Liczba dostawców z obrotami przekraczającymi rocznie 50 tys. zł.
Zrównoważony łańcuch dostaw
- GRI:
-
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie wg kryteriów środowiskowych308-1Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie wg kryteriów środowiskowych
-
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie wg kryteriów społecznych414-1Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie wg kryteriów społecznych
-
Działalność, łańcuch wartości i inne relacje biznesowe2-6Działalność, łańcuch wartości i inne relacje biznesowe
-
Zobowiązania ujęte w politykach2-23Zobowiązania ujęte w politykach
-
Realizowanie zobowiązań ujętych w politykach2-24Realizowanie zobowiązań ujętych w politykach
Zarządzanie łańcuchem dostaw regulują u nas:
-
„Polityka zakupowa Santander Bank Polska S.A.”,
-
„Procedura wyboru dostawcy Santander Bank Polska S.A.”,
-
„Polityka współpracy z dostawcami oraz outsourcingu w Santander Bank Polska S.A.”,
-
„Procedura zarządzania dostawcami oraz outsourcingu w Santander Bank Polska S.A.”.
Relacje z dostawcami są również poruszane w „Polityce praw człowieka” (więcej w części Polityka praw człowieka) i „Polityce zrównoważonego rozwoju”.
W kontaktach z dostawcami Bank bierze pod uwagę przestrzeganie przez nich kwestii etycznych dotyczących zgodności z zasadami sprawiedliwego i uczciwego traktowania, transparentności i uczciwości. Od dostawców oczekuje się wdrożenia polityk dotyczących etyki i przestrzegania przynajmniej przepisów prawa, mechanizmów antykorupcyjnych oraz inicjatyw zapewniających uczciwość biznesową, standardów bezpieczeństwa i higieny pracy, różnorodności i inkluzywności miejsca pracy, a także przestrzegania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ i zasad inicjatywy ONZ Global Compact.
Kwalifikując dostawców do współpracy, weryfikujemy:
- czy dywersyfikują swoje przychody i czy nie uzależniają się od Banku;
- posiadane certyfikaty, np. z zakresu ochrony środowiska, relacji pracowniczych;
- stosowanie zasad ESG, posiadane kodeksy etyki, realizowane postępowania i programy antykorupcyjne oraz publikowane raporty;
- etyczne podejście do finansów – kontrolowane jest opłacanie składek pracowniczych, podatków oraz ewentualne zadłużenia wobec kontrahentów.
Nasi oferenci są zobowiązani wypełnić ankietę CSR, opisaną w poprzednim Raporcie ESG. Wyniki ankiety mogą być rozstrzygające przy wyborze oferty.
Oceny środowiskowej oferentów dokonujemy w systemie służącym m.in. do przeprowadzania procesów zakupowych. Częścią procesu zakupowego jest ankieta CSR, którą oferent musi (obligatoryjnie) wypełnić, by móc złożyć ofertę. Ankieta porusza następujące kwestie:
Część „Środowisko"
- Czy w trakcie ostatniego roku finansowego spółka podjęła działania na rzecz ograniczenia zużycia surowców i materiałów?
- Czy w trakcie ostatniego roku finansowego na firmę nałożono prawomocną(e) karę(y) za nieprzestrzeganie przepisów ochrony środowiska?
Część „Społeczeństwo”
- W jakie akcje/projekty współpracy z lokalną społecznością była zaangażowana Państwa firma?
- Czy w ostatnich dwóch latach kalendarzowych przekazali Państwo darowiznę na cele społeczne (np. organizacjom pozarządowym)?
W 2022 r. kontynuowaliśmy prace nad sygnalizowaną w poprzednim raporcie zmianą ankiety CSR na ankietę ESG, która będzie odzwierciedlać aktualne oczekiwania wobec dostawców. Planujemy zakończyć projekt w 2023 roku.
Kluczowe wskaźniki odzwierciedlające wyniki polityk procesu zakupowego w 2022 r.:
-
1 595
-
W tym liczba dostawców podlegających kwalifikacji
1 038 -
Procent, jaki stanowią dostawcy – firmy polskie lub zagraniczne z siedzibą lub oddziałem zarejestrowanym w Polsce
89,6%
-
Liczba zrealizowanych procesów zakupowych
520 -
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani ocenie pod kątem kryteriów środowiskowych
100% -
Odsetek nowych dostawców, którzy zostali poddani weryfikacji pod kątem kryteriów społecznych
100%