Strategia i model biznesowy Grupy Santander Bank Polska
- GRI:
-
Zobowiązania ujęte w politykach 2-23Zobowiązania ujęte w politykach
-
Realizowanie zobowiązań ujętych w politykach 2-24Realizowanie zobowiązań ujętych w politykach
-
Informacje o kluczowych produktach, w tym nowych produktach wprowadzonych w raportowanym okresieWskaźnik własnyInformacje o kluczowych produktach, w tym nowych produktach wprowadzonych w raportowanym okresie
- PRB:
-
Alignment1Alignment
- GPW:
-
Model biznesowyI-P1Model biznesowy
W latach 2021-2023 Grupa Santander Bank Polska realizowała strategię opartą o przyjętą misję i sześć kierunków strategicznych:
-
„Obsesja na punkcie klienta”
-
„Troska o pracownika”
-
„Upraszczanie”
-
„Omnikanałowość”
-
„Ewolucja do otwartej platformy”
-
„Bezpieczeństwo i zaufanie”
Przyjęte kierunki strategiczne były współzależne i wskazywały najważniejsze obszary, na których koncentrowała się transformacja Grupy. Szczegóły strategii na lata 2021-2023 zaprezentowane są w Raporcie ESG za rok 2022.
Istotną częścią naszej strategii biznesowej w latach 2021-2023 roku była Strategia Odpowiedzialnej Bankowości, która określała nasze podejście do kwestii ESG. Punktem wyjścia jej realizacji były działania z zakresu wzmacniania kultury organizacyjnej i zwiększania zaangażowania Grupy w zrównoważone finansowanie.
- Nasza misja: Pomaganie klientom indywidualnym i biznesowym w osiągnięciu codziennych sukcesów
- Nasza wizja: Najlepsza otwarta PLATFORMA usług finansowych działająca ODPOWIEDZIALNIE i ciesząca się LOJALNOŚCIĄ pracowników, klientów, akcjonariuszy i społeczeństwa
- Nasze wartości: Przyjazny | Rzetelny | Dla Ciebie
- Zachowania: Myślę o kliencie, Angażuję się w zmiany, Podejmuję działania, Współpracuję, Zabieram głos, risk pro
- Kierunki strategiczne: Obsesja na punkcie klienta, Troska o pracownika, Upraszczanie, Omnikanałowość, Ewolucja do Otwartej Platformy, Bezpieczeństwo i zaufanie
Bank weryfikował realizację założonych celów strategicznych na najwyższym szczeblu zarządzania poprzez monitoring osiąganych wyników w relacji do przyjętych ambicji. Ambicje te przedstawia poniższa tabela.
W 2023 roku Grupa Santander Bank Polska zrealizowała wszystkie założone ambicje.
Strategia Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska na lata 2024-2026
Realizujemy misję pomagania klientom i pracownikom w osiąganiu codziennych sukcesów, aby zostać najbardziej dochodowym bankiem w PolsceCEL: NAJBARDZIEJ DOCHODOWY BANK W POLSCE
Nasza misja: Pomaganie klientom indywidualnym i biznesowym w osiągnięciu codziennych sukcesów
Nasza wizja: Najlepsza otwarta PLATFORMA usług finansowych działająca ODPOWIEDZIALNIE i ciesząca się LOJALNOŚCIĄ pracowników, klientów, akcjonariuszy i społeczeństwa
Nasze wartości: Przyjazny | Rzetelny | Dla Ciebie
Zachowania: Myślę o kliencie, Angażuję się w zmiany, Podejmuję działania, Współpracuję, Zabieram głos, risk pro
Kierunki strategiczne: TOTAL Doświadczenie, TOTAL Digitalizacja, TOTAL Odpowiedzialność
Na lata 2024-2026 Zarząd Banku przyjął strategię „Pomagamy osiągać więcej”. Opiera się ona na misji określonej hasłem „Pomagamy klientom i pracownikom w osiąganiu codziennych sukcesów” oraz na trzech kierunkach strategicznych: „Total Doświadczenie”, „Total Digitalizacja” i „Total Odpowiedzialność”.
