Na wyższym szczeblu łańcucha wartości współpracujemy z szerokim gronem dostawców, partnerów i instytucji regulacyjnych. Kluczowe znaczenie mają dostawcy technologii, usług oraz infrastruktury wspierającej działalność bankową. W relacjach z partnerami szczególną wagę przykładamy do przestrzegania standardów ESG, aby zapewnić, że nasz łańcuch dostaw wspiera cele zrównoważonego rozwoju.
Strategia, model biznesowy i łańcuch wartości (SBM‑1)
- ESRS:
-
Strategia, model biznesowy i łańcuch wartościSBM-1Strategia, model biznesowy i łańcuch wartości
Opis modelu biznesowego – oferowane produkty i usługi
Model biznesowy Grupy Kapitałowej opieramy na ofercie rozwiązań finansowych dla klientów prywatnych, mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla korporacji polskich i międzynarodowych. Oferujemy szeroki zakres usług bankowych oraz finansowych w obrocie krajowym i zagranicznym. Naszym priorytetem jest zapewnienie lojalności klientów i zaangażowania pracowników, co przekłada się na wzrost dochodów, należności i depozytów.
Oferta Banku jest kompleksowa i zaspokaja różne potrzeby klientów w zakresie rachunków bankowych, produktów kredytowych, oszczędnościowo-inwestycyjnych, rozliczeniowych, ubezpieczeniowych i kartowych. Usługi Banku są rozwijane w oparciu o technologie, innowacje i otwarte platformy. Obejmują zarządzanie gotówką, obsługę płatności i handlu zagranicznego, operacje na rynku kapitałowym, pieniężnym, walutowym i transakcji pochodnych, a także działalność gwarancyjną i maklerską.
Ofertę własną Banku uzupełniają specjalistyczne produkty spółek powiązanych z nami kapitałowo i tworzących Grupę Kapitałową, takich jak: Santander Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., Santander Leasing, Santander Factoring i Santander Consumer Bank. W ramach współpracy z tymi podmiotami Bank umożliwia klientom dostęp do funduszy inwestycyjnych, portfeli aktywów, produktów leasingowych i faktoringowych oraz kredytów konsumenckich:

- Santander Bank Polska S.A. – Bank uniwersalny, świadczy pełen zakres usług na rzecz klientów indywidualnych, małych i średnich firm oraz dużych przedsiębiorstw, korporacji i instytucji sektora publicznego.
- Santander Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. – Towarzystwo zarządza aktywami zgromadzonymi w funduszach inwestycyjnych. Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu Pracowniczymi Programami Emerytalnymi oraz Indywidualnymi Kontami Emerytalnymi.
- Santander Leasing S.A. – Oferuje finansowanie szerokiej gamy środków trwałych klientom z sektora małych i średnich firm oraz klientom korporacyjnym. Głównymi produktami Santander Leasing są leasing operacyjny, leasing finansowy oraz pożyczki na zakup środków trwałych oraz gruntów, a także najem pojazdów.
- Santander Factoring Sp. z o.o. – Oferuje finansowanie sprzedaży (faktoring należności) do odbiorców polskich i zagranicznych oraz finansowanie zakupów (faktoring zobowiązań) od dostawców działających w kraju i za granicą. Klientami spółki są małe i średnie przedsiębiorstwa, korporacje, jak i międzynarodowe firmy o globalnym zasięgu.
- Santander Consumer Bank S.A. – Koncentruje się na zaspokajaniu potrzeb kredytowych gospodarstw domowych, głównie w sektorze „consumer finance” i na rynku kredytów samochodowych. Finansuje też podmioty gospodarcze, głównie dilerów i importerów z branży samochodowej. Oferta Santander Consumer Bank obejmuje kredyty konsumpcyjne, finansowanie samochodów osobowych w formie kredytu samochodowego, leasingu i faktoringu, kredytowanie dilerów samochodowych, depozyty detaliczne i firmowe oraz ubezpieczenia.
Więcej informacji o profilu klientów Grupy Kapitałowej, głównych liniach produktów i modelu obsługi znajduje się w rozdziale VIII „Rozwój działalności biznesowej w 2024 r.”. Jako Grupa Kapitałowa działamy zgodnie z lokalnymi i międzynarodowymi przepisami, nie oferujemy produktów ani usług zakazanych w poszczególnych jurysdykcjach.
