- Santander Bank PolskaSantander Bank Polska
- Odpowiedzialny BankBank jaki chcesz
- PrzyjaznyBank jaki chcesz
- RzetelnyBank jaki chcesz
- Dla CiebieBank jaki chcesz
- O raporcieO raporcie
Przeciwdziałanie korupcji
Jako bank jesteśmy instytucją zaufania publicznego, a to oznacza, że nie tylko spełniamy szereg wytycznych krajowych oraz unijnych zapewniających bezpieczeństwo powierzonych środków i stabilność systemu bankowego, ale również aktywnie przeciwdziałamy korupcji.
Zero tolerancji dla korupcji
W naszej organizacji obowiązuje zasada: „Zero tolerancji dla korupcji”. Zapisy dotyczące przeciwdziałania korupcji zawiera nadrzędny dokument obowiązujący w naszej organizacji, czyli Generalny Kodeks Postępowania.
Do zagadnienia korupcji odnoszą się następujące działy Kodeksu:
- Konflikt interesów obejmujący relacje z Grupą, transakcje bankowe, inwestowanie w spółki oraz relacje z dostawcami i klientami, a także podarunki, prowizje i inne korzyści finansowe. Dodatkowo zarówno w banku, jak i w Grupie Kapitałowej, obowiązuje „Ogólna polityka dotycząca zarządzania konfliktami interesów” stanowiąca uzupełnienie zapisów kodeksu generalnego.
- Współpraca z innymi podmiotami oraz kontakty z regulatorami.
- Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
- Praktyki o charakterze korupcyjnym.
GRI:
-
[102-20]
Odpowiedzialność kadry zarządzającej za kwestie społeczne i środowiskowe
Odpowiedzialność kadry zarządzającej za kwestie społeczne i środowiskowe
Przejdź do listy GRI
Za wdrażanie i funkcjonowanie zasad Kodeksu odpowiedzialne są: Obszar Zapewnienia Zgodności, przy wsparciu Pionu Partnerstwa Biznesowego. Kodeks wyznacza również szefom jednostek, obszarów i pionów role związaną z zapewnieniem przestrzegania zapisów Kodeksu.
Dokumentem, który uszczegóławia podejście banku do przeciwdziałania korupcji, jest Program Antykorupcyjny. Podkreśla on podejście „Zero tolerancji dla korupcji” i ustala szczegółowe zasady przeciwdziałania zjawisku. Na program antykorupcyjny składają się:
W październiku 2018 roku Zarząd banku podjął uchwałę zmieniającą Program Antykorupcyjny. Główne zmiany dotyczyły scalenia w Programie Antykorupcyjnym zapisów polityki, procedury i wytycznych oraz podwyższenia do 100 zł kwoty upominku. Utrzymano zasadę uzyskiwania zgody przełożonego na przyjęcie upominków powyżej tej wartości oraz obowiązkowego zarejestrowania takich upominków w rejestrze.
Kwestie przeciwdziałania korupcji zostały omówione również w Polityce Santander Bank Polska SA dotyczącej zrównoważonego rozwoju (CSR) omawiającej podejście Banku do prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny i zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Edukacja pracowników
W efekcie wdrożenia Kodeksu i uzupełniających go dokumentów pracownicy banku przechodzą szkolenia za zakresu polityki i procedur antykorupcyjnych.
GRI:
-
[205-2]
Szkolenia dla pracowników i kadry menedżerskiej poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym
Szkolenia dla pracowników i kadry menedżerskiej poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym
Przejdź do listy GRI
Procent pracowników, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne
*Obniżenie wskaźnika w relacji rocznej wynika z włączenia pracowników dawnego Deutsche Banku do struktur Banku pod koniec 2018 roku
Dane w formie tabelarycznej
Procent pracowników, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi organizacji | 2017 | 2018 |
---|---|---|
Grupa Kapitałowa | 100% | 100% |
Bank | 100% | 100% |
Procent pracowników, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne | 2017 | 2018 |
Grupa Kapitałowa | 97% | 93,4% |
Bank | 97% | 92,0%* |
Realizacja szkoleń dotyczących korupcji | |
Procent Członków Zarządu, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi w organizacji | 100% |
Procent przedstawicieli Kierownictwa wyższego szczebla, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi w organizacji | 82% |
Procent przedstawicieli Kierownictwa średniego szczebla, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi w organizacji | 91% |
Procent pozostałych pracowników, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi w organizacji | 92% |
Procent Członków Zarządu, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne | 100% |
Procent przedstawicieli Kierownictwa wyższego szczebla, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne | 82% |
Procent przedstawicieli Kierownictwa średniego szczebla, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne | 91% |
Procent pozostałych pracowników, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne | 92% |
GRI:
-
[205-3]
Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie
Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie
Przejdź do listy GRI
W 2018 r. w naszym banku nie zgłoszono żadnych przypadków wystąpienia korupcji.
Czy wiesz, że...?
- Zgłoszenia zachowań niezgodnych z naszymi zasadami i wartościami można dokonać na 3 sposoby.
- 100% Członków Zarządu Banku uczestniczyło w szkoleniach poświęconych politykom i procedurom antykorupcyjnym.
Etyka w prowadzeniu działalności biznesowej jest kluczowym i najważniejszym fundamentem dla wiarygodności, przyzwoitości i rzetelności w codziennym biznesowym działaniu, a w konsekwencji prowadzi do zaufania ze strony zarówno klientów, jak i pracowników etycznego przedsiębiorstwa. Mądre zarządzanie to oparcie codziennych działań biznesowych na etyce. Etyka obniża ryzyka reputacyjne i w konsekwencji prowadzi do wzrostu stabilności i rentowności przedsiębiorstwa. Obecność banku Santander w Programie Standard Etyki w Polsce jest czytelnym sygnałem także do sektora bankowego i szerzej finansowego, że wdrażanie wysokich standardów nie tylko jest możliwe, ale także prowadzi do wzmocnienia pozycji rynkowej i znaczącego wzrostu zaufania. Inwestycja w etyczne działania po prostu się opłaca.