ochrony danych zwróciliśmy szczególną uwagę na konieczność zapewnienia prywatności pracowników w związku z korzystaniem z zaawansowanej infrastruktury IT i systemów do zarządzania danymi.
Ze względu na początkowy etap prac nad przygotowaniem planu transformacji, obecnie nie identyfikujemy wpływów na pracowników wynikających z działań transformacyjnych. Analiza takich wpływów zostanie przeprowadzona na dalszych etapach opracowania planu transformacji. Jako Grupa Kapitałowa nie zidentyfikowaliśmy materialnych negatywnych wpływów na nasze zasoby pracownicze – ze względu na charakter działalności ryzyko wystąpienia takich zjawisk jak praca dzieci, praca przymusowa czy poważne wypadki przemysłowe jest bardzo niskie.
Polityki dotyczące zarządzania wpływami, ryzykami i szansami związanymi z własnymi zasobami pracowniczymi w Grupie Kapitałowej
- ESRS:
-
Polityki przyjęte w celu zarządzania istotnymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojemMDR-PPolityki przyjęte w celu zarządzania istotnymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem
Podstawowym i nadrzędnym dokumentem, jaki stosujemy, żeby realizować cele strategiczne w obszarze pracowniczym, są „Zasady ładu korporacyjnego w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi”. Dokument ten określa, jak powinien wyglądać proces zarządzania „cyklem życia” pracowników w organizacji, na który składają się: rekrutacja, zatrudnienie, adaptacja, szkolenie, rozwój, ustalanie celów, ocena wyników pracy, wynagrodzenie, sukcesja oraz w stosownych przypadkach, rozwiązanie stosunku pracy.
Ponadto kwestię zarządzania wpływami na własne zasoby pracownicze regulują polityki, a kluczowe z nich obowiązują w całej Grupie Kapitałowej. Ujawnienia w tym rozdziale dotyczą całości zasobów pracowniczych Grupy Kapitałowej, przy czym szczególna uwaga skupiona jest na osobach zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Niemniej polityki Grupy Kapitałowej, w szczególności te związane z prawami człowieka, etycznym postępowaniem, szacunkiem, inkluzywnością oraz różnorodnością, obejmują również inne kategorie osób niebędących pracownikami, a stanowiących własne zasoby pracownicze. Dotyczy to zarówno osób samozatrudnionych, pracowników zatrudnionych przez agencje pracy, jak i osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. W ten sposób jako Grupa Kapitałowa zapewniamy, że wszyscy członkowie zespołu, niezależnie od formy zatrudnienia, są traktowani z jednakową troską i poszanowaniem. Polityki te promują godne warunki pracy, równe traktowanie oraz tworzenie środowiska pracy opartego na wartościach etycznych.
Polityki o charakterze poufnym i do użytku wewnętrznego są dostępne dla pracowników w intranecie. Polityki, które mają charakter jawny, udostępniamy poprzez stronę internetową Banku i Spółek Grupy Kapitałowej, co zapewnia transparentność i dostęp do informacji. Poszczególne polityki mają przypisanych właścicieli w ramach każdej ze Spółek Grupy Kapitałowej, którzy są odpowiedzialni za ich wdrożenie oraz realizację zobowiązań wynikających z tych regulacji.
Realizacja poszczególnych polityk jest szczegółowo opisana w rozdziałach dotyczących poszczególnych obszarów. Za wdrożenie polityk odpowiada najczęściej Zarząd, chyba, że w treści zaznaczono inaczej.
Poszanowanie praw człowieka
Kwestie poszanowania i ochrony praw człowieka w Grupie Kapitałowej reguluje m.in. „Polityka odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju”. Zapisy polityki podkreślają istotność naszych zobowiązań wobec interesariuszy i wyjaśniają procesy stosowania standardów społecznych, środowiskowych i dotyczących ładu korporacyjnego zgodnie z „Modelem odpowiedzialnej bankowości”. Polityka określa m.in. zasady, zobowiązania, cele i strategię w odniesieniu do pracowników i innych interesariuszy, a także do kwestii społecznych, różnorodności, poszanowania praw człowieka oraz zapobiegania nielegalnym działaniom (w tym pracy dzieci, pracy przymusowej oraz handlowi ludźmi).
