Przeciwdziałanie korupcji
- GRI:
-
Zarządzanie tematami istotnymi (określonymi jako istotne na matrycy istotności tematów) dla istotnego tematu raportowania: Wartości i etyka3-3Zarządzanie tematami istotnymi (określonymi jako istotne na matrycy istotności tematów) dla istotnego tematu raportowania: Wartości i etyka
-
Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie205-3Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie
- GPW:
-
Polityka antykorupcyjnaGP-3Polityka antykorupcyjna
W Grupie Santander Bank Polska S.A. obowiązuje podejście „zero tolerancji dla korupcji”. Przeciwdziałanie korupcji jest jednym z elementów „Generalnego Kodeksu Postępowania”.
Zasady przeciwdziałania korupcji precyzuje u nas „Program antykorupcyjny”, którego zastosowanie jest zgodne z zasadami ładu korporacyjnego w zakresie zapewnienia zgodności w Grupie Santander, „Generalnym Kodeksem Postępowania” oraz wdrożonymi regulacjami i lokalnymi przepisami prawa.
Program zawiera postanowienia w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz wytyczne w zakresie:
- wręczania upominków i zaproszeń urzędnikom publicznym,
- upominków i zaproszeń wręczanych pracownikom,
- relacji ze stronami trzecimi,
- stosowania dodatkowych mechanizmów kontrolnych,
- kanałów do zgłaszania przypadków naruszeń.
W 2021 r. zaktualizowaliśmy „Program antykorupcyjny”, uszczegóławiając go o informacje dotyczące działających w Santander Bank Polska S.A. kanałów whistleblowingowych.
W 2021 r. zgłoszono 1 przypadek podejrzenia korupcji. Pracownik przyjął od klienta kartę rabatową na zakupy z odnawialnym limitem. Karta została zwrócona klientowi wraz z listem, w którym Bank wyraził swoją dezaprobatę wobec postawienia pracownika w niezręcznej sytuacji. Klient przeprosił za swoje zachowanie.
Konflikt interesów
- GRI:
-
Konflikt interesu2-15Konflikt interesu
Prowadzimy działalność, biorąc pod uwagę interesy wszystkich interesariuszy, o ile nie są one sprzeczne z interesami Banku. Przejrzyste procedury dotyczące zarządzania konfliktami interesów określiliśmy w „Generalnym Kodeksie Postępowania” oraz uaktualnionej w 2021 r. „Polityce zapobiegania konfliktom interesów”.
Spełniamy wszystkie wymogi wynikające ze zaktualizowanych dobrych praktyk w zakresie zarządzania konfliktami interesów oraz transakcji z podmiotami powiązanymi.
- W Banku obowiązuje zasada równego traktowania klientów i dostawców Banku. Żaden z akcjonariuszy nie jest traktowany w sposób uprzywilejowany w transakcjach z podmiotami powiązanymi.
- Rada Nadzorcza ma możliwość zasięgnięcia opinii podmiotu zewnętrznego przy wycenie i analizie skutków ekonomicznych transakcji z podmiotami powiązanymi. Jeżeli zawarcie takiej transakcji wymaga zgody Walnego Zgromadzenia, Rada każdorazowo ocenia konieczność zasięgnięcia takiej opinii.
- Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej unikają aktywności zawodowej mogącej prowadzić do powstania konfliktu interesów. Nie mogą brać udziału w rozstrzyganiu spraw w przypadku zaistnienia lub możliwości powstania konfliktu interesów oraz muszą informować Bank o takich sytuacjach.
Kwestie ewentualnego konfliktu interesów Członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej są także badane w ramach oceny odpowiedniości przed powołaniem do tych organów oraz w ramach cyklicznych wtórnych ocen odpowiedniości.
W 2021 r. nie zidentyfikowano sytuacji tego typu w odniesieniu do Członków Zarządu i Rady Nadzorczej.