Etyka
- GRI:
-
Zarządzanie tematami istotnymi (określonymi jako istotne na matrycy istotności tematów) dla istotnego tematu raportowania: Wartości i etyka3-3Zarządzanie tematami istotnymi (określonymi jako istotne na matrycy istotności tematów) dla istotnego tematu raportowania: Wartości i etyka
-
Konflikt interesu2-15Konflikt interesu
-
Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw2-26Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw
- ESG:
-
Nasze podejście do Ładu korporacyjnegoG – Ład korporacyjnyNasze podejście do Ładu korporacyjnego
- GPW:
-
Kodeks etykiG-P2Kodeks etyki
Wszyscy pracownicy naszego Banku, niezależnie od pełnionych funkcji, są zobowiązani do stosowania zasad etycznych i reguł postępowania zebranych w „Generalnym Kodeksie Postępowania”. Stanowi on zbiór kluczowych zasad i wartości odzwierciedlających kulturę organizacyjną Grupy Santander, których celem jest budowanie zaufania i trwałej lojalności pracowników, klientów, akcjonariuszy i społeczności lokalnych. Kodeks podlega corocznym przeglądom – w 2021 r. po przeglądzie nie dokonywano zmian w zapisach.
Inne regulacje dotyczące zagadnień etycznych obowiązujące w naszym Banku:
-
„Kodeks postępowania na rynkach papierów wartościowych”,
-
„Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy”,
-
„Program antykorupcyjny”,
-
„Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów”,
-
Polityka „Szacunek i godność (Whistleblowing)”.
W Santander Bank Polska S.A. stosujemy także dobre praktyki branżowe zebrane w „Kodeksie etyki bankowej”, opracowanym przez Związek Banków Polskich.
Standardy etyczne obowiązujące wszystkich pracowników Santander Bank Polska definiuje „Generalny Kodeks Postępowania”. Kodeks wyznacza kierunki etycznego prowadzenia biznesu i stanowi etyczny drogowskaz postępowania w określonych sytuacjach. Określa szczegółowe zasady etyczne obowiązujące wszystkich pracowników, zawiera zapisy dotyczące zachowań w konkretnych sytuacjach oraz informuje o konsekwencjach naruszenia jego zapisów.
Zasady te dotyczą m.in.:
- zakazu konkurencji,
- konfliktu interesów,
- relacji z dostawcami,
- relacji z klientami,
- przyjmowania korzyści,
- przeciwdziałania korupcji,
- zachowania poufności informacji,
- ochrony danych osobowych,
- marketingu i sprzedaży usług finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- postępowania na rynkach papierów wartościowych,
- obowiązków w zakresie informacji księgowych i finansowych,
- relacji z urzędnikami publicznymi,
- praw własności intelektualnej.
Kodeks określa też zakres odpowiedzialności poszczególnych jednostek za wdrażanie zasad etycznych, w tym obowiązki kierownictwa jednostki Compliance, Komitetu ds. Zgodności z Wymogami Regulacyjnymi Grupy Santander, Audytu Wewnętrznego, Komitetu Audytu i Zapewnienia Zgodności, Rady Nadzorczej, Jednostki ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi oraz Rady Etyki Biznesu.
W 2021 r. pracowaliśmy nad aktualizacją Polityki „Szacunek i godność (Whistleblowing)” i dostosowaniem jej do zapisów Dyrektywy UE o ochronie sygnalistów oraz projektowanej ustawy o ochronie osób zgłaszających nieprawidłowość. Opracowaliśmy też projekt nowego regulaminu oparty na projektowanej ustawie.
Pełna treść Kodeksu jest powszechnie dostępna i znajduje się na naszej stronie internetowej w zakładce Relacje inwestorskie w sekcji Dokumenty korporacyjne.
Zgłaszanie nieprawidłowości
- GRI:
-
Informowanie o istotnych kwestiach2-16Informowanie o istotnych kwestiach
-
Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw2-26Mechanizmy zasięgania porad i zgłaszania obaw
-
Liczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufaniaWskaźnik własnyLiczba zgłoszeń nieprawidłowości i/lub zagadnień do wyjaśnienia na ,,skrzynkę etyki” oraz telefon zaufania
- ESG:
-
Nasze podejście do Ładu korporacyjnegoG – Ład korporacyjnyNasze podejście do Ładu korporacyjnego
- PRB:
-
Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.5 Zarządzanie i celeBędziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.
- GPW:
-
Mechanizm zgłaszania naruszeńGP-4Mechanizm zgłaszania naruszeń
Każdy pracownik Grupy Santander, który wejdzie w posiadanie informacji na temat naruszenia zapisów Kodeksu, innych kodeksów, polityk, procedur oraz pozostałych wewnętrznych regulacji w zakresie prowadzenia działalności lub ma podejrzenia dotyczące popełnienia przestępstwa, korupcji, bądź prania pieniędzy, bądź też naruszenia innych przepisów prawa i „Polityki praw człowieka” obowiązującej w ramach Grupy, jest zobowiązany niezwłocznie to zgłosić.
Polityka „Szacunek i godność”(Whistleblowing) szczegółowo opisuje tryb i formy zgłaszania przez pracowników naruszeń zasad etycznych i wszelkich nieprawidłowości za pośrednictwem dedykowanych kanałów oraz określa tryb postępowania ze zgłoszeniami.
