Kultura organizacyjna
Fundamenty kultury organizacyjnej
Kultura organizacyjna Grupy Kapitałowej Santander Bank Polska opiera się na:
- zasadach opisanych w Generalnym Kodeksie Postępowania, który wyznacza standardy działania i kształtuje pożądane postawy w wielu wymiarach funkcjonowania organizacji;
- Polityce zrównoważonego rozwoju, która podkreśla kluczową rolę pracowników w budowaniu sukcesu Banku.
- trzech wartościach „Przyjazny | Rzetelny | Dla Ciebie”;
- 8 pożądanych zachowaniach korporacyjnych, które stanowią też kryterium okresowej oceny pracowniczej;
- Okazuję szacunek
- Słucham z uwagą
- Mówię wprost
- Dotrzymuję obietnic
- Wspieram innych
- Angażuję się w zmiany
- Aktywnie współpracuję
- Pracuję z pasją
Ważną częścią naszej kultury organizacyjnej jest również kultura ryzyka – risk pro, która kładzie nacisk na odpowiedzialność każdego pracownika za zarządzanie ryzykiem. W ramach kształtowania kultury ryzyka:
- edukujemy pracowników Banku i prowadzimy działania uświadamiające występowanie ryzyka w codziennej pracy,
- przypominamy o kanałach zgłaszania niepokojących sytuacji,
- rozwijamy elementy systemu motywacyjnego, który ma skłaniać pracowników do przestrzegania wartości kultury ryzyka,
- wyróżniamy najlepszych pracowników w konkursie Bohaterzy Ryzyka.
Istotną rolę w kształtowaniu pożądanej kultury organizacyjnej mają liderzy zarządzający zespołami. Oczekujemy od nich działania zgodnego ze zobowiązaniami przywódczymi, które podsumowuje poniższa grafika:
Będąc odpowiedzialnym liderem w Grupie Santander Bank Polska, zobowiązuję się do…
- Otwartości i angażowania innych promując różnorodność
- Inspirowania i wdrażania zmian mając jasną strategiczną wizję i osiągając zrównoważone zyski
- Zachęcania zespołu do osiągania sukcesu dając wsparcie w rozwoju i możliwość wpływu
- Dawania przykładu zawsze postępując zgodnie z duchem wartości Przyjazny | Rzetelny | Dla Ciebie
Kształtowanie pozytywnego doświadczenia pracowników
W 2021 r. zidentyfikowaliśmy kluczowe obszary doświadczeń pracowników, które wymagają dalszego doskonalenia, i przystąpiliśmy do realizacji nowych inicjatyw z zakresu:
- rozwijania kultury uznania w pracy i zwiększania wśród pracowników poczucia, że ich wkład jest doceniany,
- budowania i rekomendowania marki Santander poprzez aktywne korzystanie z produktów i usług Banku.
Uruchomiliśmy kampanię budującą markę pracodawcy pod hasłem „Jesteś jak…”. Naszym celem było pokazanie możliwości rozwoju, jakie oferuje Bank, i typu specjalistów, których szczególnie poszukujemy (m.in. do obszaru IT, ryzyka, analizy danych i sieci sprzedaży). W kampanii przedstawiliśmy pracowników jako superbohaterów, doceniając ich codzienną, sumienną pracę i wyzwania, z jakimi mierzą się każdego dnia.