- Santander Bank PolskaSantander Bank Polska
- Odpowiedzialny BankBank jaki chcesz
- PrzyjaznyBank jaki chcesz
- RzetelnyBank jaki chcesz
- Dla CiebieBank jaki chcesz
- O raporcieO raporcie
Odpowiedzialny łańcuch dostaw
GRI:
-
[102-9]
Łańcuch dostaw organizacji
Łańcuch dostaw organizacji
Przejdź do listy GRI -
[Wskaźnik własny 14]
Liczba dostawców, z którymi współpracuje bank w skali raportowanego roku
Liczba dostawców, z którymi współpracuje bank w skali raportowanego roku
Przejdź do listy GRI -
[Wskaźnik własny 13]
Liczba procesów zakupowych zrealizowanych w skali roku przez Biuro Zakupów
Liczba procesów zakupowych zrealizowanych w skali roku przez Biuro Zakupów
Przejdź do listy GRI
Dostawcy w 2018 roku
-
1258
-
423
-
95%
Zasady współpracy z dostawcami
GRI:
-
[103-1, 103-2, 103-3]
aspekt: praktyki zakupowe i współpraca z dostawcami
aspekt: praktyki zakupowe i współpraca z dostawcami
Przejdź do listy GRI
Proces doboru dostawców oraz zasady współpracy z nimi zostały uregulowane w Banku odpowiednimi politykami i procedurami. W procesie wyboru dostawcy zastosowanie mają:
W procesie zarządzania dostawcami obowiązują zapisy dokumentów:
Proces zarządzania dostawcami jest dostosowany do międzynarodowych standardów Grupy Santander. W praktyce oznacza to zarówno stosowanie odpowiednich polityk i procedur, jak i objęcie wszystkich oferentów biorących udział w procesach zakupowym oraz kwalifikacji dostawców jednolitymi zasadami wyboru.
Proces zarządzania dostawcami jest rozwijany i dostosowywany do ciągle zmieniających się realiów biznesowych i społecznych. W II połowie 2018 roku rozpoczęły się prace nad kolejnymi zmianami w procesie. Powstał portal dla dostawców banku, który ma przyspieszać kontakty z dostawcami oraz przebieg wymaganych procesów. W pierwszym etapie został uruchomiony proces kwalifikacji dostawców. Kolejne prace skupiły się na dwóch modułach:
- zakupowym,
- zamówień u dostawców.
Równolegle z wprowadzanymi rozwiązaniami technologicznymi zostały rozpoczęte prace nad zmianami w wyżej wymienionych politykach i procedurach.
1. Do procesów zakupowych bank możliwie często (w zależności od zakupu) zaprasza nowych dostawców.
2. Nowo podpisywane umowy z naszymi dostawcami zawierają obowiązkowe klauzule CSR-owe. Zobowiązują one dostawców do przestrzegania 10 zasad Global Compact ustanowionych na posiedzeniu ONZ w Davos w styczniu 1999 roku.
3. Każdy zakup o wartości przekraczającej 50 tys. zł jest objęty Polityką Zakupową Banku. Dostawca produktu lub usługi w takim procesie ma obowiązek załączenia do swojej oferty wypełnionej ankiety CSR dotyczącej odpowiedzialności społecznej, spełniania kryteriów dotyczących praktyk w zakresie zatrudnienia oraz respektowania praw człowieka, a także spełniania kryteriów środowiskowych (wpływ towarów i usług na środowisko naturalne). Poziom odpowiedzialności społecznej dostawców – oceniany na podstawie wypełnionej ankiety CSR – jest brany pod uwagę przy ocenie ofert i wyborze dostawcy banku.
4. Każdy dostawca banku z obrotami powyżej 1 mln zł (pod uwagę brane są obroty za poprzedni rok) na początku procesu kwalifikacji ma ustalany biling limit – limit płatności – w celu weryfikacji, czy nie uzależnia się za bardzo od banku i czy dywersyfikuje źródła swoich przychodów. Dostawcy podlegający kwalifikacji oraz świadczący usługi krytyczne z punktu widzenia banku są pytani o prowadzenie działań z zakresu zrównoważonego rozwoju. Ich odpowiedzi są brane pod uwagę przy ostatecznej akceptacji współpracy z dostawcą. Przy porównywalnej merytorycznej ocenie ofert dostawców poziom odpowiedzialności społecznej dostawcy może mieć ostateczny wpływ na wybór dostawcy.
GRI:
-
[308-1]
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie wg kryteriów środowiskowych
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie wg kryteriów środowiskowych
Przejdź do listy GRI -
[414-1]
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani weryfikacji pod kątem praktyk w zakresie zatrudnienia oraz przestrzegania praw człowieka
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani weryfikacji pod kątem praktyk w zakresie zatrudnienia oraz przestrzegania praw człowieka
Przejdź do listy GRI
W procesach zakupowych pod uwagę brani są tylko Ci oferenci, którzy terminowo dostarczą pełne oferty. Ankieta CSR jest częścią oferty, zatem jej brak dyskwalifikuje oferenta na kolejnym etapie procesu zakupowego.
W 2018 roku Biuro Zakupów banku zrealizowało 423 procesy zakupowe. W każdym z nich składanych było po kilka, a czasem nawet kilkanaście ofert, a wraz z nimi – ankiet CSR. Bank nie dysponuje danymi dotyczącymi liczby wszystkich ofert złożonych w procesach zakupowych w 2018 roku, które spełniały kryteria formalne (m.in. zawierały wypełnioną ankietę CSR) dlatego też nie jest możliwe podanie liczby dostawców, którzy zostali poddani weryfikacji pod kątem odpowiedzialnego zarządzania.
423
procesów zakupowych w 2018 roku
Czy wiesz...?
- Bank w skali roku współpracuje z 1258 dostawcami.
- Ponad 95% naszych dostawców to firmy polskie lub zarejestrowane w naszym kraju.
Od wielu lat Rhenus Data Office wspiera Santander Bank Polska w procesie wdrażania polityki ochrony środowiska w ramach stosowanych przez bank praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu. Poprzez świadome inwestowanie w środowisko naturalne, a w efekcie – zastosowanie systemowych rozwiązań z zakresu bezpiecznej zbiórki i niszczenia dokumentów – możliwe stało się uzyskanie trwałego i pozytywnego wpływu na otoczenie. W wyniku przekazania zniszczonego papieru do recyklingu wspólnie uratowaliśmy tysiące dorosłych drzew, co przyczyniło się do zachowania naturalnych miejsc bytowania chronionych gatunków ptaków w Polsce. Tym samym Santander Bank Polska stał się jednym z najważniejszych partnerów w programie ekoaktywni.com i dwukrotnie został nagrodzony „Certyfikatem Złotego Dudka”, który potwierdza wkład banku w ochronę środowiska naturalnego.