W obszarze relacji z pracownikami zobowiązujemy się do:
- zapobiegania dyskryminacji i praktykom, które naruszają godność człowieka,
- niekorzystania z pracy przymusowej i pracy dzieci,
- poszanowania prawa do stowarzyszania się i zawierania układów zbiorowych,
- zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy (standardy BHP),
- godziwych warunków zatrudnienia.
Międzynarodowe standardy stanowiące podstawę „Polityki odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju” to m.in.:
- Zasady Równikowe (Equator Principles) Międzynarodowej Korporacji Finansowej,
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Inicjatywa Organizacji Narodów Zjednoczonych Global Compact,
- Zasady Odpowiedzialnej Bankowości (UNEP FI),
- Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ,
- Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka,
- Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych,
- Fundamentalne Konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).
W ramach naszej działalności stosujemy mechanizmy mające na celu zapobieganie naruszeniom praw człowieka (w tym polityki równego traktowania, szkolenia poświęcone zagadnieniom etyki i compliance – więcej w sekcji „Działania prewencyjne i edukacyjne”). Ponadto w Grupie Kapitałowej funkcjonują mechanizmy zgłaszania naruszeń objęte ochroną sygnalisty – szczegóły w sekcji „Zgłaszanie naruszeń”.
- ESRS:
-
Procedury współpracy z własnymi zasobami pracowniczymi i przedstawicielami pracowników w kwestiach wpływówS1-2Procedury współpracy z własnymi zasobami pracowniczymi i przedstawicielami pracowników w kwestiach wpływów
Angażowanie pracowników i procedury współpracy z pracownikami i ich przedstawicielami
Zarówno w Banku, jak i w całej Grupie Kapitałowej, prowadzimy ciągły dialog z pracownikami. Cyklicznie badamy opinię pracowników poprzez badania Your Voice, ankiety i wywiady. Przekazujemy informacje poprzez wewnętrzne narzędzia, takie jak: intranet, biuletyny, newslettery i mailingi. Co kwartał Zarząd i członkowie najwyższego kierownictwa Banku spotykają się z pracownikami, aby podsumować minione trzy miesiące. Organizowane są spotkania integracyjne zespołów, warsztaty i szkolenia, które służą budowaniu zaangażowania, dialogu i przepływu informacji wewnątrz Grupy Kapitałowej. Jako Grupa zachęcamy wszystkich pracowników do włączania się w działania sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi w duchu inkluzowości i deklarujemy aktywne słuchanie niezbędne dla poprawy współpracy oraz poszanowanie prawa do stowarzyszania się i zawierania układów zbiorowych.

Realizując strategię na lata 2024-2026 „Pomagamy osiągać więcej”, w ramach kierunku Total Doświadczenie stworzyliśmy zintegrowane podejście Total Experience (TX). Przyjmując model zarządzania oparty na doświadczeniu pracownika (EX), w Santander Bank Polska S.A. stworzyliśmy Centrum Kompetencji Doświadczeń Pracownika – umocowane bezpośrednio pod Członkinią Zarządu kierującą Pionem Partnerstwa Biznesowego.
Sposoby angażowania pracowników:
Satysfakcja pracowników
Realizujemy je na każdym etapie „cyklu życia” pracownika – od rekrutacji, przez onboarding, aż po ankietę wysyłaną do odchodzących pracowników. Regularnie prowadzimy badania zaangażowania pracowników, w tym ankietę Your Voice. Wyniki badania, obejmujące m.in. wskaźnik eNPS, są szczegółowo analizowane, a ich rezultaty wpływają na działania naprawcze. Dbamy o to, żeby głos pracownika był obecny na wszystkich etapach działania.
W odpowiedzi na głosy naszych pracowników, wyodrębniliśmy najważniejsze obszary do pracy (zarówno w zakresie mocnych, jak i słabych stron), które wymagają ciągłego doskonalenia i zmieniania, tak abyśmy mogli budować działania, które kształtują pozytywne doświadczenia. Działania te realizują multidyscyplinarne zespoły.