Proces budowania wartości w Grupie Kapitałowej
- Wartość biznesowa – Maksymalizacja ROE, NPS, eNPS
- Technologia
- Digitalizacja
- Innowacje
- Otwarte platformy
- Bezpieczeństwo
- Ochrona systemów
- Stabilność
- Zaufanie
- Technologia
- Ludzie – Tworzą produkty i usługi
- Wysoki poziom ambicji w zakresie eNPS
- Zmotywowani i sprawiedliwie wynagradzani
- Z zaangażowaniem kreują rozwiązania
- Wysoki poziom ambicji w zakresie eNPS
- Klienci – Korzystają z produktów i usług
- Budowa bazy lojalnych klientów aktywnych cyfrowo
- Lojalni i usatysfakcjonowani
- Nawiązujący długoterminową relację z Bankiem
- Budowa bazy lojalnych klientów aktywnych cyfrowo
- Społeczność/Środowisko – Wywiera pozytywny wpływ
- Zielone finansowanie, wzmacnianie finansowe
- Zrównoważony model biznesowy i odpowiedzialność
- POdejmowanie estetycznych decyzji
- Zielone finansowanie, wzmacnianie finansowe
- Akcjonariusze – Inwestują w korzyści
- Wypłata znacznej części zysków w formie dywidendy
- Zadowoleni z inwestycji
- Współuczestniczący w sukcesie Banku
- Wypłata znacznej części zysków w formie dywidendy
Fundamenty wartości budowanej przez Grupę Kapitałową to:
- stabilne źródła finansowania,
- solidna baza kapitałowa i płynnościowa,
- zróżnicowany portfel aktywów,
- jasna, spójna, konsekwentnie realizowana wizja strategiczna, której podstawą jest ukierunkowanie na klienta i efektywność działania,
- proste procesy, cyfrowe technologie i wdrożenie zasad zwinnego działania,
- skuteczny i prosty model biznesowy,
- zróżnicowany zakres działalności, przynależność do globalnej Grupy Banco Santander – możliwość korzystania z międzynarodowego doświadczenia.
Wszystkie działania podejmujemy z myślą o klientach i ich potrzebach. Produkty, procesy oraz kanały komunikacji z klientami projektujemy z wykorzystaniem service design, aby zapewnić, że klienci będą zadowoleni z obsługi i zainteresowani kontynuacją współpracy. Najważniejszym elementem procesu tworzenia wartości oferowanej klientom są nasi pracownicy. Jako Grupa Kapitałowa kładziemy nacisk na budowanie przyjaznego środowisko pracy i kultury organizacyjnej, promując współpracę, równość, różnorodność i inkluzywność oraz zwiększając motywację, zaangażowanie i podnosząc kwalifikacje pracowników.
Nasz zespół
W Grupie Kapitałowej na dzień 31 grudnia 2024 roku zatrudnialiśmy 11 959 pracowników na terenie Polski, z czego duża część to specjaliści zajmujący się obsługą klientów, analizą finansową i zarządzaniem ryzykiem. Szczegółowe informacje na temat struktury zatrudnienia znajdują się w sekcji „Nasi pracownicy” w dalszej części oświadczenia.
Więcej informacji o profilu naszej działalności można znaleźć w rozdz. II „Podstawowe informacje o Banku i Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska S.A.”.
Strategia Grupy Kapitałowej na lata 2024-2026
- Realizujemy misję pomagania klientom i pracownikom w osiąganiu codziennych sukcesów, aby zostać najbardziej dochodowym bankiem w Polsce
- Misja – Pomaganie klientom indywidualnym i biznesowym w osiąganiu codziennych sukcesów
- Wizja – Najlepsza otwarta platforma usług finansowych, działająca odpowiedzialnie i ciesząca się trwała lojalnością pracowników, klientów, akcjonariuszy i społeczeństwa
- Wartości
- Przyjazny
- Rzetelny
- Dla Ciebie
- Zachowania
- Myślę o kliencie
- Angażuję się w zmiany
- Podejmuję działania
- Współprację
- Zabieram głos
- Risk pro
- Kierunki strategiczne
- TOTAL Doświadczenie
- TOTAL Digitalizacja
- TOTAL Odpowiedzialność
Na lata 2024-2026 Zarząd Banku przyjął strategię „Pomagamy osiągać więcej”. Opiera się ona na misji określonej hasłem „Pomagamy klientom i pracownikom w osiąganiu codziennych sukcesów” oraz na trzech kierunkach strategicznych: „Total Doświadczenie”, „Total Digitalizacja” i „Total Odpowiedzialność”. Strategia dotyczy całej Grupy Kapitałowej, z wyjątkiem Santander Consumer Bank, który posiada własną licencję bankową, co powoduje, że autonomicznie tworzy własną strategię funkcjonowania.
