- O Santander
Bank Polska - Strategia
i zarządzanie - Klienci
- Wstęp
- Nasze priorytety – „Bank Jaki Chcesz”
- Jesteśmy multikanałowi – korzystasz jak chcesz
- Dostępność dla każdego – możesz na nas liczyć
- Bezpieczeństwo przede wszystkim
- Doskonałość w jakości obsługi klienta
- Etyczna komunikacja – prosty i przyjazny język
- Odpowiedzialna sprzedaż i przeciwdziałanie missellingowi
- Nasze podejście do reklamacji
- Wiedza, która procentuje
- Produkty i inicjatywy dla klientów indywidualnych
- Produkty i inicjatywy dla klientów z sektora MŚP
- Produkty i inicjatywy dla klientów Pionu Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej
- Bankowość korporacyjna i inwestycyjna
- Wsparcie klientów w trudnych sytuacjach
- Pracownicy
- Zaangażowanie
społeczne - O raporcie
Doskonałość w jakości obsługi klienta
GRI:
-
[103-1, 103-2 i 103-3]
dla Aspektu raportowania: Jakość obsługi klientów i poziom ich satysfakcji
dla Aspektu raportowania: Jakość obsługi klientów i poziom ich satysfakcji
Przejdź do listy GRI -
[Wskaźnik własny 2]
Wyniki badań pomiaru satysfakcji klienta;
Wyniki badań pomiaru satysfakcji klienta;
Przejdź do listy GRI -
[Wskaźnik własny 3]
Główne działania na rzecz satysfakcji klientów
Główne działania na rzecz satysfakcji klientów
Przejdź do listy GRI
Jednym z założeń klientocentrycznej orientacji naszego banku jest zapewnienie wszystkim klientom wysokiej jakości obsługi. Dążymy do budowania trwałych, przyjaznych relacji opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku, w których klient może liczyć na nasze zaangażowanie, profesjonalizm i kompetencje.
Jakość obsługi klienta
Satysfakcja Klienta jest dla nas najwyższym priorytetem. Dążymy do zapewnienia najlepszych doświadczeń naszym klientom we wszystkich punktach styku z bankiem bez względu na to, czy klient korzysta z oddziału, usług bankowości elektronicznej czy Multikanałowego Centrum Komunikacji. Głównym miernikiem sukcesu – miarą zadowolenia klienta jest NPS (Net Promotor Score), dzięki któremu wiem, na ile klienci byliby skłonni polecić naszą markę swoim znajomym czy rodzinie.
W czasie obsługi klientów, naszych pracowników obwiązują procedury:
GRI:
-
[Wskaźnik własny 3]
Liczba klientów zaproszonych w danym roku do oceny jakości obsługi i funkcji doradczej banku w trudnych dla klienta sytuacjach (badanie klientów)
Liczba klientów zaproszonych w danym roku do oceny jakości obsługi i funkcji doradczej banku w trudnych dla klienta sytuacjach (badanie klientów)
Przejdź do listy GRI
Jak dążymy do najlepszej jakości obsługi klientów i wysokiego poziomu ich satysfakcji?
Jak realizowaliśmy nasze cele w 2017 roku?
- Dokonaliśmy przeglądu dotychczasowych standardów obsługi klienta. W tym celu przeprowadziliśmy konsultacje z klientami, przeanalizowaliśmy ich preferencje oraz trendy panujące na rynku i na tej podstawie opracowaliśmy nowe standardy oraz modele rozmów z klientami. Nowe rozwiązania zostały szybko wprowadzone i prowadziliśmy ich ewaluację.
- Przeszkoliliśmy całą kadrę menedżerską w kierunku nowego modelu rozmowy z klientem na temat ,,Konta Jakie Chcę”. Kierownicy sieci wzięli również udział w warsztatach sprzedażowych kładących nacisk na umiejętności prowadzenia konwersacji z klientem. Wsparciem dla dyrektorów, jak i doradców sieci oddziałów, był również szereg szkoleń i warsztatów prowadzonych przez makroregionalnych menedżerów relacji.
