Nasi interesariusze
-
[102-21]
Konsultowanie z interesariuszami kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych
Konsultowanie z interesariuszami kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych
Przejdź do listy wskaźników -
[102-40]
Lista interesariuszy
Lista interesariuszy
Przejdź do listy wskaźników -
[102-42]
Proces wyboru i priorytetyzacji interesariuszy
Proces wyboru i priorytetyzacji interesariuszy
Przejdź do listy wskaźników -
[102-43]
Podejście do zarządzania relacjami z interesariuszami
Podejście do zarządzania relacjami z interesariuszami
Przejdź do listy wskaźników -
[102-44]
Kluczowe tematy i problemy poruszane przez interesariuszy oraz odpowiedź ze strony organizacji, również poprzez ich zaraportowanie
Kluczowe tematy i problemy poruszane przez interesariuszy oraz odpowiedź ze strony organizacji, również poprzez ich zaraportowanie
Przejdź do listy wskaźników
- [PRB 4] Przejdź do listy wskaźników
- [ESG ład organizacyjny] Przejdź do listy wskaźników
Interesariuszami Grupy Santander Bank Polska S.A. są wszyscy ci, na których wpływamy i którzy oddziałują na naszą organizację. Identyfikujemy grupy naszych interesariuszy. Badamy siłę wzajemnych wpływów i potrzeby naszego otoczenia. Stawiamy na dialog i wykorzystujemy różnorodne kanały komunikacji.
Mapa interesariuszy i kanały kontaktu z nimi
Klienci
indywidualni
Kanały komunikacji:
- placówki bankowe
- strona WWW i inne kanały internetowe (blog banku, Facebook, Twitter, LinkedIn, Bank Pomysłów)
- badania satysfakcji klientów
- spotkania, konferencje i szkolenia
- doradca online
- czat wideo
- formularz internetowy
Klienci
biznesowi
Kanały komunikacji:
- bankierzy i doradcy klienta
- Centra Bankowości Korporacyjnej
- konferencje
- Centrum Obsługi Biznesu
- wirtualne misje handlowe
- badania opinii i satysfakcji
- doradca online
Pracownicy
Kanały komunikacji:
- badania opinii pracowników
- intranet
- wewnętrzne czasopismo Banku
- biuletyny, newslettery, mailingi
- spotkania z najwyższą kadrą zarządzającą
- spotkania integracyjne, warsztaty i szkolenia
Dostawcy i partnerzy
biznesowi
Kanały komunikacji:
- bezpośredni kontakt
- konferencje i wydarzenia branżowe
Partnerzy społeczni
Kanały komunikacji:
- bezpośrednie spotkania i współpraca
- sesje dialogu z interesariuszamiPodmioty, które oddziałują na organizację lub pozostają pod jej wpływemPodmioty, które oddziałują na organizację lub pozostają pod jej wpływem
- działalność Fundacji Santander Bank Polska
- udział w konferencjach i lokalnych wydarzeniach
- wolontariat pracowniczy
Udziałowcy i środowisko
inwestorskie
Kanały komunikacji:
- kwartalne prezentacje wynikowe (spotkania, konferencje, komunikaty giełdowe i prasowe)
- Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
Regulatorzy
Kanały komunikacji:
- raporty
- formalna korespondencja
- bieżąca współpraca podczas kontroli nadzorczych
Organizacje branżowe
i zrzeszające biznes
Kanały komunikacji:
- bezpośrednie spotkania i współpraca
Media i opinia
publiczna
Kanały komunikacji:
- konferencje i briefingi prasowe
- wywiady, komentarze ekspertów
- spotkania bezpośrednie
- komunikaty prasowe
- kanały w serwisach społecznościowych
Grupa Santander
Kanały komunikacji:
- raporty
- spotkania i wymiana doświadczeń
Środowisko
naturalne
Kanały komunikacji:
- raporty CSRCorporate Sustainability and Responsibility/ Odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwójCorporate Sustainability and Responsibility/ Odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój
- raporty do instytucji
- kontakty i współpraca z organizacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska
Angażowanie interesariuszy
Angażowanie interesariuszy i poznawanie ich opinii jest dla nas bardzo ważne. Stosujemy różne formuły kontaktu, np. sesje dialogowe według standardu AA1000SES, w których biorą udział przedstawiciele naszych partnerów społecznych i biznesowych. Uważnie analizujemy sugestie interesariuszy, uwzględniając je we wdrażaniu naszej strategii, w procesach planowania działalności i raportowania danych niefinansowych.
