- O Santander
Bank Polska - Strategia
i zarządzanie - Klienci
- Wstęp
- Nasze priorytety – „Bank Jaki Chcesz”
- Jesteśmy multikanałowi – korzystasz jak chcesz
- Dostępność dla każdego – możesz na nas liczyć
- Bezpieczeństwo przede wszystkim
- Doskonałość w jakości obsługi klienta
- Etyczna komunikacja – prosty i przyjazny język
- Odpowiedzialna sprzedaż i przeciwdziałanie missellingowi
- Nasze podejście do reklamacji
- Wiedza, która procentuje
- Produkty i inicjatywy dla klientów indywidualnych
- Produkty i inicjatywy dla klientów z sektora MŚP
- Produkty i inicjatywy dla klientów Pionu Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej
- Bankowość korporacyjna i inwestycyjna
- Wsparcie klientów w trudnych sytuacjach
- Pracownicy
- Zaangażowanie
społeczne - O raporcie
Edukacja finansowa
Uważamy, że edukacja finansowa przydaje się każdemu, niezależnie od wieku. Wiedza o finansach, zdobywana od najmłodszych lat, pomaga wyrobić nawyki w zakresie efektywnego gospodarowania pieniędzmi i sprzyja przedsiębiorczej postawie w dorosłym życiu. Dzielimy się naszą wiedzą na temat finansów, wspieramy i promujemy projekty, dla młodych ludzi, dotyczące tej dziedziny.
Nasze autorskie programy
Przykłady projektów, które wspieramy
Projekt „Komiksy ekonomiczne”
![]() |
„Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni” |
![]() |
Program dla Edukacji Finansowej Młodzieży „Bakcyl” |
GRI:
-
[Wskaźnik własny 17]
Liczba beneficjentów projektów i inicjatyw społecznych z obszaru edukacji inicjowanych i/lub wspieranych w danym roku przez banku i/lub Fundację banku
Liczba beneficjentów projektów i inicjatyw społecznych z obszaru edukacji inicjowanych i/lub wspieranych w danym roku przez banku i/lub Fundację banku
Przejdź do listy GRI
Udział naszego banku w projekcie Bakcyl, w 2017 r.
-
5 985
uczniów – beneficjentów
-
135
wolontariuszy z banku
-
280
lekcji
Celem tej ogólnopolskiej akcji jest podnoszenie poziomu wiedzy finansowej wśród uczniów gimnazjum.
,,Bakcyl” jest oparty na współdziałaniu firm i instytucji sektora bankowego. Wolontariusze programu, na co dzień pracownicy partnerskich banków, prowadzą dla gimnazjalistów lekcje z tematów: „Twoje pieniądze”, „Pożyczaj z głową”, „Mądre inwestowanie” oraz „Finanse na całe życie”. Cykl czterech lekcji stanowi kompendium wiedzy na temat finansów i jest dostosowane formą oraz treścią do młodego człowieka. Pomysłodawcą i organizatorem programu ,,Bakcyl” jest Warszawski Instytut Bankowości, partnerem Związek Banków Polskich.
Istotną zaletą programu ,,Bakcyl” jest systematyczność i regularność, z jaką pracownicy banków przekazują praktyczną wiedzę finansową. W procesie takiej nauki młodzież nabywa umiejętności korzystania z usług finansowych, co powinno pomóc jej w świadomym i pomyślnym starcie w dorosłe życie.
Serwis Finansiaki.pl
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/finansiaki1.png)
To nasz internetowy portal edukacji finansowej, którego celem jest wspieranie kształtowania kompetencji z obszaru finansów i przedsiębiorczości.
- Materiały edukacyjne zostały przygotowane zgodnie z podstawą programową dla szkół podstawowych, gimnazjów i liceów.
- Atrakcyjna forma przekazu pozwala dotrzeć do różnych grup odbiorców: rodziców, dzieci (już od 3 roku życia), młodzieży i nauczycieli.
Zapraszamy na portal Finansiaki.pl
Finansiaki.pl to dla rodziców:
-
Porady: jak dobrze rozmawiać z pociechami o finansach i jak nauczyć je właściwego stosunku do pieniędzy
-
Bajki edukacyjne dla najmłodszych
-
Infografiki i animacje dla dzieci starszych
-
Strefa zabawy z quizami i grami edukacyjnymi
Finansiaki.pl to dla nauczycieli:
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/Obszar-roboczy-50.png)
17 scenariuszy lekcji dotyczących zagadnień wydawania i oszczędzania pieniędzy, bankowości i przedsiębiorczości
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/materialy.png)
Ciekawe materiały dla nauczycieli nauczania początkowego, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/08/finansiaki.jpg)
Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
Program realizowany wspólnie przez Związek Banków Polskich oraz osiem banków i instytucji sektora finansowego, w tym nasz bank. Celem programu jest promowanie wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa, gospodarki elektronicznej oraz płatności elektronicznych.
