Ekowarsztaty dla uczniów na łące kwietnej w Łodzi

Cel 3 - Dobre zdrowie i jakość życia
Cel 4 - Dobra jakość edukacji
Cel 11 - Zrównoważone miasta i społeczności
Cel 13 - Działania w dziedzinie klimatu
Cel 17 - Partnerstwa na rzecz celów

Santander Bank Polska przeprowadził 5 terenowych ekowarsztatów dla dzieci w Parku Krajobrazowym Wzniesień Łódzkich.

Od czerwca 2022 roku, w ramach partnerstwa przy programie Re:Generacja (realizowanego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa) bank jest wyłącznym opiekunem ekosystemu łąkowego na terenie Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich. Przywraca tam od podstaw łąkę kwietną o powierzchni ponad 400 m2. Zbudował też domki dla owadów zapylających. Odtwarzana łąka będzie doskonałą bazą pokarmową dla owadów zapylających m.in dzikich pszczół, motyli, jak i dla różnych gatunków trzmieli.

Podczas warsztatów uczniowie klas 1-3 z łódzkich szkół poznali ten ekosystem i dowiedzieli się wielu ciekawych faktów o zamieszkujących go zapylaczach.

Dzieci w świat dzikich zapylaczy zostały wprowadzone przez główną bohaterkę zajęć – pszczółkę Franię. Każdy z uczestników dostał zeszyt pełen kreatywnych zadań, które pozwoliły w przystępny sposób utrwalić wiedzę. Materiały zawierały kolorowanki z dzikimi zapylaczami, zadanie polegające na wyborze naklejek z produktami, które im zawdzięczamy, rebus, krzyżówkę i kartę obserwatora przyrody. Zadawały mnóstwo pytań i aktywnie brały udział w zajęciach. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się eksperymenty, m.in. budowanie modelu domu pszczoły murarki. Dzieci miały też okazję ruszyć na łąkę i zobaczyć „hotel” dla zapylaczy (częściowo już zamieszkały:)) oraz nadal kwitnące tam kwiaty.

W warsztatach wzięło udział 130 uczniów. Już dziś są chętni na wiosenną edycję zajęć.

Dzięki udziałowi w zajęciach dzieci poznały rolę owadów zapylających i ich wpływ na życie człowieka. Po zajęciach uczniowie:

  • potrafią rozpoznać kilka gatunków owadów zapylających,
  • potrafią wymienić kilka roślin wytwarzających nektar,
  • doceniają pracę owadów zapylających w zapewnieniu pożywienia ludziom i zwierzętom
  • potrafią wymienić kilka gatunków roślin przydatnych dla zapylaczy,
  • wiedzą, że bez zapylaczy nie byłoby nie tylko miodu, ale także owoców i warzyw,
  • potrafią wskazać działania służące ochronie owadów zapylających.