W pierwszym półroczu 2024 roku w Banku zakończyliśmy pracę nad projektem EX Health Check, który monitoruje wpływ kluczowych inicjatyw i procesów na doświadczenia pracowników za pomocą różnych wskaźników (m.in. Employee Effort Score). Dodatkowo uwzględniliśmy perspektywę EX</span jako kryterium priorytetyzacji projektów strategicznych. W listopadzie 2024 roku wdrożyliśmy platformę do ko-kreacji, poprzez którą angażujemy pracowników w współtworzenie produktów i usług. Wzmocniliśmy dialog z pracownikami poprzez spotkania EX #WDrodze organizowane w różnych lokalizacjach.
Organizacja cyklicznych spotkań Forum EX z Zarządem oraz Quality Spot Review, które umożliwiają przegląd realizacji działań i ustalanie dalszych planów pracy, tak aby sukcesywnie poprawiać doświadczenie pracowników.
Biuro Etyki i Relacji Banku prowadzi działania mające na celu edukację, prewencję oraz wspieranie etycznych relacji w pracy. W 2024 roku zrealizowaliśmy m.in.:
- 4 webinary z udziałem ekspertów zewnętrznych na tematy takie, jak dyskryminacja i etyka w komunikacji.
- Cykl artykułów w intranecie, np. „Mobbing – co o nim wiem?” oraz „Zatrzymaj się na chwilę” skierowany do menedżerów.
- Materiały edukacyjne „Diagnoza środowiska pracy” dla menedżerów, gdzie dla celów edukacyjnych i prewencyjnych dzielimy się wskazówkami, jak zarządzać trudnymi sytuacjami pracowniczymi.
- Projekt „Zdążyć z dialogiem”, w ramach którego przeszkolono HR Business Partnerów (HRBP) w zakresie mediacji i wczesnego reagowania na trudności w relacjach pracowniczych.
- Spotkania z kadrą menedżerską, HRBP i jednostką ds. rozwoju w celu dzielenia się wnioskami i rekomendacjami z analiz zgłoszonych spraw.
- Promowanie relacyjnego telefonu zaufania, który umożliwia konsultacje trudnych sytuacji w relacjach pracowniczych (kampania „Nie bądź sam/sama”).
Dbamy o relacje z naszymi pracownikami, w tym poprzez organizowanie regularnych spotkań z przedstawicielami związków zawodowych. Współpraca ta obejmuje także konsultacje i opiniowanie wymaganych ustawą regulacji mających wpływ na warunki pracy. Staramy się również, by ten dialog pozostawał otwarty na bieżące potrzeby i oczekiwania, dlatego jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami związków zawodowych.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W Banku obowiązuje „Polityka BHP i wellbeingu”, która określa wytyczne i standardy, jakich należy przestrzegać w celu ochrony zdrowia i życia oraz zapewniania najwyższego poziomu bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia pracowników. Obejmuje ona też promowanie zdrowego stylu życia oraz tworzenie długoterminowej wartości dla pracowników i lokalnych społeczności. Kwestie czasu pracy i work-life balance normuje też „Regulamin pracy”. W Spółkach Grupy Kapitałowej nie funkcjonują polityki w zakresie BHP, jednak pracownicy są objęci wewnętrznym systemem zarządzania BHP danej spółki.
Każda Spółka Grupy Kapitałowej zapewnia bezpieczne i higieniczne miejsca pracy – wszyscy nasi pracownicy (100%) objęci są systemem BHP. W naszych strukturach działają Społeczni Inspektorowie Pracy oraz Komisja BHP. Środowisko pracy w Banku jest monitorowane przez Biuro BHP i Wellbeingu, które prowadzi regularne audyty i przeglądy oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach. Pod uwagę bierzemy m.in. czynniki wpływające na bezpieczeństwo fizyczne, kwestie ergonomii pracy oraz ryzyka psychologiczno-społeczne i zagrożenia związane np. z pracą zdalną. Przy aktualizacji oceny ryzyka eksperci biorą pod uwagę informacje dotyczące wcześniejszych wypadków, a także aktualne regulacje prawne. Prowadzimy konsultacje z pracownikami i organizacjami zawodowymi. W szczególnych sytuacjach powołujemy zespół zarządzania kryzysowego.