- Dokonaliśmy analizy 11 ścieżek customer journey – czyli ścieżek klienta w danym kanale wraz z określeniem punktów styku, momentów prawdy i wypracowaniem rekomendacji. Analizie zostały poddane ścieżki następujących działań klienta: otwarcie oraz zamknięcie ,,Konta Jakie Chcę”, otwarcie oraz zamknięcie innego konta, zakup kredytu gotówkowego, zakup lokaty, proces reklamacyjny. Wszystkie te operacje badaliśmy w wariacjach dla dwóch kanałów – kontakt z bankiem przez usługi bankowości i elektronicznej i w oddziale. W wyniku analiz zidentyfikowaliśmy punkty styku klienta z bankiem, potencjalne punkty bólu i momenty prawdy. Na podstawie zebranych informacji:
- zmieniliśmy sposób komunikacji z klientem – uprościliśmy język oraz usystematyzowaliśmy sposób komunikacji SMS oraz e-mail,
- uprościliśmy sposób prezentacji informacji na stronach internetowych – umożliwiliśmy łatwiejszą rezygnację z produktu oraz ulepszyliśmy personalizację ustawień.
Nasze sukcesy w zakresie poprawy jakości obsługi
GRI:
-
[Wskaźnik własny 2]
Wyniki badań pomiaru satysfakcji klienta
Wyniki badań pomiaru satysfakcji klienta
Przejdź do listy GRI
- W porównaniu z 2016 rokiem wzrósł odsetek całkowicie zadowolonych klientów korzystających z usług bankowości internetowej, mobilnej, bankomatów oraz wpłatomatów.
- Realizowaliśmy również system „pętli zwrotnej” – tj. w przypadku, gdy klient wskazał w ankiecie satysfakcji, że jest niezadowolony z wybranego aspektu wizyty w oddziale i wyraził zgodę na kontakt, to dyrektor oddziału (lub menedżer) kontaktował się z klientem, w celu poznania dokładnej przyczyny jego niezadowolenia oraz wyjściu naprzeciw oczekiwaniom klienta.
- Został utrzymany wysoki poziom zadowolenia z oddziału i MCKMultikanałowe Centrum Komunikacji (inaczej Contac Center)Multikanałowe Centrum Komunikacji (inaczej Contac Center).
- Szczegółowo poznaliśmy oczekiwania i poziom zadowolenia klientów z segmentu Private Banking, co pozwoliło na wdrożenie działań jakościowych skierowanych do klientów z tej grupy, jak również zaprojektowanie ciągłego pomiaru poziomu ich zadowolenia ze współpracy z bankiem.
- Wzrost wskaźnika lojalności NPS o 6 punktów procentowych w stosunku do 2016 roku[1].
- Zbadano, że klienci, którzy posiadają ,,Konto Jakie Chcę” są bardziej skłonni polecić bank niż klienci, którzy posiadają inne konto.
[1] Dane pochodzą z badania benchmark – tj. badania satysfakcji na tle banków konkurencyjnych
Prowadząc działania w zakresie zapewnienia wysokiej jakości obsługi klientów minimalizujemy:
Plany na 2018 rok
- Dalsze prace doskonalące w zakresie: zauważenia klienta, rozpoznania potrzeb, promowania multikanałowych rozwiązań dających klientom swobodę korzystania z usług bankowych.
- Kontynuacja prac nad doskonaleniem ścieżek klienta w oparciu o metodologię „agile”.
- Realizacja inicjatyw wynikających z rekomendacji uzyskanych w ścieżkach customer journey.
- Kontynuacja ciągłego pomiaru zadowolenia klientów banku pod kątem ogólnej współpracy z bankiem, korzystania z kanałów kontaktu, zadowolenia z ostatniego kontaktu z bankiem (m.in. wizyta w oddziale, kontakt z doradcą VIP, telefon na infolinię). Dla badań prowadzonych po wizycie w oddziale kontynuowany jest system „pętli zwrotnej”.
- Wzrost indeksu NPS w 2018 o kolejne kolejne 4 punkty procentowe (z 32% do 36%).
Jak dbamy o jakość obsługi klientów z sektora MŚP?
GRI:
-
[Wskaźnik własny]
Produkty i inicjatywy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
Produkty i inicjatywy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
Przejdź do listy GRI
W 2017 roku wprowadziliśmy nową procedurę ,,Standardy Jakości Obsługi”, która obowiązuje od października. Ponadto w celu doskonalenia jakości obsługi:
- Przeprowadziliśmy szkolenie ,,Trening czyni mistrzem”, którego celem było podniesienie jakości obsługi w oparciu o nowe standardy obsługi klientów MŚPMałe i średnie przedsiębiorstwaMałe i średnie przedsiębiorstwa.