Główne założenia strategii „Pomagamy osiągać więcej” są następujące:
- W centrum naszej strategii znajdują się ludzie – klienci i pracownicy. Zobowiązujemy się w niej do kreowania pozytywnych emocji poprzez oferowanie wyjątkowych doświadczeń, przekraczających oczekiwania interesariuszy. Chcemy wywoływać je w świecie, w którym są nasi klienci – coraz bardziej cyfrowym, lecz nadal wymagającym kontaktów z człowiekiem. Wiemy, że satysfakcja klientów i zaangażowanie pracowników są kluczowe, aby osiągnąć sukces. O tym mówi pierwszy z kierunków strategicznych – „Total Doświadczenie”.
- Wiemy także, że pozytywne emocje i doświadczenia w dużej mierze zależą od interakcji w świecie cyfrowym. Dlatego, z coraz większą determinacją, podążamy ścieżką innowacji cyfrowych, udostępniając nowe możliwości klientom w kanałach zdalnych oraz zapewniając pracownikom efektywne procesy. O tym mówi drugi z kierunków strategicznych – „Total Digitalizacja”.
- Wyzwania, przed którymi stoimy jako bank i społeczeństwo, wymagają ogromnej odpowiedzialności. Świadomie podejmujemy etyczne decyzje, dbając o wpływ na społeczność i środowisko. Dzięki zrównoważonemu modelowi biznesowemu tworzymy wartość dla klientów, pracowników, akcjonariuszy i lokalnych społeczności, dbając o lepsze jutro dla nas, naszych dzieci i naszej planety. O tym mówi trzeci z kierunków strategicznych – „Total Odpowiedzialność”.
Integracja celów związanych ze zrównoważonym rozwojem ze strategią
Tematyka związana z obszarem zrównoważonego rozwoju została ujęta w strategii, w szczególności w kierunku strategicznym Total Odpowiedzialność. W ramach kierunku zdefiniowano szereg ambicji dotyczących poszczególnych obszarów ESG:
- środowiskowego, w którym Bank jest wzorem do naśladowania w zakresie zrównoważonego rozwoju i transformacji oraz wspiera klientów w przechodzeniu przez zieloną transformację,
- społecznego, w którym Bank wspiera społeczeństwo poprzez edukację, przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu i cyfrowemu oraz realizację inwestycji społecznych. Promuje inkluzywność i różnorodność wśród pracowników oraz zapewnia wysoki poziom cyberbezpieczeństwa,
- zarządczego, poprzez który Bank wywiązuje się z zobowiązań wobec wszystkich interesariuszy. Działa zgodnie z wymogami regulacyjnymi, zapewniając bezpieczeństwo i stabilność, dzięki czemu wzmacnia zaufanie klientów. Ponadto prowadzi dialog z regulatorami i organizacjami branżowymi o nowych kierunkach legislacyjnych. Rozwija również kulturę zarządzania ryzykiem.
Wszystkie trzy kierunki strategiczne ujęte w nowej strategii wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają.
Model biznesowy naszej Grupy opieramy niezmiennie na ofercie nowoczesnych rozwiązań finansowych dla klientów prywatnych, mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla korporacji polskich i międzynarodowych. Oferujemy szeroki zakres usług bankowych oraz finansowych w obrocie krajowym i zagranicznym. Naszym priorytetem jest zapewnienie lojalności klientów i zaangażowania pracowników, co przekłada się na wzrost dochodów, należności i depozytów.
