Nowe technologie i innowacyjność

  • GRI:
  • Informacje o kluczowych produktach, w tym nowych produktach wprowadzonych w raportowanym okresieWskaźnik własny
    Informacje o kluczowych produktach, w tym nowych produktach wprowadzonych w raportowanym okresie

Wyzwania informatyczne związane z kontynuacją zdalnego lub hybrydowego modelu pracy oraz zwiększona eksploatacja zdalnych kanałów dystrybucji przyspieszyły procesy transformacji cyfrowej, automatyzacji i robotyzacji instytucji bankowych.

W Santander Bank Polska wierzmy, że innowacje biorą się z obsesji na punkcie klienta. Każdego dnia ulepszamy i digitalizujemy swoje procesy, tak aby zapewniać jeszcze wyższą jakość usług i produktów.

  • GRI:
  • Produkty i inicjatywy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)Wskaźnik własny
    Produkty i inicjatywy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
  • PRB:
  • Będziemy odpowiedzialnie współpracowali z naszymi klientami biznesowymi oraz indywidualnymi, zachęcając ich do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwiając działalność gospodarczą, która tworzy wspólny dobrobyt dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.3 Klienci
    Będziemy odpowiedzialnie współpracowali z naszymi klientami biznesowymi oraz indywidualnymi, zachęcając ich do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwiając działalność gospodarczą, która tworzy wspólny dobrobyt dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.

Innowacje wprowadzone w 2021 r. dla klientów indywidualnych

Docelowo nasi klienci będą mieć cały bank w kieszeni – dostępny w każdym miejscu i o każdej porze. Otrzymywać będą oferty trafiające w punkt, tj. pomocne, oczekiwane i na czas. Dążyliśmy do zwiększenia samoobsługi oraz cyfrowej sprzedaży.

Wybrane nowe rozwiązania i usprawnienia w naszych procesach i produktach

  • Biometryczne potwierdzanie płatności w mobilnej autoryzacji.
  • Pionowe eko-karty z blind notch w ramach One Card for One Europe.
  • Bezdotykowe płatności BLIK, czyli funkcjonalność umożliwiającą płacenie zbliżeniowo w terminalach płatniczych (bez generowania i wpisywania kodu), powszechnie obsługiwana przez terminale realizujące płatności BLIK lub Mastercard w kraju i za granicą.
  • Zdalne płatności za autostrady – Autopay, czyli automatyczne pobieranie opłat za przejazdy autostradami z rachunku bieżącego klienta w oparciu o dane rejestracyjne pojazdu wprowadzone do aplikacji mobilnej. Na dzień 31 grudnia 2021 r. z usługi Autopay korzystało około 31 tys. użytkowników.
  • Nowe uproszczone procesy składania wniosków o gotówkowy kredyt konsolidacyjny w naszej aplikacji i w bankowości internetowej.
  • Co-browsing, czyli współdzielenie ekranu (interaktywne wsparcie online dla klientów).
  • Usługa Moje cele – nowoczesny sposób na łatwe oszczędzanie w aplikacji i Santander internet.
  • Nowa usługa dodatkowa – zdalne konsultacje medyczne „Telemedi.co”.

Innowacje i inicjatywy dla klientów segmentu MŚP wprowadzone w 2021 r.

  • Nowe usługi w Mini Firma internet – eWadia, eZdrowie i  eLeasing.
  • Udostępniliśmy klientom możliwość wzięcia kredytu firmowego w aplikacji mobilnej.
  • Umożliwiliśmy aktualizację danych dla wszystkich form organizacyjno-prawnych przez pocztę w bankowości internetowej Mini Firma.
  • Nowy sposób weryfikacji tożsamości w procesie otwierania konta firmowego – konto na zdjęcie.
  • Santander Leasing umożliwia podpisanie umowy zdalnie podczas e-spotkania: podpisem tradycyjnym (własnoręcznie) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym (KPE). E-spotkanie odbywa się za pośrednictwem aplikacji Hangouts Meet i jest nagrywane za zgodą klienta. Dodatkowo spółka umożliwiła zawarcie umowy przy wykorzystaniu KPE w portalu klienta eBOK24. Dzięki temu klient może podpisać umowę w każdym miejscu, nie tracąc czasu na dojazd, redukując przy tym zużycie papieru oraz emisję CO2.
  • Santander Leasing udostępnił klientom możliwość zawierania umów leasingu lub pożyczki z zabezpieczeniem spłaty w postaci gwarancji BGK.
  • Wprowadziliśmy do oferty kredyt ze stałym oprocentowaniem dla firm.