Proces oceny ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach w Grupie Kapitałowej składa się z pięciu elementów. Są to:
- zebranie informacji,
- identyfikacja zagrożeń,
- oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia i jego następstw,
- wyznaczenie dopuszczalności ryzyka zgodnie z normą PN-N-18002-2011,
- monitoring i ewentualne działania korygujące.
W Grupie Kapitałowej weryfikujemy i ulepszamy poprawność działania systemu zarządzania BHP. Specjaliści z jednostek zarządzających kwestiami BHP stale dokształcają się podczas szkoleń, konferencji i spotkań branżowych.
Wszyscy nasi pracownicy przechodzą szkolenia z zakresu BHP. Ich zakres i częstotliwość wyznaczają przepisy prawa, zmieniające się okoliczności zewnętrzne oraz potrzeby zgłaszane przez pracowników. Informacje o sytuacjach zagrażających życiu lub zdrowiu pracowników w Banku są zgłaszane przełożonemu i pracownikom Biura BHP i Wellbeingu bezpośrednio, mailowo, poprzez elektroniczny formularz lub telefonicznie. Skuteczność prowadzonych szkoleń BHP jest systemowo weryfikowana między innymi poprzez audyty BHP, wywiady z pracownikami, analizę zdarzeń wypadkowych oraz ankiety poszkoleniowe.
Ponadto w całej Grupie Kapitałowej wdrożyliśmy Plany Ciągłości Biznesowej, na które składają się procedury i informacje umożliwiające zapewnienie ciągłości działania w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej. Pozwalają one przywrócić najważniejsze procesy w możliwie najkrótszym czasie przy zapewnieniu akceptowalnego zakresu działania Grupy Kapitałowej.
W Grupie Kapitałowej promowaliśmy kulturę dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne. W 2024 r. pracownicy mieli dostęp do webinariów i szkoleń eksperckich, m.in. z zakresu pierwszej pomocy czy dbania o dobrostan psychiczny (np. cykle webinariów „Jak żyć z bólem”, „Emocjonalne BHP (edycja II)”, „Psychominuty menadżerskie”, dostępne dla wszystkich pracowników banku). Realizowaliśmy konkursy i programy tematyczne angażujące pracowników, takie jak „Bohater kultury zdrowia” czy BeHealthy Week. Zachęcaliśmy do badań profilaktycznych poprzez programy szkoleniowe, jak np. „Zachowaj ostrość widzenia” i „Ergonomia w 7 krokach”, oraz akcje wybranych badań profilaktycznych w centralach Banku.

Dbamy również o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników z niepełnosprawnościami. W Banku od kilku lat realizujemy projekt „Różnosprawni”, którego celem jest tworzenie różnorodnego środowiska pracy. Przygotowujemy organizację do zatrudniania osób z niepełnosprawnością (przestrzegamy norm i regulacji dot. miejsc pracy, pracownik z niepełnosprawnością może wnioskować o całkowitą pracę zdalną, o ile charakter wykonywanej pracy na to pozwala, może również skorzystać z dodatkowych 2 dni wolnych). Pracownik z niepełnosprawnością może również skorzystać z jednorazowego dodatku finansowego.
Zapobieganie i zwalczanie dyskryminacji oraz różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy
Jak deklarujemy w Generalnym Kodeksie Postępowania oraz Polityce Szacunek i Godność, chcemy mieć pewność, że Grupa Kapitałowa to bezpieczne miejsce do pracy, w którym pracownicy mogą być sobą i mają równe szanse. Nie tolerujemy jakichkolwiek przejawów dyskryminacji, mobbingu, molestowania czy innych zachowań naruszających godność człowieka. Eliminujemy wszelkie przypadki nierównego traktowania związanego z płcią, wiekiem, orientacją seksualną, tożsamością płciową, rasą, religią, narodowością czy innymi cechami chronionymi. Polityka „Szacunek i godność” to fundament naszych działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji i nierównemu traktowaniu w zatrudnieniu, awansach i dostępie do szkoleń. Częścią polityki są zapisy „Protokołu przeciwdziałania mobbingowi, molestowaniu seksualnemu i dyskryminacji”, który wyraża naszą jednoznaczną nietolerancję wobec tego typu nieetycznych zachowań. Każdy z pracowników ma obowiązek zapoznać się z Generalnym Kodeksem Postępowania, potwierdzić ten fakt oraz ukończyć obowiązkowe szkolenie e-learningowe.
