- O Santander
Bank Polska - Strategia
i zarządzanie - Klienci
- Wstęp
- Nasze priorytety – „Bank Jaki Chcesz”
- Jesteśmy multikanałowi – korzystasz jak chcesz
- Dostępność dla każdego – możesz na nas liczyć
- Bezpieczeństwo przede wszystkim
- Doskonałość w jakości obsługi klienta
- Etyczna komunikacja – prosty i przyjazny język
- Odpowiedzialna sprzedaż i przeciwdziałanie missellingowi
- Nasze podejście do reklamacji
- Wiedza, która procentuje
- Produkty i inicjatywy dla klientów indywidualnych
- Produkty i inicjatywy dla klientów z sektora MŚP
- Produkty i inicjatywy dla klientów Pionu Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej
- Bankowość korporacyjna i inwestycyjna
- Wsparcie klientów w trudnych sytuacjach
- Pracownicy
- Zaangażowanie
społeczne - O raporcie
Etyka
GRI:
-
[102-15]
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
Przejdź do listy GRI -
[102-16]
Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań
Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań
Przejdź do listy GRI -
[102-17]
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji
Przejdź do listy GRI -
[103-1, 103-2 i 103-3]
Kluczowy Aspekt raportowania: Odpowiedzialna sprzedaż i przeciwdziałanie missellingowi
Kluczowy Aspekt raportowania: Odpowiedzialna sprzedaż i przeciwdziałanie missellingowi
Przejdź do listy GRI -
[Wskaźnik własny 15]
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku.
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku.
Przejdź do listy GRI
W każdej dziedzinie naszej działalności zachowujemy się etycznie, nie tolerujemy nawyków innych niż jednoznaczne pod tym względem. Etyka należy do naszych wartości korporacyjnych. W myśl niej działamy z poszanowaniem prawa i regulacji wewnętrznych, a nasze postępowanie jest przejrzyste.
GRI:
-
[102-16]
Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań
Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań
Przejdź do listy GRI
Wartości
Przywiązujemy dużą wagę do utrzymania wysokich standardów etycznych w relacjach z akcjonariuszami, klientami i pracownikami. Uczciwość, rzetelność i szczerość to podstawowe normy zachowań, na których organizacja opiera się w codziennej działalności.
Obowiązujący w Grupie „Generalny kodeks postępowania” wyznacza standardy działania oraz promuje postawy zgodne z naszymi wartościami. Kodeks stanowi zbiór wytycznych dla wszystkich pracowników, niezależnie od pełnionych przez nich funkcji.
GRI:
-
[102-15]
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
Przejdź do listy GRI
Ryzyka
Zidentyfikowaliśmy następujące ryzyka w obszarze zarządzania etyką oraz wartościami naszego banku:
Ryzyko wizerunkowe
Ryzyko wizerunkowe związane z upublicznianiem zachowań świadczących o naruszeniu standardów etycznych oraz ewentualnymi sprawami sądowymi w tym zakresie,
Ryzyko pogorszenia relacji społecznych, klimatu i współpracy w organizacji
Ryzyko pogorszenia relacji społecznych, klimatu i współpracy w organizacji, co przyczynia się do zmniejszenia efektywności pracy i gorszej realizacji wyznaczonych celów,
Ryzyko finansowe
Ryzyko finansowe związane z wypłatą odszkodowań dla ofiar nieetycznych zachowań.
Aby do powyższych sytuacji nie dopuścić działamy prewencyjnie, promując standardy etyczne wśród pracowników, a gdy dojdzie do zgłoszenia niepokojących zjawisk, podejmujemy szybką interwencję.
Regulacje
Naszą aktywność reguluje szereg wytycznych krajowych oraz unijnych, które zapewniają bezpieczeństwo powierzonych środków i stabilność systemu bankowego. W banku funkcjonuje sprawna infrastruktura etyczna, której fundamentem jest wspomniany „Generalny kodeks postępowania”. Zawiera on standardy etyczne stosowane w całej Grupie oraz zapisy dotyczące konkretnych sytuacji.
Uzupełnieniem zapisów kodeksu są dodatkowe regulacje dotyczące poszczególnych obszarów działania, w tym:
- „Kodeks postępowania na rynkach papierów wartościowych”,
- „Ogólna polityka konfliktu interesów”,
- „Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”,
- „Polityka ochrony danych osobowych”,
- „Program antykorupcyjny”,
- Model Corporate Defense (model zapobiegania ryzyku odpowiedzialności karnej za przestępstwa pracowników).
- ,,Polityka zapewnienia zgodności w Santander Bank Polska” – wprowadzona w 2017 roku. Jej celem jest przedstawienie ogólnych zasad zapewnienia zgodności, w tym podziału zadań pomiędzy jednostkami zaangażowanymi w ten proces.
- Również w 2017 r. wprowadziliśmy w banku Politykę zarządzania ryzykiem reputacji. Opisane są w niej zasady zarządzania i kontroli nad ryzykiem, określone kluczowe elementy, zasady i procesy, przypisane role oraz odpowiedzialności, a także zdefiniowany nadzór wewnętrzny.
