Prosty język w Santander Bank Polska

Cel 3 - Dobre zdrowie i jakość życia
Cel 5 - Równość płci
Cel 9 - Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Cel 11 - Zrównoważone miasta i społeczności

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. To dobra okazja, aby przypomnieć, że warto dbać o różnorodność językową. Santander Bank Polska dba o to, aby stosowana przez niego polszczyzna była jak najbardziej przyjazna klientom.

Język polski należy do jednych z najtrudniejszych języków na świecie. Jednak w codziennej komunikacji warto używać go tak, aby był zrozumiały. Dlatego Santander Bank Polska od 2019 roku upraszcza język komunikacji z klientami. Systematycznie wprowadza zasady prostego języka w umowach i dokumentach. Dzięki ich zastosowaniu stają się one bardziej zrozumiałe, czytelne i przejrzyste dla klientów. Dodatkowo zmniejsza to liczbę osób zaangażowanych w proces przygotowywania umów po stronie banku.

Santander Bank Polska do tej pory uprościł już wiele procedur, regulaminów, szablonów komunikatów e-mailowych, umów i pism, które wysyła do klientów. Bank stale pracuje nad wprowadzaniem zasad prostego języka. Dlatego regularnie przeprowadza audyty językowe, aby komunikacja z klientami była coraz prostsza.

W Santander Bank Polska staramy się pomagać naszym klientom na różnych płaszczyznach. W dzisiejszych czasach, w natłoku wielu informacji, ważne jest to, aby komunikować się w sposób prosty i jasny. Dlatego obalamy stereotyp skomplikowanej, bankowej dokumentacji. Wprowadziliśmy wiele zmian, które ułatwiają lekturę bankowych dokumentów. Chcemy, aby nasi klienci czuli się komfortowo i nie tracili czasu na czytanie skomplikowanych treści.

Joanna Karykowska

z Biura Strategii CX Santander Bank Polska

Certyfikat Pracowni Prostej Polszczyzny

Santander Bank Polska jako pierwszy bank w Polsce otrzymał certyfikat Uniwersytetu Wrocławskiego za umowę ramową dla klientów korporacyjnych. Pracownia Prostej Polszczyzny potwierdziła, że umowa dla klientów korporacyjnych spełnia standardy języka, który jest prosty i przyjazny odbiorcom.

Bank zamiast „ścian tekstu” stosuje wizualizacje i infografiki, przedstawia skomplikowane dane w tabelach i wypunktowanych listach. Stosuje również treści pomocnicze i podkreślenia trudnych wyrazów. Ich wyjaśnienia klienci mogą szybko znaleźć na końcu dokumentu, w słowniku definicji i skrótów. Regulaminy są podzielone na części, każda z nich ma swój tytuł. Zamiast paragrafów są rozdziały. W plikach online znajdują się dynamiczne spisy treści. Dzięki tym zmianom klienci mogą szybciej znaleźć potrzebne informacje.

W czerwcu 2021 roku Santander Bank Polska przystąpił również do Deklaracji banków w sprawie standardu prostego języka. ZBP – Zrozumiale. Bezpośrednio. Prosto. – to inicjatywa, która zmienia język bankowy na prostszy i bardziej zrozumiały dla klientów. Jej inicjatorami są Związek Banków Polskich oraz zrzeszone w nim instytucje. Uczestnicy projektu wspólnie wypracowują Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej.