- GRI:
-
Zarządzanie tematami istotnymi dla istotnego tematu raportowania: Wartości i etyka3-3Zarządzanie tematami istotnymi dla istotnego tematu raportowania: Wartości i etyka
-
Informowanie o istotnych kwestiach2-16Informowanie o istotnych kwestiach
-
Realizowanie zobowiązań ujętych w politykach2-24Realizowanie zobowiązań ujętych w politykach
-
Procesy naprawcze dotyczące negatywnych oddziaływań2-25Procesy naprawcze dotyczące negatywnych oddziaływań
-
Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw2-26Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw
- GPW:
-
Kodeks etykiG-P2Kodeks etyki
-
Mechanizm zgłaszania naruszeńG-P4Mechanizm zgłaszania naruszeń
Temat z Matrycy Istotności: Wartości i etyka
Od wszystkich naszych pracowników wymagamy działania w zgodzie z przyjętym przez Bank systemem wartości. Utrwalamy standardy etyczne, rozwijamy kulturę odpowiedzialnego działania zgodnie z hasłem „Przyjazny, Rzetelny, Dla Ciebie”.
Przyjęte w Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska, jak również w Santander Bank Polska S.A. standardy etyczne zdefiniowaliśmy w „Generalnym Kodeksie Postępowania” (Kodeks). Określa on szczegółowo zasady etyczne, informuje o konsekwencjach związanych z ich nieprzestrzeganiem oraz prezentuje przykłady zachowań pożądanych w konkretnych sytuacjach.
Postanowienia Kodeksu dotyczą między innymi:
- zakazu konkurencji,
- konfliktu interesów,
- relacji z dostawcami,
- relacji z klientami,
- przyjmowania korzyści,
- przeciwdziałania korupcji,
- zachowania poufności informacji,
- ochrony danych osobowych,
- marketingu i sprzedaży usług finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- postępowania na rynkach papierów wartościowych,
- obowiązków w zakresie informacji księgowych i finansowych,
- relacji z urzędnikami publicznymi,
- praw własności intelektualnej.
Za opracowanie, wdrożenie oraz stosowanie Kodeksu odpowiada komórka ds. zgodności, którą wspiera w tym zakresie jednostka ds. zasobów ludzkich. Nadzór nad przestrzeganiem Kodeksu przez pracowników pełnią Komitet Ryzyka Regulacyjnego i Reputacyjnego, Zarząd oraz Komitet Audytu i Zapewnienia Zgodności przy Radzie Nadzorczej.
Kodeks podlega corocznym przeglądom – w 2022 roku dokonywano zmian w zapisach m.in. w zakresie zachowań korporacyjnych TEAMS.
Dokument jest jawny i można go znaleźć na naszej stronie internetowej
W Banku obowiązkowe jest szkolenie „Generalny Kodeks Postępowania, przeciwdziałanie korupcji i zapobieganie ryzyku odpowiedzialności karnej”, dotyczące podstawowych standardów postępowania dla wszystkich pracowników. Jest systematycznie realizowane przez nowozatrudnionych pracowników
Zapisy Kodeksu uzupełniają następujące dokumenty wewnętrzne Banku:
-
„Kodeks postępowania na rynkach papierów wartościowych”,
-
„Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy”,
-
„Program antykorupcyjny”,
-
„Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów”,
-
Polityka „Szacunek i godność (Whistleblowing)”.
-
Polityka „Szacunek i godność”.
„Generalny Kodeks Postępowania” oraz „Polityka zgłaszania naruszeń (whistleblowing)” opisują sposoby zgłaszania przypadków naruszenia prawa i standardów korporacyjnych. Pracownicy mogą dokonywać zgłoszeń w szczególności poprzez:
-
aplikację KLAKSON;
-
telefonicznie: etyczny telefon zaufania, relacyjny telefon zaufania*;
-
mailowo: etyka@santander.pl;
-
pocztą na adres: Santander Bank Polska S.A., Pl. Wł. Andersa 5, 51-894 Poznań.
*Relacyjny telefon zaufania istniał jako kanał zgłoszeń naruszeń do 30 listopada 2022.
Zgłoszenia można składać anonimowo. Sygnalistom gwarantujemy pełne wyjaśnienie zgłoszonej sprawy oraz zapewnienie poufności. Po wyjaśnieniu i weryfikacji zgromadzonych informacji, wobec osób, których dotyczy zgłoszenie, mogą zostać podjęte działania dyscyplinarne lub działania o innym charakterze. Wobec osób zgłaszających obowiązuje zakaz stosowania środków o charakterze represyjnym i wyciągania wobec nich jakichkolwiek konsekwencji za zgłoszenie nieprawidłowości. Stosujemy także dobre praktyki branżowe zebrane w „Kodeksie etyki bankowej”, opracowanym przez Związek Banków Polskich.
