Santander Bank Polska zwycięzcą konkursu „Gwiazdy Bankowości”
Bank został najwyżej oceniony w dziesiątej edycji konkursu „Gwiazdy Bankowości” Dziennika Gazety Prawnej i PwC. Nagroda główna jest wyróżnieniem za całokształt i wynikiem punktacji w 4 kategoriach oraz niezależnej oceny jury.
Santander Bank Polska znalazł się w tym roku na podium w trzech z czterech kategorii, jakie były brane pod uwagę w ocenie. Zajął drugie miejsce w kategorii „Gwiazda relacji z klientem”, w której punktacja zależy od ocen wystawianych właśnie przez klientów oraz „Gwiazda finansów”, która w syntetyczny sposób opisuje kondycję finansową banków. Bank został także wysoko oceniony w kategorii „Gwiazda ESG”, w której zajął trzecie miejsce. Suma 73,8 punktów zdobytych we wszystkich kategoriach zapewniła Santander Bank Polska pierwsze miejsce.
W kategorii „Gwiazda finansów” pod uwagę były brane m.in. wskaźniki dot. efektywności finansowej. W kategorii „Gwiazda relacji z klientem” ocena powstaje na bazie badania sondażowego prowadzonego na kilkunastotysięcznej grupie posiadaczy kont bankowych. Ankietowani oceniają relację ze swoim bankiem i odpowiadają na 10 pytań. Oceny w kategorii „Gwiazda ESG” powstały na bazie ankiet, w których banki odpowiadają na ponad 40 pytań, szczegółowo ujmujących kwestie środowiskowe (E – environment), społeczne (S – social) oraz dotyczące zarządzania (G – governance).
W tegorocznej edycji udział wzięło 11 największych polskich banków uniwersalnych. Wyniki zostały ogłoszone podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Przy tworzeniu rankingu wykorzystywane są trzy źródła informacji. Po pierwsze: dane finansowe i biznesowe banków za lata 2022 i 2023. Audytowane sprawozdania były podstawą do oceny w kategorii „finanse”. Po drugie: dodatkowe ankiety wypełniane przez banki. Trzecim źródłem informacji były ankiety prowadzone wśród klientów instytucji finansowych. W ramach badania w sumie zostało wykorzystanych 12 tys. ankiet. Główny ranking to średnia dla każdej z kategorii: finanse (30%), innowacyjność i technologie (20%), ESG (20%) i relacje z klientami (20%). Na ogólny wynik wpływała również ocena kapituły, z 10% wagą.