Główne założenia strategii „Pomagamy osiągać więcej” są następujące:
- W centrum naszej strategii znajdują się ludzie – klienci i pracownicy. Jako Grupa Kapitałowa zobowiązujemy się w niej do kreowania pozytywnych emocji poprzez oferowanie wyjątkowych doświadczeń, przekraczających oczekiwania interesariuszy. Chcemy wywoływać je w świecie, w którym są nasi klienci – coraz bardziej cyfrowym, lecz nadal wymagającym kontaktów z człowiekiem. Wiemy, że satysfakcja klientów i zaangażowanie pracowników są kluczowe, aby osiągnąć sukces. O tym mówi pierwszy z kierunków strategicznych – „Total Doświadczenie”.
- Wiemy także, że pozytywne emocje i doświadczenia w dużej mierze zależą od interakcji w świecie cyfrowym. Dlatego z coraz większą determinacją podążamy ścieżką innowacji cyfrowych, udostępniając nowe możliwości klientom w kanałach zdalnych oraz zapewniając pracownikom efektywne procesy. O tym mówi drugi z kierunków strategicznych – „Total Digitalizacja”.
- Wyzwania, przed którymi stoimy jako bank i społeczeństwo, wymagają ogromnej odpowiedzialności. Świadomie podejmujemy etyczne decyzje, dbając o wpływ na społeczność i środowisko. Dzięki zrównoważonemu modelowi biznesowemu tworzymy wartość dla klientów, pracowników, akcjonariuszy i lokalnych społeczności, dbając o lepsze jutro dla nas, naszych dzieci i naszej planety. O tym mówi trzeci z kierunków strategicznych – „Total Odpowiedzialność”.
Więcej informacji o naszej strategii można znaleźć w rozdz. IV „Strategia rozwoju”.
Integracja celów związanych ze zrównoważonym rozwojem ze strategią
Wszystkie trzy kierunki strategiczne zawarte w strategii wzajemnie się uzupełniają. Tematyka zrównoważonego rozwoju została ujęta w każdym z nich, a w szczególności w kierunku strategicznym Total Odpowiedzialność. Definiuje on szereg ambicji dotyczących poszczególnych obszarów ESG:
- Środowiskowego w którym chcemy być wzorem do naśladowania w zakresie zrównoważonego rozwoju i transformacji oraz wspiera klientów w przechodzeniu przez zieloną transformację,
- Społecznego w którym wspieramy społeczeństwo poprzez edukację, przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu i cyfrowemu oraz realizację inwestycji społecznych. Promujemy inkluzywność i różnorodność wśród pracowników oraz zapewniamy wysoki poziom cyberbezpieczeństwa,
- Zarządczego poprzez który wywiązujemy się z zobowiązań wobec wszystkich interesariuszy. Działamy zgodnie z wymogami regulacyjnymi, zapewniając bezpieczeństwo i stabilność, dzięki czemu wzmacniamy zaufanie klientów. Ponadto prowadzimy dialog z regulatorami i organizacjami branżowymi o nowych kierunkach legislacyjnych. Rozwijamy również kulturę zarządzania ryzykiem.
Poprzez swoją działalność jako Grupa Kapitałowa koncentrujemy się na ośmiu Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Cele te odzwierciedlają również nasz wpływ na kluczowe grupy naszych interesariuszy:
- Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia
- Cel 4 – Dobra jakość edukacji
- Cel 5 – Równość płci
- Cel 8 – Wzrost gospodarczy i godna praca
- Cel 9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
- Cel 11 – Zrównoważone miasta i społeczności
- Cel 13 – Działania w dziedzinie klimatu
- Cel 17 – Partnerstwa na rzecz celów
Przychody Grupy Kapitałowej
W 2024 roku całkowite przychody Grupy Kapitałowej wyniosły 23 440 451 tys. PLN. Nasze skonsolidowane przychody wynikają przede wszystkim z działalności w branży bankowej oraz z działalności na rynkach kapitałowych (głównie w ramach działalności Santander TFI). W tym roku nie publikujemy kwotowej analizy przychodów według branż, w których prowadzimy działalność, z uwagi na brak opublikowanych sektorowych standardów ESRS.