Inne projekty zaawansowane technologicznie

  • Od grudnia 2021 r. oferujemy swoim wybranym klientom usługę Call Steering (CS) – IVR głosowy, czyli technologię pozwalająca rozpoznawać i interpretować mowę ludzką. Dzwoniący do nas wybrani klienci nie muszą już korzystać z klawiatury telefonu, by połączyć się z doradcą. Lektor pyta klienta, o czym chciałby porozmawiać – i na podstawie jego odpowiedzi wykrywa intencje klienta i łączy z odpowiednim doradcą, zmniejszając potrzebę „przełączeń” z pomocą agenta. Analizy pokazały nam, że skuteczność rozpoznania intencji klienta wynosi aż 90%. Wśród klientów korzystających z usługi przeprowadziliśmy ankietę. Klienci postrzegają rozwiązanie jako innowacyjne, bo pozwala zaoszczędzić czas i zapewnia wygodę. Zwrócono uwagę, że rozwiązanie CS jest przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób starszych.
  • Wdrożyliśmy platformę GTS (One Trade) do kompleksowej obsługi płatności międzynarodowych. Jest to pierwsza tego typu bankowa platforma w Polsce – rodzaj międzynarodowej bankowości elektronicznej, która dostarcza klientom firmowym prosty i wydajny sposób zarządzania produktami finansowania handlu zagranicznego. Świat ten, dostępny do tej pory dla wąskiej grupy największych korporacji, ma być otwarty, łatwy i zrozumiały  dla małych i średnich firm wraz z bogactwem produktów i usług oferowanych firmom przez grupę Santander na całym świecie. Jest to pierwsza tego typu bankowa platforma w Polsce. Jej główne zalety to:
    • integracja – globalny przegląd wszystkich rachunków bieżących w każdej walucie, informacje z różnych krajów łatwo dostępne w jednym miejscu,
    • dostęp do informacji – monitorowanie wszystkich transakcji międzynarodowych z pełną przejrzystością,
    • łatwość zarządzania – umożliwia konsolidację konta i kontrolę płatności międzynarodowych oraz przepływów pieniężnych.
  • Kontynuowaliśmy Program Akceleracji AccelUp realizowany wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Jest on oparty na intensywnej współpracy dojrzałych start-upów oferujących rozwiązania gotowe do wdrożenia, których innowacyjne rozwiązania produktowe czy usługowe mogą znaleźć zastosowanie w zidentyfikowanych potrzebach naszego Banku.
    Start-upy otrzymują wsparcie w wysokości do 200 tys. złotych i 100 godzin doradczych w celu dostosowania rozwiązania do potrzeb Banku i ich walidację w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Celem Programu jest komercyjne wdrożenie technologii wybranych start-upów, które z sukcesem przejdą pilotaże, a następnie ich skalowanie w ramach Grupy Santander. W roku 2021 dzięki współpracy w ramach AccelUpLoyality Tool wdrożyliśmy zewnętrzną platformę lojalnościową z zebranymi dla naszych klientów ofertami partnerów, np. Booking.com, Uber Eats, Orange, Allegro, eObuwie.pl. Wykorzystaliśmy najprostszy i najbezpieczniejszy do wdrożenia mechanizm kodów rabatowych, niewymagający wymiany danych klientów z operatorem bankujzrabatami.pl. W 2022 r. będziemy kontynuować działania w ramach AccelUp i wdrażać kolejne rozwiązania wypracowane w ramach projektu.