GRI:
-
[Wskaźnik własny 15]
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku
Przejdź do listy GRI
Kampanie wzmacniające świadomość etycznych standardów
W 2017 roku, za pośrednictwem firmowego Intranetu, przeprowadziliśmy szeroką akcję komunikacyjną skierowaną do wszystkich pracowników. Przypomnieliśmy w niej o wartościach etycznych i o kanałach komunikacyjnych służących do zgłaszania naruszeń etycznych i innych niepokojących zdarzeń. W komunikacji wykorzystaliśmy banery, filmiki i memy edukacyjne.
Naszym stałym celem jest utrwalanie wśród pracowników etycznych standardów oraz dalszy rozwój kultury etycznego i odpowiedzialnego działania wszystkich osób zatrudnionych w banku zgodnie z wartościami korporacyjnymi: Przyjazny, Rzetelny, dla Ciebie.
GRI:
-
[102-17 ]
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji
Przejdź do listy GRI
Zgłaszanie nieprawidłowości
Nieustannie doskonalimy i konsekwentnie realizujemy politykę otwartego dialogu z pracownikami, która nie tylko umożliwia zgłaszanie naruszeń ,,Generalnego kodeksu postępowania”, ale również zachęca pracowników do dzielenia się spostrzeżeniami i wątpliwościami.
Specjalne kanały komunikacyjne, za pomocą których pracownicy mogą zgłaszać wszelkie niepokojące sprawy:
Pracownicy mogą dokonywać zgłoszeń również anonimowo. Wszystkim zgłaszającym bank gwarantuje zachowanie poufności oraz zakaz stosowania wobec nich jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym.
Formy zgłaszania naruszeń standardów etycznych oraz wszelkich nieprawidłowości spisaliśmy w Polityce „Szacunek i godność”[1]. W dokumencie określone są zasady i tryb postępowania po zgłoszeniu przez pracownika niepokojących go zdarzeń dotyczących naruszeń prawa, obowiązujących w banku procedur i standardów lub relacji pracowniczych.
[1] Polityka ,,Szacunek i godność” jest uzupełnieniem „Polityki Santander Bank Polska S.A. dotyczącej przestrzegania praw człowieka”. Dokument wspiera budowę różnorodnego środowiska pracy, w którym przestrzegane są zasady etyczne oraz szanowana jest godność osobista każdego z pracowników, zapobiegając negatywnym zjawiskom dyskryminacji, mobbingu, molestowania (w tym molestowania seksualnego). Dokument opisuje zasady postępowania w banku, w sytuacji gdy dojdzie do takich zjawisk. Polityka określa również odpowiedzialność kadry menedżerskiej i każdego pracownika za jej wdrażanie.
Zgłoszenia w 2017 roku
GRI:
-
[Wskaźnik własny 16]
Liczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania
Liczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania
Przejdź do listy GRI -
[102-17]
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji
Mechanizmy umożliwiające uzyskanie porady dot. zachowań w kwestiach etycznych i prawnych oraz spraw związanych z integralnością organizacji
Przejdź do listy GRI
Na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania w 2017 roku wpłynęło 109 zgłoszeń, w tym 25 z nich były zgłoszeniami pracowników, w których zwracali się o udzielenie im porad z zakresu etyki biznesu. Zgłoszenia dotyczyły m.in. podejmowania dodatkowego zatrudnienia, naruszenia godności pracowników, zasad bezpiecznego tworzenia dokumentów, kontroli czasu pracy, niewłaściwego odnoszenia się do pracownika, korzystania z kanałów do zgłaszania podejrzenia naruszenia godności pracownika, zachowania pracownika w przypadku podejrzenie stalkingu, zachowania pracownika w przypadku obsługi agresywnego klienta oraz wykorzystania materiałów bankowych do pracy naukowej. Ponadto Zespół Relacji Pracowniczych udzielił dodatkowo 54 konsultacji dotyczących m.in. sposobu rozwiązania umowy o pracę, postaw pracowniczych, czasu pracy oraz warunków zatrudnienia.
109
zgłoszeń na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania w 2017 roku
Zero tolerancji dla korupcji
GRI:
-
[102-15]
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
Przejdź do listy GRI
Dla instytucji finansowej jedną z istotniejszych kwestii jest przeciwdziałanie korupcji. W Santander Bank Polska tworzymy środowisko wolne od wszelkich elementów korupcjogennych i propagujemy wśród pracowników wiedzę dotyczącą przeciwdziałania korupcji.
Również w tym zakresie fundamentem wewnętrznych przepisów jest „Generalny kodeks postępowania”. Znajdują się w nim zapisy dotyczące konfliktu interesów obejmującego relacje z Grupą, transakcje bankowe, inwestowanie w spółki oraz relacje z dostawcami, klientami, a także kwestie podarunków, prowizji i innych korzyści finansowych. Ponadto w banku obowiązuje ,,Ogólna polityka dotycząca zarządzania konfliktami interesów” uzupełniająca zapisy kodeksu.