Więcej informacji o naszych wynikach finansowych można znaleźć w rozdz. I „Przegląd działalności Banku i Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska S.A. w 2024 r.”
tys. PLN
Działalność Grupy Kapitałowej w sektorze paliw kopalnych i kontrowersyjnych branżach
Działalność Grupy Kapitałowej w tych sektorach jest regulowana wewnętrznymi politykami, takimi jak „Polityka zarządzania ryzykiem społecznym, środowiskowym i zmian klimatycznych”, „Polityka finansowania sektorów wrażliwych” czy „Polityka sektora zbrojeniowego”. Zgodnie z nimi:
- Paliwa kopalne (węgiel, ropa naftowa, gaz): w 2020 roku zobowiązaliśmy się, że do roku 2030 zlikwidujemy wszystkie ekspozycje finansujące działalność wydobycia węgla energetycznego, bez względu na lokalizację. Obecnie jako Grupa Kapitałowa nie posiadamy takich ekspozycji oraz wprowadziliśmy zerowy limit na tę pozycję w Deklaracji akceptowalnego poziomu ryzyka.
- Broń nie współpracujemy z podmiotami zaangażowanymi w produkcję i dystrybucję broni uznawanej za kontrowersyjną, takiej jak miny przeciwpiechotne, bomby kasetowe, broń nuklearna, broń chemiczna i biologiczna oraz amunicja zawierająca uran zubożony. Przed podjęciem współpracy podmioty z sektora obronnego zobowiązane są do podpisania deklaracji, że nie będą produkować, sprzedawać ani dystrybuować tych produktów.
- Uprawa i produkcja tytoniu stosujemy jednoznaczny zakaz finansowania i działalności inwestycyjnej w sektorze wyrobów tytoniowych, jeśli ich produkcja, handel lub dystrybucja naruszają Ramową Konwencję Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczącą ograniczenia użycia tytoniu lub jeśli nie spełniają norm prawnych w zakresie opakowań i ostrzeżeń zdrowotnych. Zakaz obejmuje również produkty nowej generacji, takie jak inhalatory nikotyny i e-papierosy. Produkty zawierające kannabinoidy podlegają dodatkowym regulacjom w ramach kryteriów dotyczących branży konopnej.

Łańcuch wartości
Łańcuch wartości Grupy Kapitałowej obejmuje trzy kluczowe obszary: działania na wyższym szczeblu (upstream), operacje wewnętrzne i działania na niższym szczeblu (downstream), które odzwierciedlają naszą pozycję w relacjach z dostawcami, klientami i interesariuszami na każdym etapie działalności. Podczas definiowania łańcucha wartości uwzględniliśmy wymogi ESRS oraz wytyczne EFRAG dotyczące łańcucha wartości.
- Upstream
- Instytucje finansowe i nadzorcze
- Regulatorzy
- Dostawcy produktów i usług
- Operacje własne
- Aktywa Grupy Kapitałowej
- Departamenty i funkcje w centralach
- Downstream
- Retail (Bankowość detaliczna)
- Consumer (Santander Consumer Bank)
- CIB (Bankowość Korporacyjna i Inwestycyjna)
- RCB (Bankowość Biznesowa i Korporacyjna
- Spółki stowarzyszone
- Punkty sprzedaży (wraz z placówkami partnerskimi)
- Płatności i wypłaty z bankomatów
Operacje własne obejmują działalność Grupy Kapitałowej w zakresie zarządzania produktami i usługami finansowymi. Nasze zasoby koncentrują się na dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań, wspieraniu klientów w osiąganiu ich celów finansowych oraz implementacji zasad odpowiedzialnego biznesu. W tej części łańcucha wartości uwzględniamy działania strategiczne związane z zarządzaniem ryzykiem, efektywnością operacyjną oraz wdrażaniem rozwiązań zgodnych z wymogami regulacyjnymi i zasadami ESG.
Na niższym szczeblu łańcucha wartości współpracujemy bezpośrednio z klientami, zapewniając szeroką ofertę usług finansowych. Naszymi kluczowymi grupami odbiorców są klienci indywidualni, małe i średnie przedsiębiorstwa, korporacje oraz instytucje publiczne. Działania downstream obejmują również rozwój długoterminowych relacji z partnerami biznesowymi oraz finansowanie projektów wspierających zrównoważony rozwój, takich jak zielona transformacja, inwestycje w odnawialne źródła energii oraz wsparcie dla lokalnych społeczności.