Program obejmuje działania edukacyjno-informacyjne skierowane do:
-
dzieci i młodzieży szkolnej
-
nauczycieli i rodziców
-
studentów i pracowników uczelni
-
pracowników sektora bankowego
-
seniorów (Uniwersytet Trzeciego Wieku)
Bezpośrednio, czyli poprzez wykłady, lekcje, konkursy projekt dotarł do 27 022 odbiorców.
W 2017 r. nawiązano współpracę z 315 instytucjami publicznymi odpowiedzialnymi za edukację. Wśród nich znajdują się: samorządy, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz Ministerstwo Cyfryzacji, które objęło Projekt „Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni” rocznym patronatem.
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/bezpieczni.jpg)
W ramach projektu nawiązano współpracę z:
-
201
szkołami
-
58
uczelniami
-
16
Uniwersytetami Trzeciego Wieku
Na podstawie 300 porozumień podpisanych z jednostkami samorządu terytorialnego przeprowadzono m.in.:
- konkurs „Cyberbezpieczni” dla szkół w województwie dolnośląskim (53 szkoły wzięły udział),
- 500 lekcji dla dzieci i młodzieży z zakresu bezpiecznego oszczędzania, cyberbezpieczeństwa i płatności bezgotówkowych,
- 30 wykładów dla studentów,
- 13 wykładów z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz bankowości elektronicznej na Uniwersytetach Trzeciego Wieku.
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/tablica_white.png)
767
lekcji i wykładów obejmujących tematykę projektu
Ponadto powstały następujące prace i materiały:
- raport „Wpływ zmian technologicznych na pracowników sektora finansowego”,
- wspólnie z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBPZwiązek Banków PolskichZwiązek Banków Polskich, opracowano szkolenie e-learningowe z zakresu podstaw cyberbezpieczeństwa dla pracowników sektora bankowego wraz z testem weryfikującym poziom zdobytej wiedzy,
- Prezentacje do lekcji i wykładów z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni (szkoły, uczelnie, UTW),
- Raport „Cyberbezpieczny Portfel”,
- Dwie edycje Raportu „Portfel Studenta”,
- Folder „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”,
- Ulotka informacyjna „Bankowcy dla Edukacji”,
- 12 filmów edukacyjnych dotyczących zagadnień: bezpieczne płatności bezgotówkowe; bezpieczne finanse i tożsamość, świadome pożyczanie oraz bezpieczeństwo finansowe,
- 16 tekstów edukacyjnych dotyczących cyberbezpieczeństwa i płatności bezgotówkowych.
Filmy edukacyjne skierowane do różnych grup odbiorców, zamieszczone w Intranecie, są dostępne dla wolontariuszy bankowych.
Bezpośrednio Projekt dotarł do 27 022 odbiorców.
Wykłady i lekcje
GRI:
-
[Wskaźnik własny 17]
Liczba beneficjentów projektów i inicjatyw społecznych z obszaru edukacji inicjowanych i/lub wspieranych w danym roku przez banku i/lub Fundację banku
Liczba beneficjentów projektów i inicjatyw społecznych z obszaru edukacji inicjowanych i/lub wspieranych w danym roku przez banku i/lub Fundację banku
Przejdź do listy GRI
-
16 623
uczniów
-
3 757
studentów
-
1 510
seniorów
Konkursy
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/Obszar-roboczy-82.png)
Pilotażowy konkurs IT i Cyberbezpieczeństwo, w którym udział wzięło 2600 uczestników ze szkół średnich w całej Polsce.
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/Obszar-roboczy-82.png)
Konkurs Cyberbezpieczni woj. Dolnośląskie: 1500 osób.
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/Obszar-roboczy-82.png)
Konkurs IT i Cyberbezpieczeństwo dla studentów: 1032 osoby.
Pośrednio projekt dotarł do 797 822 odbiorców.
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/materialy.png)
Materiały z zakresu cyberbezpieczeństwa, ukazały się m.in.:
- Aktywny student – 7 322 egz.
- publikacja w dodatku „Dziennika Gazety Prawnej” – łącznie 80 000 egz.
- publikacje w mediach szkolnych („Victor Junior”) – łącznie 30 000 egz.
- publikacja w mediach akademickich („Niezbędnik akademicki PWN”) – łącznie 70 000 odbiorców
- Kalendarze i Broszura – Uczelnie (50 000 egz.)
