Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez własne zasoby pracownicze (S1‑3)
- ESRS:
-
Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez własne zasoby pracowniczeS1-3Procesy naprawy skutków negatywnych wpływów i kanały zgłaszania wątpliwości przez własne zasoby pracownicze
W Grupie Kapitałowej priorytetowo traktujemy dobro naszych pracowników i dążymy do tworzenia środowiska pracy, które jest transparentne, bezpieczne i otwarte na dialog. Świadomi potencjalnych wyzwań w dynamicznym środowisku finansowym, wdrożyliśmy kompleksowe procedury umożliwiające identyfikację, zgłaszanie oraz skuteczne rozwiązywanie problemów związanych z warunkami pracy.
Polityka zgłaszania naruszeń
W naszej Grupie Kapitałowej obowiązują „Polityka zgłaszania naruszeń (whistleblowing)” oraz “Procedura zgłoszeń wewnętrznych (ochrona sygnalistów)”, które w Banku nadzoruje Departament Monitorowania Zgodności.
Zgodnie z nimi stosujemy kompleksowy system, który umożliwia pracownikom zgłaszanie nieprawidłowości, takich jak naruszenia prawa, wewnętrznych procedur czy etycznych standardów. System ten funkcjonuje w zakresie zgodnym z przepisami Prawa Bankowego i Ustawy o ochronie sygnalistów. Celem regulacji jest m.in. zapewnienie skutecznych i jednolitych procedur w zakresie zgłaszania naruszeń, umożliwiających spójne raportowanie informacji organom zarządczym. Regulacje zapewniają inicjatywy promujące korzystanie z kanałów zgłaszania naruszeń, ich dostępność, informacje dla naszych pracowników na temat statystyk dotyczących zgłaszanych nieprawidłowości oraz wniosków wyciągniętych z postępowań, a także regularny przegląd funkcjonowania modelu zgłaszania naruszeń przez audyt wewnętrzny.

W przypadku potwierdzenia naruszeń z obszaru relacji pracowniczych podejmujemy działania, aby wyeliminować negatywne zachowania. Odpowiedzialność za przestrzeganie regulacji spoczywa na wszystkich pracownikach, co jest wzmacniane odpowiednią komunikacją i działaniami edukacyjnymi (przykładem może być obowiązkowe szkolenie elearningowe „Okazuj szacunek – bądź fair„). Zarząd Banku jest odpowiedzialny za adekwatność i skuteczność procedur zgłaszania przez pracowników naruszeń.
W Banku prowadzimy rejestr zgłoszeń, który zawiera wszystkie zgłoszenia wpływające na kanały whistleblowingowe. Pozwala to na analizowanie otrzymanych zgłoszeń, rejestrowanie działań podjętych w odpowiedzi na zgłoszenie, a także formułowanie rekomendacji rozwojowych na poziom całej organizacji.
Kanały zgłaszania naruszeń
Informacja o kanałach zgłaszania naruszeń jest szeroko dostępna w intranecie. Dodatkowo propagujemy wiedzę o kanałach zgłaszania naruszeń (poprzez szkolenia e-learningowe i artykuły w intranecie).
Jako Grupa Kapitałowa zapewniamy pracownikom możliwość zgłaszania naruszeń zarówno anonimowo, jak i jawnie, korzystając z kanałów, takich jak:

-
Aplikacja KLAKSONformularz online dostępny na intranecie 24/7 (z wyłączeniem spółek Santander Consumer Bank).
-
Etyczny telefon zaufaniaobsługiwany przez komórkę ds. zgodności w dni robocze (z wyłączeniem spółek Santander Consumer Bank).
-
Adres e-mailskrzynka e-mail stosowana wyłącznie w tym celu.
-
Poczta tradycyjnakorespondencja adresowana do komórki ds. zgodności lub bezpośrednio do Zarządu Banku.
System zapewnia anonimowość zgłoszeń, ochronę tożsamości zgłaszającego oraz możliwość składania szczegółowych informacji dotyczących naruszeń, takich jak opisy zdarzeń, dowody lub inne dokumenty. W systemie wdrożono mechanizmy zapewniające ochronę pracowników dokonujących zgłoszeń:
- poufność – dane zgłaszającego są chronione na każdym etapie,
- brak represji – zakaz stosowania działań odwetowych wobec zgłaszających,
- anonimowość – możliwość składania zgłoszeń bez ujawniania tożsamości.
Wskazane wyżej kanały zgłaszania naruszeń są przeznaczone w szczególności dla osób zatrudnionych w Banku na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, w tym dla kadry kierowniczej najwyższego szczebla oraz członków organów zarządczych i nadzorczych Banku. Spółki Grupy Kapitałowej posiadają własne kanały zgłaszania naruszeń.
Pracownicy mogą również skorzystać z relacyjnego telefonu zaufania, który służy do konsultacji trudnych zdarzeń w relacjach pracowniczych. W Grupie Kapitałowej funkcjonują również związki zawodowe, do których pracownicy mogą się zgłosić z problemami, a jako Grupa Kapitałowa podejmujemy dialog ze stroną społeczną i reagujemy na zgłaszane problemy.
Monitoring
Zarządzanie kanałem zgłaszania nieprawidłowości w Banku koordynuje komórka ds. zgodności, a w spółkach Grupy Kapitałowej zajmują się tym dedykowane jednostki. Aby mieć pewność, że procesy zgłaszania naruszeń funkcjonują zgodnie z założeniami naszych regulacji, oceniamy funkcjonowanie kanałów whistleblowingowych za pomocą okresowych audytów wewnętrznych. Dodatkowo, podlegają one regularnemu audytowi zewnętrznemu. W Banku Biuro Etyki i Relacji analizuje zgłoszenia pracowników z obszaru relacji pracowniczych i formułuje na ich podstawie rekomendacje dotyczące potrzebnych działań prewencyjnych. Na przykład regularnie tworzy i udostępnia menedżerom materiał edukacyjny „Diagnoza środowiska pracy”, w którym dzieli się wnioskami z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających i dostarcza wskazówek, jak zarządzać trudnymi sytuacjami pracowniczymi.
Sprawdzamy, czy pracownicy są świadomi mechanizmów zgłaszania problemów i czy ufają, że są one skuteczne. Raz w roku przeprowadzamy anonimową ankietę skierowaną do wszystkich pracowników Banku w zakresie przestrzegania zasad etyki, która zawiera pytania dotyczące kanałów whistleblowingowych i zaufania do nich.

-
Poprzednia stronaPolityki związane z własnymi zasobami pracowniczymi (S1‑1)
-
Następna stronaPodejmowanie działań dotyczących istotnych wpływów na własne zasoby pracownicze oraz stosowanie podejść służących zarządzaniu istotnymi ryzykami wykorzystywaniu istotnych szans związanych z własnymi zasobami pracowniczymi oraz skuteczność tych działań (S1‑4)