Do Santander Bank Polska S.A., Santander Factoring sp. z o.o. i Santander Leasing S.A. ma zastosowanie „Polityka zarządzania ryzykiem społecznym, środowiskowym i zmian klimatycznych Grupy Santander Bank Polska S.A”. Dokument wskazuje rodzaje działalności, których nie będziemy wspierać naszymi usługami i produktami finansowymi (tzw. lista wyłączeń). Pozostałe spółki naszej Grupy przyjęły własne procedury w tym zakresie oparte na tej polityce. W szczególności Santander Consumer Bank S.A., który działa jako odrębny podmiot podlegający przepisom prawa bankowego i nadzorowi KNF, przyjął rozwiązania adekwatne do profilu ryzyka i modelu biznesowego spółki.
Polityki i procesy należytej staranności dotyczące praw człowieka i wyniki ich stosowania
- GRI:
-
Zobowiązania ujęte w politykach2-23Zobowiązania ujęte w politykach
- GRI:
-
Polityka praw człowieka, Procedury należytej staranności dot. praw człowiekaS-P8Polityka praw człowieka, Procedury należytej staranności dot. praw człowieka
Kwestie poszanowania i ochrony praw człowieka w Grupie Santander Bank Polska reguluje „Polityka odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju [pdf, 767KB]”, która w październiku 2023 roku zastąpiła dwa poprzednio obowiązujące dokumenty: „Politykę zrównoważonego rozwoju” i „Politykę praw człowieka”. Zapisy polityki podkreślają istotność naszych zobowiązań wobec interesariuszy i wyjaśniają procesy stosowania standardów społecznych, środowiskowych i dotyczących ładu korporacyjnego zgodnie z Modelem Odpowiedzialnej Bankowości.
Polityka przedstawia podejście Santander Bank Polska S.A. oraz Grupy Santander Bank Polska do kwestii odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju. Określa zasady, zobowiązania, cele i strategię w odniesieniu do akcjonariuszy, pracowników, klientów, dostawców, kwestii społecznych, środowiska naturalnego, różnorodności, odpowiedzialności podatkowej, poszanowania praw człowieka oraz zapobiegania korupcji i innym nielegalnym działaniom.
W obszarze relacji z pracownikami:
- zapobieganie dyskryminacji i praktykom, które naruszają godność człowieka,
- niekorzystanie z pracy przymusowej i pracy dzieci,
- poszanowanie prawa do stowarzyszania się i zawierania układów zbiorowych,
- godziwe warunki zatrudnienia.
W obszarze relacji z klientami i dostawcami:
- równe traktowanie klientów,
- równe traktowanie dostawców.
W obszarze relacji ze społecznościami:
- walka z korupcją,
- zaangażowanie społeczne.
Międzynarodowe standardy stanowiące podstawę „Polityki odpowiedzialnej bankowości i zrównoważonego rozwoju” to m.in.:
- Zasady Równikowe (Equator Principles) Międzynarodowej Korporacji Finansowej,
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Inicjatywa Organizacji Narodów Zjednoczonych Global Compact,
- Zasady Odpowiedzialnej Bankowości (UNEP FI),
- Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ,
- Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka,
- Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych,
- Fundamentalne Konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).