Prowadzimy takie działania, jak:
- Obowiązkowe szkolenie e-learningowe „Generalny Kodeks Postępowania” dla wszystkich pracowników, aby zwiększyć świadomość w zakresie przestrzegania przepisów prawa, procedur i standardów etycznych. Dotyczy ono ogólnie przestrzegania przepisów prawa, procedur wewnętrznych i standardów etycznych, a także wskazuje na istnienie kanałów zgłaszania naruszeń.
- Obowiązkowe szkolenie e-learningowe „Okazuj szacunek – bądź fair”, w ramach którego zwiększamy świadomość na temat niepożądanych zachowań w środowisku pracy, takich jak mobbing, dyskryminacja i molestowanie oraz uczymy, jak reagować oraz gdzie szukać wsparcia w przypadku ich wystąpienia.
- Kampanie informacyjne i edukacyjne: Regularnie publikujemy artykuły, organizujemy webinary, spotkania edukacyjne i warsztaty, które promują kulturę szacunku i uczciwości w naszym miejscu pracy.
- Relacyjny telefon zaufania: W Banku udostępniamy pracownikom narzędzie do konsultacji trudnych sytuacji w relacjach pracowniczych, wspierające naszych kolegów i koleżanki w rozwiązywaniu problemów we współpracy.
„Polityka zgłaszania naruszeń (whistleblowing)” stanowi fundament promowania środowiska pracy wolnego od dyskryminacji i nierówności. Zapewnia, że wszelkie przejawy naruszania zasad równego traktowania są zgłaszane i skutecznie rozwiązywane. Bank realizuje regularne szkolenia oraz kampanie informacyjne, by zwiększać świadomość pracowników w zakresie praw, dostępnych kanałów zgłaszania oraz zasad postępowania wyjaśniającego. Pracownicy mogą anonimowo lub nieanonimowo zgłaszać naruszenia związane z dyskryminacją, molestowaniem seksualnym lub zachowaniami uwłaczającymi godności, mobbingiem i innymi formami nękania w miejscu pracy oraz niewłaściwymi zachowaniami, które naruszają wartości organizacyjne i zasady etyki korporacyjnej. Szczegóły na temat procesu zgłaszania, monitorowania i wyjaśniania naruszeń znajduje się w sekcji S1-3.
Programy promujące dostęp do rozwoju umiejętności
W Grupie Kapitałowej funkcjonuje „Polityka ds. szkoleń i rozwoju”, która promuje zarządzanie procesem uczenia się i przekazywania wiedzy, a także innowacyjności i rozwijania umiejętności potrzebnych pracownikom obecnie i w przyszłości. Polityka zakłada przygotowanie planów szkoleniowych dostosowanych do strategicznych potrzeb Grupy Kapitałowej oraz zapewnienie wszystkim pracownikom dostępu do działań szkoleniowych, umożliwiających efektywne wykonywanie obowiązków i rozwój kompetencji.
W Grupie Kapitałowej oferujemy różnorodne formy rozwoju. Na stronie intranetowej umieszczamy informacje dotyczące:
- inicjatyw szkoleniowych i możliwości rozwojowych dostępnych dla pracowników,
- narzędzi umożliwiających zarządzanie własnym rozwojem zawodowym,
- materiałów edukacyjnych oraz inspiracyjnych wspierających rozwój osobisty i zawodowy.
Pracownicy mają dostęp do platform szkoleniowych, które oferują szeroką gamę kursów online dostosowanych do indywidualnych potrzeb oraz możliwość rozwoju w zakresie umiejętności technicznych, miękkich i przywódczych. Realizujemy kompleksowe programy szkoleniowe obejmujące:
- inicjatywy ogólnobankowe, które promują rozwój w kluczowych dla Grupy Kapitałowej obszarach,
- szkolenia dla liderów, wspierające rozwój umiejętności zarządzania i przywództwa,
- programy dla sieci oddziałów, które odpowiadają na specyficzne potrzeby pracowników w tych strukturach,
- szkolenia dla wybranych grup pracowników, zaprojektowane na podstawie szczegółowej analizy ich potrzeb rozwojowych.