Odpowiedzialny Biznes
Brak notatek
Koszyk jest pusty
Wyślij do drukarki
Usuń

„Warsztaty rozwojowe dla Juniora i Seniora”

Opis projektu

Projekt dotyczy realizacji warsztatów rozwojowo-integracyjnych dla Seniorów i ich wnuków lub dzieci ze szkół podstawowych. Głównym celem projektu jest edukacja rozwojowa i integracja międzypokoleniowa.

  • Rozwój będzie dotyczył kluczowych kompetencji twardych przekazywanych przez Seniorów, np. dziadków swoim wnukom i ich kolegom z klasy, takich jak majsterkowanie i obsługa narzędzi: młotek, śrubokręt, etc., na przykład przy budowie domku dla ptaków czy wykonywanie prostych czynności dotyczących napraw.

  • Z kolei zadaniem wnuków będzie uczenie Seniorów np. obsługi komputera, używanie wybranych aplikacji mobilnych lub innych, pozwalających na eliminowanie bariery technologicznej i komunikacji społecznej.

Warsztaty będą połączone z wykładami dla obu grup, Juniora i Seniora, w zakresie finansów, bezpieczeństwa finansowego i zagrożeń z tym związanych, i prowadzone przez nauczycieli, wolontariuszy lub ekspertów bankowych.

Zajęcia odbywać się będą według przygotowanego i przetestowanego scenariusza zajęć, który w kolejnych edycjach będzie ogólnodostępny i wykorzystany przez szkoły, ośrodki kultury czy domy seniora.

Będziemy w ten sposób zachęcać te środowiska do prowadzenia podobnych warsztatów w przyszłości i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu i komunikacji międzypokoleniowej.

Wymiana wiedzy będzie się odbywała na trzech płaszczyznach:
  • Edukacja Junior-Senior (po konsultacji z nauczycielami, którzy znają kompetencje swoich uczniów, zaproponujemy tematykę i formę zajęć, w których uczniowie będą uczyć swoich dziadków w danym zakresie, np. obsługi komputera lub jak używać aplikacji mobilnych)
  • Edukacja Senior-Junior (kategoria o otwartej tematyce zajęć – to dziadkowie i babcie zaproponują tematykę, w której posiadają doświadczenie, które chcieliby przekazać dzieciom; organizatorzy przygotowują wytyczne, jak się przygotować się do warsztatów, jakie narzędzia przynieść, i w jaki sposób prowadzić zajęcia z dziećmi). Ważną rolą będzie komunikacja nauczycieli z dziadkami poprzez dzieci i rodziców, dlatego sugerowanym podejściem jest prowadzenie warsztatów w ramach jednej klasy.
  • Edukacja finansowa (wykład/prelekcja nt. bezpieczeństwa finansowego, zagrożeń związanych z finansami i jak się przed nimi chronić w kontekście poszczególnych grup; po prelekcji przewidziana jest dyskusja)

Zajęcia moderowane są przez nauczycieli i pracowników banku (wolontariuszy), których zadaniem jest pomoc w przeprowadzeniu całości warsztatów i zadbaniu o praktyczność warsztatów, komunikację, merytorykę i elementy dydaktyki.

Jaki problem rozwiązuje projekt?

Warsztaty mają się przyczyniać do eliminowania bariery międzypokoleniowej między uczniami i ich dziadkami oraz problemu wykluczenia społecznego (w tym cyfrowego) osób starszych. Wśród uczniów z kolei warsztat rozwijać ma umiejętności manualne oraz współpracę w zespole.

Realizacja projektu przyczyniać się ma do uzupełniania wiedzy z podstaw finansów, obsługi komputera wśród Seniorów i umiejętności technicznych i manualnych wśród uczniów szkół podstawowych.

Główni beneficjenci projektu

Osoby starsze oraz uczniowie szkół podstawowych klas 1-6.

Zakładane działania w projekcie

  • Przygotowanie i opracowanie scenariuszy zajęć, które zostaną wykorzystane podczas warsztatów oraz które następnie będą dostępne jako wzór do przeprowadzenia warsztatów dla Seniorów i uczniów w innych, pokrewnych tematach.
  • Organizacja i przeprowadzenie pilotażowych warsztatów w wybranej szkole podstawowej.
  • Po zakończeniu warsztatów pilotażowych przygotowanie materiałów do organizowania kolejnych warsztatów Junior – Senior.
  • Zakładany koszt realizacji: 300 zł

  • Szacowany czas realizacji: 3-6 tygodni

  • Termin realizacji: Luty – Marzec 2019 r.