Oferta Santander Bank Polska S.A. jest nowoczesna, kompleksowa i zaspokaja różnorodne potrzeby klientów w zakresie rachunków bankowych, produktów kredytowych, oszczędnościowo-inwestycyjnych, rozliczeniowych, ubezpieczeniowych i kartowych. Usługi Banku obejmują zarządzanie gotówką, obsługę płatności i handlu zagranicznego, operacje na rynku kapitałowym, pieniężnym, walutowym i transakcji pochodnych, a także działalność gwarancyjną i maklerską. Santander Bank Polska S.A. jest jednym z liderów rynku, jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnych technologii w usługach bankowych. Konsekwentnie buduje swoją markę, by stać się bankiem preferowanym przez klientów, zgodnie z wyznaczonym celem strategicznym.
Ofertę własną Banku uzupełniają specjalistyczne produkty spółek powiązanych z nami kapitałowo i tworzących naszą Grupę, takich jak: Santander Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., Santander Leasing S.A., Santander Factoring Sp. z o.o. i Santander Consumer Bank S.A. W ramach współpracy z tymi podmiotami Bank umożliwia klientom dostęp do funduszy inwestycyjnych, portfeli aktywów, produktów leasingowych i faktoringowych oraz kredytów konsumenckich:
Proces budowania wartości
PROCES BUDOWANIA WARTOŚCI
- Ludzie – Dzięki zaangażowanym i zmotywowanym pracownikom…
- Strategia Grupy szczególnie mocno koncentruje się na budowie silnej kultury organizacyjnej w oparciu o wartości: Przyjazny|Rzetelny|Dla Ciebie.
- To, jak działamy, jest równie ważne jak to, co robimy.
- Kluczowym miernikiem sukcesu strategii jest utrzymanie poziomu zaangażowania pracowników powyżej średniej dla sektora bankowego.
- Klienci – …rośnie liczba zadowolonych i lojalnych klientów…
- Wzrost lojalnych klientów przekłada się na wzrost dochodów, należności i depozytów.
- Lojalni klienci bardziej intensywnie wykorzystują kanały cyfrowe, korzystają z większej liczby produktów i usług oraz inicjują więcej transakcji z Bankiem.
- Społeczność – … oraz wyższe inwestycje o charakterze społecznym
- Grupa wspiera inwestycje w przyszłość, współpracując z uczelniami wyższymi, wspierając edukację oraz finansując projekty ekologiczne.
- Osiąga dobre wyniki finansowe w sposób odpowiedzialny, wspierając zrównoważony wzrost oraz podstawy inkluzywne.
- Akcjonariusze – … co przekłada się na wyniki finansowe i zrównoważony wzrost…
- Dzięki lojalności klientów Grupa:
- osiąga satysfakcjonujące wzrosty wyników finansowych w perspektywie strategicznej oraz krótkoterminowo;
- wzmacnia swój bilans i kapitały;
- wskazuje wyższą odporność i jest w stanie lepiej sobie poradzić na wypadek zmaterializowania się czynników ryzyka.
- Dzięki lojalności klientów Grupa:
Wszystkie działania podejmujemy z myślą o klientach i ich potrzebach. Produkty, procesy oraz kanały komunikacji z klientami są projektowane z wykorzystaniem service design, tak aby klienci byli zadowoleni z obsługi i zainteresowani kontynuacją współpracy.
Najważniejszym elementem procesu tworzenia wartości oferowanej klientom są nasi pracownicy. Budujemy przyjazne środowiska pracy i kulturę organizacyjną, promując współpracę, inkluzywność oraz zwiększając motywację, zaangażowanie i podnosząc kwalifikacje pracowników.
O naszej przewadze konkurencyjnej decydują:
- stabilne źródła finansowania, solidna baza kapitałowa i płynnościowa,
- zróżnicowany portfel aktywów,
- jasna, spójna, konsekwentnie realizowana wizja strategiczna, której podstawą jest ukierunkowanie na klienta i efektywność działania,
- proste procesy, cyfrowe technologie i wdrożenie zasad zwinnego działania,
- skuteczny i prosty model biznesowy,
- zróżnicowany zakres działalności,
- przynależność do globalnej Grupy Banco
Santander – możliwość korzystania z międzynarodowego doświadczenia.