Nie wierz w bajki. Kolejna odsłona kampanii edukacyjnej Santander Bank Polska o cyberbezpieczeństwie
„Nie wierz w bajki” to kolejna odsłona kampanii edukacyjnej związanej z bezpieczeństwem w sieci, którą realizuje Santander Bank Polska. Przewrotnie opowiedziane historie, oparte na znanych klasykach bajkowych, przestrzegają przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni.
„Nie wierz w bajki” przedstawia w przystępny sposób, jak dobrze zaplanowana, ale niewiarygodna historia może uśpić czujność i do jakich doprowadzi konsekwencji. W tegorocznej edycji akcji bank przygotował pięć bajek: „Kot bez butów”, „Lis i kruczek”, „O dwóch takich, co okradli księżyc”, „Dziadek bez kokosów” i „Ali baba i 40 smsów”, którym głosu użyczył Piotr Adamczyk. W bajkach ukryte są historie o oszustwach „na BLIK”, o phishingu, vishingu, deepfakeach i innych metodach, dzięki którym przestępcy internetowi wyłudzają dane i informacje od użytkowników Internetu.
Cyberzagrożenia mogą mieć wiele form, a bez poznania zasad ich funkcjonowania trudno jest przygotować skuteczną strategię ochrony. Grupą szczególnie podatną na takie zagrożenia są osoby starsze, które padają ofiarami przestępstw internetowych. Cyberprzestępcy, wykorzystując brak znajomości technologii wśród seniorów, narażając ich na utratę pieniędzy czy wyłudzenie danych. W kampanii zwracamy uwagę odbiorców na fakt, że oprócz ochrony nas samych musimy pamiętać także o edukacji w tych tematach naszych bliskich. Kampanią „Nie wierz w bajki” chcemy zwiększać świadomość na temat różnorodnych oszustw internetowych, w tym zwłaszcza wyłudzania danych, a także stosowanej przez cyberprzestępców manipulacji i socjotechniki.
Kampanię „Bajki dla dorosłych” wspierają znani influencerzy: Gdzie Bądź, KubaPost, jul.shies, PKSisters, Synek ze Śląska.
Santander Bank Polska od wielu lat prowadzi działania promujące #CyberŚwiadomość wśród klientów i innych uczestników rynku finansowego. Wśród nich jest m.in. ścisła współpraca z Wielkopolską Komendą Policji z Poznania, w zakresie działań promujących cyberbezpieczeństwo wśród dzieci, młodzieży jak i seniorów. Bank udostępnia klientom również dodatkowe usługi, takie jak np. „CyberRescue”, która zapewnia bieżące wsparcie ekspertów dotyczące bezpieczeństwa w Internecie. W sytuacji zagrożenia klienci mogą skontaktować się z ekspertami CyberRescue 24 godziny na dobę, poprzez Messengera, wiadomość mailową, rozmowę telefoniczną oraz smsa.
Wszystkie bajki kampanii „Nie wierz w bajki” są do obejrzenia na stronie www.niewierzwbajki.pl. Tam też znaleźć można więcej wskazówek jak być czujnym w sieci i sprawdzić swoją wiedzę w szkoleniu CyberHeroes.