Sesja dialogowa: odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój
W lutym 2019 r. zorganizowaliśmy sesję dialogową, której celem było poznanie opinii i oczekiwań wobec przyszłych działań banku w zakresie odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju wynikających z wdrożenia strategii Odpowiedzialnej Bankowości.
Spotkanie dotyczyło trzech obszarów: inkluzywnej bankowości, zrównoważonej infrastruktury i proekologicznych usług oraz roli uczelni i Santander Universidades w zrównoważonym rozwoju. Wzięło w nim udział 32 uczestników reprezentujących różne grupy naszych interesariuszy – środowisko biznesowe, akademickie, eksperckie i społeczne.
Wnioski z sesji zostały uwzględnione w procesie planowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz posłużyły przy tworzeniu niniejszego raportu odpowiedzialnego biznesu.
Główne wnioski z panelu interesariuszy:
Bank powinien kontynuować i poszerzać realizowane już działania i inicjatywy w tym zakresie. Istotne jest inkluzywne podejście w każdym aspekcie działania banku. Bank mógłby inicjować rozwiązania, akcje łączące różne grupy społeczne. Bank powinien poszerzać ofertę, z uwzględnieniem potrzeb osób zagrożonych wykluczeniem. Powinien dbać o dostosowanie komunikacji do potrzeb różnych grup odbiorców, w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Zobacz: Inkluzywna bankowość
Bank mógłby wspierać współpracę różnych środowisk na rzecz ekologii i dekarbonizacji gospodarki, w tym współpracę biznesu, uczelni i jednostek samorządowych. Bank nie powinien: finansować inwestycji niezrównoważonych i współpracować z nieetycznymi partnerami i klientami.
Powinien być partnerem dla klienta w inwestycjach ekologicznych, oferować klientom doradztwo i wiedzę w tym zakresie. Bank mógłby promować etykę w sektorze bankowym, powinien być przykładem dobrych praktyk.
Zobacz: Klientocentryczność, Zielona Oferta – produkty i usługi
Interdyscyplinarność zrównoważonego rozwoju wymaga szerokiego spojrzenia i współpracy. Ważną rolę pełnią w tym kontekście uczelnie i ich współprace z firmami. Warto, aby bank w ramach programu Santander Universidades podejmował inicjatywy i wspierał działania dotyczące zrównoważonego rozwoju. Studentom jest także potrzebna edukacja finansowa.
Zobacz: Santander Universidades
Oczekiwania i rekomendacje wyrażone przez eksperckie grono interesariuszy w 2020 roku
Na potrzeby niniejszego raportu zapytaliśmy sześciu interesariuszy Santander Bank Polska – reprezentujących perspektywę biznesu, inwestora, regulatora oraz społecznej organizacji eksperckiej – o ich zdanie dotyczące odpowiedzialnego zarządzania przez nasz bank, w tym naszego wpływu na społeczeństwo, gospodarkę oraz środowisko naturalne. Oczekiwania interesariuszy dotyczące treści niniejszego raportu przedstawiamy w poniższym zestawieniu.
- Transparentność i działanie zgodne z prawem.
Rola banku w budowaniu zaufania społecznego w stosunku do branży finansowej. - Jasność i precyzyjność przekazu w komunikacji zewnętrznej.
- Informacje na temat czynników społecznych i zarządczych.
- Dostępność – budowanie dostępnych dla wszystkich usług finansowych.
- Inkluzywna bankowość.
- Edukacja finansowa – w zakresie odpowiedzialnego korzystania z usług finansowych, wybieganie naprzód i dostrzeganie wynikających z tego zagrożeń dla interesariuszy.
- Dbanie o wpływ środowiskowy i systematycznie zmniejszanie przez bank negatywnego wpływu.
Stanowisko banku wobec wyzwań globalnych związanych z kryzysem klimatycznym, ale również np. zanikaniem gatunków i ekosystemów, zanieczyszczeniem mórz i oceanów, zanieczyszczeniem gleb. - Wdrażanie polityk i zasad przeciwdziałających zmianom klimatu.
Wspieranie celów związanych z niskoemisyjną transformacją gospodarki. - Mówienie o tematach dot. środowiska i zmian klimatu, podejmowanie konkretnych zobowiązań oraz raportowanie działań na rzecz środowiska.
Przedstawienie informacji nt. zmiany w podejściu do raportowania danych o wskaźniku emisji dwutlenku węgla oraz zużycia wody.
- Przedstawienie informacji, jak bank zareagował na wybuch epidemii w kontekście czynników społecznych, tj. pracowników, kontrahentów oraz łańcucha dostaw.
Plany działań w przyszłości, w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość, w odniesieniu do takich kwestii jak: różnorodność form pracy (home office), digitalizacja usług, nowe formy obsługi klientów.