Istnieje także możliwość konsultacji zdarzeń z obszaru relacji pracowniczych, kontaktując się poprzez relacyjny telefon zaufania.
- GRI:
-
Liczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufaniaWskaźnik własnyLiczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania
W 2022 r. otrzymaliśmy 131 zgłoszeń na kanały whistleblowingowe (w tym na „skrzynkę etyka”, poprzez aplikację oraz telefon zaufania).
Chief Compliance Officer Banku jest odpowiedzialny za funkcjonowanie procedur zgłaszania naruszeń, a wyznaczeni pracownicy funkcji zapewnienia zgodności są upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych. Omawiane kanały są także wykorzystywane w spółkach zależnych Santander (Factoring sp. z o.o., Santander Leasing S.A., Santander Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A.).
- GRI:
-
Lista kluczowych działań i inicjatyw realizowanych w danym roku w Banku na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej BankuWskaźnik własnyLista kluczowych działań i inicjatyw realizowanych w danym roku w Banku na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej Banku
W 2022 r. kontynuowaliśmy działania zachęcające pracowników do dialogu i zgłaszania nieprawidłowości. Należą do nich:
- akcje komunikacyjne, np. „Whistleblowing – jako forma speak up”, „Wieści z kanałów whistleblowingowych”,
- edukacja pracowników na temat niepożądanych zachowań z dziedziny relacji pracowniczych i sposobów reagowania na nie, np. cykle artykułów o dyskryminacji przeznaczonych dla menadżerów, cykl spotkań o mobbingu,
- wyciągnięcie wniosków dla kadry menadżerskiej z postępowań wyjaśniających z 2021 r.,
- spotkania dyrektora Biura Etyki i Relacji z członkami zarządu, dzielenie się rekomendacjami przygotowanymi na bazie zgłoszonych spraw pracowniczych.
Monitorujemy skuteczność tych działań – od 2022 roku do wybranej grupy pracowników kierowana jest ankieta, której jednym z tematów są kanały zgłaszania naruszeń i ich postrzeganie. W oparciu o wyniki badania opracowywany jest raport z funkcjonowania kanałów whistleblowingowych. Jest on podstawą do dokonania oceny kwestii etycznych w Banku przez Radę Nadzorczą.
Konflikty interesów
- GRI:
-
Konflikt interesu2-15Konflikt interesu
Obowiązkiem naszych pracowników jest priorytetowe traktowanie interesów Banku, klientów i innych interesariuszy, które nie mogą być podporządkowane ich interesom prywatnym. Zagadnienia te reguluje „Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów w Santander Bank Polska S.A.”, która precyzuje odpowiednie postanowienia „Generalnego Kodeksu Postępowania” odnoszące się do takich kwestii, jak:
- zakaz specjalnego traktowania lub oferowania specjalnych warunków zatrudnienia ze względu na powiązania osobiste lub rodzinne,
- zakaz czerpania dodatkowych korzyści ze stanowiska zajmowanego w Grupie Santander Bank Polska, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie dopuszczalnych,
- zakaz uczestnictwa w zatwierdzaniu transakcji lub wpływania na transakcje z osobami powiązanymi ekonomicznie lub rodzinnie, występującymi w charakterze beneficjentów lub gwarantów.
„Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów w Santander Bank Polska S.A.” reguluje także przypadki konfliktu interesów:
- pomiędzy klientami,
- pomiędzy Bankiem a jego klientami,
- wynikającego z relacji pomiędzy podmiotem zależnym a Bankiem pełniącym funkcję podmiotu dominującego,
- pomiędzy podmiotami Grupy a członkami ich organów zarządzających,
- ze znaczącymi akcjonariuszami podmiotów zależnych,
- pomiędzy Bankiem a jego dostawcami, osobami trzecimi lub głównymi partnerami biznesowymi,
- pomiędzy liniami oraz/lub jednostkami biznesowymi Banku,
- pomiędzy dwoma podmiotami zależnymi.
- członkami Rady Nadzorczej lub Zarządu Banku lub pomiędzy członkami tych organów a pozostałymi pracownikami (powstający m. in. w rezultacie relacji pozasłużbowych wynikających z pokrewieństwa lub powinowactwa).
- Bankiem a innymi powiązanymi stronami niż wymienione powyżej.
Oceny potencjalnego konfliktu interesów z udziałem naszych pracowników dokonują eksperci z Obszaru Zapewnienia Zgodności. Mają oni prawo zażądać określonych danych lub informacji na temat warunków osobistych lub zawodowych, które mogą mieć wpływ na wykonywanie obowiązków przez pracowników i na podejmowane przez nich decyzje.