Pracownikom zgłaszającym naruszenie prawa gwarantujemy pełne wyjaśnienie zgłoszonej sprawy oraz zapewnienie poufności. Wobec osób zgłaszających obowiązuje zakaz stosowania jakichkolwiek środków o charakterze represyjnym i wyciągania wobec nich jakichkolwiek konsekwencji za zgłoszenie nieprawidłowości.
Pracownicy mogą korzystać z różnych kanałów, w tym:
-
etycznego telefonu zaufania do zgłaszania naruszeń regulacji prawnych, zasad etycznych, przypadków korupcji, oszustw, prania pieniędzy, nieprzestrzegania procedur wewnętrznych, wycieków informacji chronionych, podejmowania nadmiernego ryzyka;
-
relacyjnego telefonu zaufania do zgłaszania przejawów m.in. dyskryminacji, mobbingu, molestowania i innych naruszeń relacji pracowniczych, w tym wartości i zachowań korporacyjnych;
-
dedykowanej skrzynki mailowej;
-
aplikacji intranetowej KLAKSON.
W każdym z tych kanałów pracownicy mogą zgłaszać sprawy również anonimowo.
W 2021 r. na nasze kanały whistleblowingowe wpłynęło ogółem 205 zgłoszeń od pracowników. Każda ze zgłoszonych spraw została przeanalizowana i wyjaśniona. Zarzuty zawarte w zgłoszeniach potwierdzono w 34 przypadkach, a w 23 przypadkach zastosowano sankcje dyscyplinarne.
Edukacja pracowników dotycząca kwestii etycznych
- GRI:
-
Lista kluczowych działań i inicjatyw realizowanych w danym roku w Banku na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej BankuWskaźnik własnyLista kluczowych działań i inicjatyw realizowanych w danym roku w Banku na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej Banku
- PRB:
-
Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.5 Zarządzanie i celeBędziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.
Dbamy, aby nasi pracownicy mieli możliwość pogłębienia swojej wiedzy w zakresie etyki, przeciwdziałania korupcji oraz Polityki Corporate Defense poprzez odnowione i ogólnodostępne szkolenie e-learningowe dotyczące tej tematyki. Podczas dedykowanego szkolenia przypominane są m.in. kwestie:
- obowiązujących standardów etycznych,
- unikania sytuacji prowadzącej do powstania konfliktu interesów;
- działających w Banku kanałów whistleblowingowych;
- zachowania w konkretnych sytuacjach, np. w kontaktach z urzędnikami państwowymi, agentami czy pośrednikami;
- działań i sytuacji, których powinni unikać pracownicy, gdyż mogą mieć charakter korupcyjny – nie tylko przekazywanie środków pieniężnych, ale także wręczanie, oferowanie czy przyjęcie dowolnego rodzaju korzyści, takich jak: dostarczanie towarów i usług poniżej cen rynkowych, przekazywanie podarunków, fundowanie wycieczek, pobytów w hotelach, posiłków i biletów albo zatrudnianie znajomych.
Szkolenie zawiera ćwiczenia praktyczne i kończy się testem. Każdy pracownik Grupy Santander Bank Polska S.A. co dwa lata ma obowiązek wziąć udział w szkoleniu, a warunkiem jego zaliczenia jest potwierdzenia zapoznania się z „Generalnym Kodeksem Postępowania”, „Programem antykorupcyjnym” i „Polityką Corporate Defense” oraz poprawne ukończenie testu na poziomie min. 80%.
W 2021 r. zrealizowaliśmy szereg inicjatyw zwiększających świadomość etyczną oraz wiedzę pracowników o kulturze organizacyjnej w organizacji. Należały do nich:
- kontynuacja kampanii komunikacyjnej promującej postawy etyczne oraz prezentującej sposoby zgłaszania naruszeń i nieprawidłowości, w ramach której przygotowaliśmy filmy edukacyjne, artykuły, webinary, ankietę czy animację służącą promocji kanałów whisleblowingowych;
- opracowanie materiałów edukacyjnych dla kadry menedżerskiej opartych na wnioskach wynikających ze zgłoszeń;
- kontynuowanie cyklicznych spotkań dyrektora Biura Etyki i Relacji z Członkami Zarządu – dzielenie się wnioskami i rekomendacjami przygotowanymi na bazie zgłoszonych spraw pracowniczych.
Wyniki polityk dotyczących zagadnień etycznych
- GRI:
-
Komunikacja i szkolenia poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym (wskaźnik raportowany częściowo)205-2Komunikacja i szkolenia poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym (wskaźnik raportowany częściowo)
Procent pracowników, którzy wzięli udział w szkoleniach e-learningowych obejmujących zagadnienia etyki i zapewnienia zgodności | 97,43% |
---|---|
Procent pracowników, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi: | |
Grupa Kapitałowa | 100% |
Bank | 100% |
Członkowie Zarządu Banku | 100% |
Przedstawiciele Kierownictwa wyższego szczebla Banku | 100% |
Przedstawiciele Kierownictwa średniego szczebla Banku | 100% |
Pozostali pracownicy Banku | 100% |
Procent pracowników, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne w 2021 r.: | |
Grupa Kapitałowa | 97,21% |
Bank | 97,40% |
Członkowie Zarządu Banku | 100% |
Przedstawiciele Kierownictwa wyższego szczebla Banku | 91,30% |
Przedstawiciele Kierownictwa średniego szczebla Banku | 96,76% |
Pozostali pracownicy Banku | 97,49% |