Naszą postawę uszczegółowiliśmy w dokumencie „Program antykorupcyjny”, który ustala zasady przeciwdziałania korupcji. Przestrzeganie zapisów polityki antykorupcyjnej jest obowiązkiem wszystkich pracowników.
Na program antykorupcyjny składają się następujące elementy:
Zapisy odwołujące się do programu antykorupcyjnego wprowadziliśmy m.in. do ,,Polityki zakupowej Banku”, ,,Procedury zarządzania dostawcami”, a także wprowadziliśmy obowiązkowe klauzule antykorupcyjne do umów zawieranych z dostawcami.
Kwestie przeciwdziałania korupcji zawiera również „Polityka Santander Bank Polska dotycząca zrównoważonego rozwoju (CSRCorporate Social Responsibility/Społeczna odpowiedzialność biznesuCorporate Social Responsibility/Społeczna odpowiedzialność biznesu)”.
W banku działa Komitet Audytu i Zapewnienia Zgodności składający się w większości z niezależnych członków Rady Nadzorczej. Poza zadaniami dotyczącymi m.in. oceny oraz przeglądu systemów księgowych, kontrolnych oraz zarządzania ryzykiem, komitet dokonuje przeglądu działań podejmowanych przez Zarząd pod kątem zgodności z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi, wymogami regulatorów rynku, kodeksami postępowania i etyką biznesu.
- W 2017 r. nie zgłoszono żadnych przypadków wystąpienia korupcji w naszym banku.
- Na bank nie nałożono także żadnych kar oraz sankcji pozafinansowych z tytułu niezgodności z prawem i regulacjami.
GRI:
-
[205-2]
Szkolenia dla pracowników i kadry menedżerskiej poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym;
Szkolenia dla pracowników i kadry menedżerskiej poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym;
Przejdź do listy GRI -
[Wskaźnik własny 15]
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku.
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku.
Przejdź do listy GRI
Szkolenia dotyczące zagadnień etycznych
Udział pracowników, którzy zapoznali się polityką i procedurami antykorupcyjnymi w Santander Bank Polska
Liczba pracowników,
którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne
GRI:
-
[102-11]
Wyjaśnienie, czy i w jaki sposób organizacja stosuje zasadę ostrożności
Wyjaśnienie, czy i w jaki sposób organizacja stosuje zasadę ostrożności
Przejdź do listy GRI
Sektory podwyższonego ryzyka
Wraz z wprowadzeniem polityki CSRCorporate Social Responsibility/Społeczna odpowiedzialność biznesuCorporate Social Responsibility/Społeczna odpowiedzialność biznesu, włączyliśmy zarządzanie ryzykiem środowiskowym i społecznym w obszar relacji z klientami działającymi w tzw. wrażliwych sektorach. Respektujemy w tym zakresie międzynarodowe dobre praktyki dotyczące pomocy społecznej i ochrony środowiska, zwłaszcza Zasady Równikowe (Equator PrinciplesMiędzynarodowa inicjatywa dotycząca ryzyka społecznego i środowiskowego, skupiająca instytucje finansoweMiędzynarodowa inicjatywa dotycząca ryzyka społecznego i środowiskowego, skupiająca instytucje finansowe).
Obejmują one m.in. następujące kwestie:
- Ochronę różnorodności biologicznej i długoterminowe zarządzanie zasobami naturalnymi.
- Prawa pracowników.
- Zapobieganie zanieczyszczeniu i emisjom toksycznych odpadów.
- Zmiany klimatyczne.
- Zdrowie i bezpieczeństwo społeczności.
- Nabywanie ziemi i dobrowolne przesiedlenia.
- Prawa ludności tubylczej.
- Dziedzictwo kulturowe.
- Prawa człowieka.
Polityki sektorowe
Jesteśmy dumni, że jako jedna z pierwszych instytucji finansowych w Polsce wdrożyliśmy szczegółowe polityki sektorowe dotyczące zrównoważonego rozwoju, m.in. w zakresie finansowania przemysłu obronnego, energetycznego oraz branży towarów rolno-spożywczych (tzw. soft commodities). Polityki te definiują m.in. działalność zakazaną lub ograniczoną przez Grupę Santander w odniesieniu do poszczególnych sektorów. Za aktywność jednoznacznie zakazaną uznaje się np. produkcję, sprzedaż lub dystrybucję broni masowego rażenia lub wycinanie lasów oficjalnie sklasyfikowanych jako obszary o szczególnej wartości ekologicznej.
Życie publiczne
GRI:
-
[415-1]
Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze
Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze
Przejdź do listy GRI
Przyjęliśmy zasadę niefinansowania partii politycznych. Bank kierując się zasadami przejrzystości, uczciwości oraz neutralności politycznej, nie akceptuje żadnych działań ze strony pracowników i kierownictwa, które mogłyby je naruszyć lub skutkować ryzykiem reputacyjnym dla banku. Nie przekazujemy również darowizn na cele polityczne.
GRI:
-
[Wskaźnik własny 15]
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku
Lista kluczowych działań i inicjatyw, realizowanych w danym roku w banku, na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku
Przejdź do listy GRI