- do zapobiegania dyskryminacji i praktyk naruszającym godność człowieka,
- do niekorzystania z pracy przymusowej i pracy dzieci,
- do poszanowanie prawa do stowarzyszania się i zawierania układów zbiorowych,
- do ochrony zdrowia pracowników,
- do oferowania godnej pracy.
Polityka praw człowieka
- GPW:
-
Polityka praw człowiekaS-P5Polityka praw człowieka
-
Procedury należytej staranności dot. praw człowiekaS-P6Procedury należytej staranności dot. praw człowieka
„Polityka praw człowieka” określa nasze najważniejsze cele w zakresie przestrzegania i promowania praw człowieka w działalności biznesowej, zapobiegania naruszeniom zasad wynikających z prowadzonej działalności i minimalizowania ich skutków.
Zagadnienia ochrony praw człowieka ujęliśmy też w naszej „Polityce zrównoważonego rozwoju”. Dokument ten podkreśla zobowiązanie Banku do respektowania i promowania przestrzegania praw człowieka w odniesieniu do wszystkich interesariuszy firmy.
„Polityka sektora zbrojeniowego” wprowadza wyłączenia i ograniczenia dotyczące współpracy z klientami prowadzącymi działalność związaną z uzbrojeniem oraz technologiami podwójnego zastosowania (tzw. dual use). W dokumencie zwracamy również uwagę na ryzyka związane z projektami zlokalizowanymi w krajach, które nie ratyfikowały podstawowych dokumentów prawnych ONZ dotyczących praw człowieka bądź też podlegają sankcjom ONZ/UE z powodu nieprzestrzegania praw człowieka lub stosowania represji wewnętrznych zdefiniowanych w „Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”, „Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych” oraz „Protokole Dodatkowym do Konwencji Praw Dziecka” w sprawie udziału dzieci w konfliktach zbrojnych.
Zagadnienia związane z realizacją naszej „Polityki promowania i poszanowania praw człowieka” opisaliśmy w podrozdziale Różnorodność w miejscu pracy.
Zgodnie z „Polityką praw człowieka” Bank zobowiązuje się:
- do oferowania wyłącznie produktów oraz/lub usług odpowiadających ich sytuacji i potrzebom, a także ułatwianie im zrozumienia warunków i zasad, korzyści, ryzyka oraz kosztów,
- do unikania nieuzasadnionej dyskryminacji przy oferowaniu produktów zgodnie z postanowieniami „Generalnego Kodeksu Postępowania” Santander Bank Polska S.A.
- do wspierania poszanowania praw człowieka w całym łańcuchu dostaw,
- do stosowania „Polityki wyboru dostawców”, obejmującej kryteria środowiskowe, społeczne i etyczne, których spełnienie jest oczekiwane od dostawców,
- do promowania relacji z dostawcami przywiązującymi wagę do przestrzegania praw człowieka i posiadającymi własne polityki w tym zakresie.
- do propagowania przestrzegania „Polityki praw człowieka”, szczególnie w przypadkach gdy jest to wskazane ze względu na ich pochodzenie, rodzaj działalności lub znaczenie dla Banku.
- do promowania idei przestrzegania praw człowieka, szczególnie w miejscach, gdzie funkcjonują słabiej rozwinięte systemy prawne i instytucjonalne,
- do przestrzegania, wspierania i promowania prawa człowieka w społecznościach, na rzecz których Bank świadczy usługi,
- do nadzorowania i kontrolowania wpływu działalności operacyjnej na społeczności,
- do zagwarantowania bezpieczeństwa w celu zapewnienia przestrzegania praw człowieka,
- do wnoszenia wkładu w walkę z korupcją.