W trakcie symulowanych rozmów sprzedażowych doradcy uczyli się, jak skutecznie identyfikować potrzeby klienta i jego priorytety na obecnym etapie rozwoju firmy, tak, aby zaoferować klientowi adekwatne rozwiązania. Pracownicy uczyli się, jak prezentować ofertę banku językiem korzyści – zgodnie z modelem: potrzeba, cecha, korzyść. - Stworzyliśmy ,,Portal doradcy MŚPMałe i średnie przedsiębiorstwaMałe i średnie przedsiębiorstwa” dedykowany naszym pracownikom obsługującym i budującym relacje z klientami-przedsiębiorcami. Portal to zebrane w jednym miejscu wszystkie regulacje, niezbędne informacje oraz linki wykorzystywane przez doradców w czasie obsługi klienta z segmentu MŚPMałe i średnie przedsiębiorstwaMałe i średnie przedsiębiorstwa.
- Skupiliśmy się na szkoleniach ukierunkowanych na identyfikację potrzeb klienta w oparciu o model biznesowy jego firmy. Takie praktyczne podejście do obsługi klienta, zagwarantuje zaproponowaniem przedsiębiorcy lepiej dopasowanych produktów i rozwiązań.
Jak dbamy o jakość obsługi klientów korporacyjnych?
Naszym celem we współpracy z klientami prowadzącymi duże firmy jest nawiązanie z nimi partnerskich relacji. Klientom korporacyjnym dostarczamy nie tylko produkty, ale też wsparcie w postaci eksperckiej wiedzy i inicjatyw mających na celu rozwój ich działalności.
Staramy się być blisko klienta, żeby zrozumieć jego oczekiwania i potrzeby, dlatego w 2017 roku:
- Zorganizowaliśmy w czerwcu spotkanie relacyjne z klientami korporacyjnymi, w którym wziął udział szef naszego pionu pracującego dla klientów korporacyjnych.
- W drugim kwartale zorganizowaliśmy spotkania fokusowe, z grupami klientów korporacyjnych, poświęcone naszym nowoczesnym rozwiązaniom w bankowości elektronicznej. Spotkanie było okazją do dyskusji i wymiany poglądów na temat naszych produktów.
Zapytaliśmy także klientów, jak rozwój nowoczesnych technologii wpływa na ich działalność biznesową i czy jako bank odpowiadamy na ich potrzeby ofertą produktową oraz funkcjonalnością narzędzi.
,,Fabryka robotów” – innowacja poprawiająca jakość obsługi klientów wszystkich segmentów
W 2017 roku zrealizowaliśmy projekt wdrożenia robotyzacji i uruchomienia Centrum Kompetencyjnego, zwanego Fabryką robotów, którego zadaniem jest tworzenie robotów automatyzujących wykonywane dotychczas manualnie czynności operacyjne. W ramach projektu zbudowaliśmy odpowiednią infrastrukturę technologiczną. Powołaliśmy i wyszkoliliśmy zespół analityków, programistów i administratorów, których zadaniem jest wytwarzanie i eksploatacja robotów.
Celem robotyzacji procesów jest zwiększenie satysfakcji klientów, umożliwienie przesunięcia naszych pracowników do innych zadań i rozwój ich umiejętności. Ważny jest również aspekt kosztowy oraz wzrost wydajności pracy. Ponadto robotyzacja zmniejsza liczbę błędów.
Korzyści z wdrożenia robotyzacji w naszym banku odczuwają przede wszystkim klienci. Dzięki robotom, reklamacja złożona w Usługach Santander online, może być rozpatrzona w ciągu kilku godzin od momentu jej zgłoszenia, a nie jak było wcześniej w ciągu kilku dni. Podobnie w przypadku spłaty kredytów gotówkowych – proces odbywa się prawie natychmiastowo. Takie usprawnienie planujemy również wdrożyć dla uruchomienia i spłaty kredytów hipotecznych.
W 2017 roku uruchomiliśmy łącznie 10 robotów.