- Ekrany Student TV (400 000)
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/Obszar-roboczy-25.png)
Teksty z zakresu cyberbezpieczeństwa ukazały się w:
- „Płyń pod prąd” (9 000 egz.)
- „Kumpel” (15 000 egz.)
- „Eurostudent” (100 000 egz.)
- „Koncept” (20 000 egz.)
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/09/Obszar-roboczy-53.png)
Materiały promocyjne dla słuchaczy UTW (1 510 osób)
Nauka ekonomii z komiksów
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/08/komiksy.jpg)
Nasz bank od wielu lat jest głównym partnerem wyjątkowego projektu z obszaru edukacji finansowej – ,,Komiksy ekonomiczne”, realizowanego przez Fundację Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR).
Celem programu jest zwiększenie świadomości ekonomicznej i społecznej młodych Polaków, poprzez przedstawianie zagadnień związanych z gospodarką, w atrakcyjnej i przystępnej formie komiksu, zapoznanie ich z praktycznym wymiarem zdobytej wiedzy; przygotowanie nauczycielom przedmiotów ekonomicznych materiałów ułatwiających przekazywanie wiedzy i rozwijanie kompetencji uczniów.
Na każdą edycję składa się konkurs na najlepsze komiksy o tematyce ekonomicznej oraz wydanie antologii zwycięskich prac. Kolejnym elementem projektu są, opracowane przez ekspertów, scenariusze lekcji z przedmiotów: wiedza o społeczeństwie oraz podstawy przedsiębiorczości. Scenariusze oraz komiksy (album zawierający wybrane prace), przekazywane są bezpłatnie nauczycielom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Dzięki przystępnej formie komiksowej uczniowie mogą łatwiej zrozumieć, jak działa gospodarka oraz poznają praktyczne zastosowanie wiedzy, którą zdobywają na zajęciach w szkole. Interesująca forma pozwala na efektywniejszą naukę. Historie rysunkowe pomagają również nauczycielom w atrakcyjny sposób przekazać ekspercką wiedzę, wyjaśnić uczniom, na prostych przykładach, złożone zagadnienia życia gospodarczego i społecznego. Komiksy pokazują m.in. korzyści z prowadzenia własnej firmy, zalety oszczędzania czy tworzenia dobrego prawa.
Dodatkowo, w ramach programu, raz w roku FOR zaprasza nauczycieli z całej Polski do Warszawy na konferencję naukową. Natomiast pracownicy FOR regularnie prowadzą warsztaty ekonomiczne w całym kraju.
W 2017 roku odbyła się już IX edycja konkursu ,,Komiksy ekonomiczne”. Aby wziąć w nim udział, należało stworzyć komiks na jeden z czterech tematów:
- Korzyści z migracji dla gospodarki.
- Unia możliwości – o swobodnym przepływie dóbr, usług, osób i kapitału w Unii Europejskiej.
- Cyberbezpieczeństwo – jak dbać o swoje pieniądze w sieci?
- Prywatne czy państwowe – o negatywnych konsekwencjach upolitycznienia gospodarki.
![](https://esg.santander.pl/2017/wp-content/uploads/sites/9/2018/08/komiksy2-1.jpg)
GRI:
-
[Wskaźnik własny 17]
Liczba beneficjentów projektów i inicjatyw społecznych z obszaru edukacji inicjowanych i/lub wspieranych w danym roku przez banku i/lub Fundację banku
Liczba beneficjentów projektów i inicjatyw społecznych z obszaru edukacji inicjowanych i/lub wspieranych w danym roku przez banku i/lub Fundację banku
Przejdź do listy GRI
Projekt ,,Komiksy ekonomiczne” w 2017 roku to:
- 374 prace nadesłane na konkurs (wzrost o 66% r/r);
- komiksy (z VIII edycji) wysłano do niemal 500 nauczycieli;
- w okresie styczeń-grudzień przeprowadzono warsztaty ekonomiczne z wykorzystaniem komiksów w 113 klasach szkół w całej Polsce, w których wzięło udział 2703 uczniów;
- zamówione przez nauczycieli komiksy zostaną wykorzystane w ponad 2 300 klasach, czyli szacunkowo z komiksami (za pośrednictwem nauczycieli) zetknie się ponad 57500 uczniów;
- w konferencji dla nauczycieli przedmiotów ekonomiczno-społecznych w maju 2017 r. wzięło udział 161 osób;
- fanpage projektu na Facebooku ma 1 557 polubień i liczba ta stale rośnie.
Z okazji 10-lecia Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju Bank został wyróżniony srebrną statuetką za wieloletnią współpracę.