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej zapobiegają konfliktom interesów po pierwsze przez unikanie aktywności zawodowej mogącej prowadzić do powstania takiego konfliktu. Nie mogą również brać udziału w rozstrzyganiu spraw w przypadku zaistnienia lub możliwości powstania konfliktu interesów ich dotyczących, a także są zobowiązani do informowania Banku o takich sytuacjach. Kwestie ewentualnego konfliktu interesów Członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej są badane przed ich powołaniem do tych organów oraz w ramach cyklicznych wtórnych ocen odpowiedniości.
W naszych okresowych sprawozdaniach finansowych ujawniamy interesariuszom:
Informacje o ocenie odpowiedniości Członków Zarządu Banku i Rady Nadzorczej przekazujemy KNF (zgodnie z naszymi politykami odpowiedniości członków organów Banku, dokonujemy ponownej oceny w zakresie poświęcania przez Członka Zarządu czy Rady Nadzorczej wystarczającej ilości czasu, jeśli obejmuje on dodatkową funkcję dyrektorską lub zaczyna wykonywać inne mające znaczenie działalności, w tym polityczne. Ocena odpowiedniości członków Rady Nadzorczej jest dokonywana na Walnym Zgromadzeniu, dokumenty są publikowane na stronie im poświęconej.)
-
Ponadto, Bank realizuje obowiązek informacyjny, związany z ujawnieniem stanu posiadania znacznych pakietów akcji, w przypadkach określonych w Ustawie o ofercie publicznej. Kwestie ujawniania konfliktów interesów ujęte są też w „Regulaminie inwestowania przez Osoby powiązane lub na ich rachunek w Instrumenty finansowe w Santander Bank Polska”. Na jego podstawie:
„Osoby pełniące obowiązki zarządcze oraz osoby blisko z nimi związane zobowiązane są do przekazywania do:
-
Komisji Nadzoru Finansowego oraz
-
Banku
-
informacji o każdej transakcji zawieranej na ich rachunek w odniesieniu do akcji Banku, instrumentów dłużnych Banku, instrumentów pochodnych lub innych powiązanych z nimi instrumentów finansowych.”
Przeciwdziałanie korupcji
- GRI:
-
Komunikacja i szkolenia poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym (wskaźnik raportowany częściowo)205-2Komunikacja i szkolenia poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym (wskaźnik raportowany częściowo)
-
Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie205-3Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie
- GPW:
-
Polityka antykorupcyjnaG-P3Polityka antykorupcyjna
Działamy zgodnie z zasadą „zero tolerancji dla korupcji”. Kwestie antykorupcyjne reguluje „Generalny Kodeks Postępowania”, a dodatkowo precyzuje „Program antykorupcyjny”, który dotyczy między innymi:
- wręczania upominków i zaproszeń urzędnikom publicznym,
- upominków i zaproszeń wręczanych pracownikom,
- relacji ze stronami trzecimi,
- stosowania dodatkowych mechanizmów kontrolnych,
- kanałów do zgłaszania przypadków naruszenia zasad.
Tak jak w poprzednim roku, pracownikom i Członkom Zarządu:
- przekazujemy polityki i procedury antykorupcyjne w ramach standardowego procesu komunikowania regulacji wewnętrznych,
- udostępniamy szkolenie e-learningowe dotyczące zagadnień związanych z „Generalnym Kodeksem Postępowania” i „Programem antykorupcyjnym” oraz Corporate Defense.
Szkolenia antykorupcyjne w liczbach w 2022 r.: | Liczba pracowników według kategorii zatrudnienia, którym przypisano szkolenie | Liczba pracowników, którym została zakomunikowana polityka i procedury antykorupcyjne | % pracowników, którym została zakomunikowana polityka i procedury antykorupcyjne | Liczba pracowników, którzy przeszli szkolenie w zakresie zwalczania korupcji | % pracowników, którzy przeszli szkolenie w zakresie zwalczania korupcji |
---|---|---|---|---|---|
Członkowie Zarządu Banku | 9 | 9 | 100% | 9 | 100% |
Przedstawiciele kierownictwa wyższego szczebla Banku* | 66 | 66 | 100% | 65 | 98% |
Przedstawiciele kierownictwa średniego szczebla Banku** | 613 | 613 | 100% | 603 | 98% |
Pozostali pracownicy Banku | 9 093 | 9 091 | 99,97% | 8 911 | 98% |
Łącznie Bank:*** | 9 781 | 9 779 | 99% | 9 588 | 97% |
* Pracownicy z wyłączeniem Członków Zarządu i kierownictwa średniego szczebla Santander Bank Polska S.A.
** Pozostali menedżerowie Santander Bank Polska S.A.
*** Liczba nie zawiera pracowników długoterminowo nieobecnych w pracy.
Nie dysponujemy danymi w zakresie przeszkolenia Rady Nadzorczej w zakresie zwalczania korupcji. Nie gromadzimy też danych w zakresie komunikacji procedur antykorupcyjnym partnerom biznesowym. Nie gromadzimy danych w podziale na regiony.