Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju

SDG: 
Cel 3 - Dobre zdrowie i jakość życia
Cel 8 - Wzrost gospodarczy i godna praca
Cel 12 - Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
Cel 13 - Działania w dziedzinie klimatu
Cel 17 - Partnerstwa na rzecz celów

Celem zrównoważonego i społecznie odpowiedzialnego rozwoju w Santander Bank Polska S.A. jest budowanie długoterminowej wartości dla wszystkich interesariuszy.

  • GRI:
  • 102-12 Zewnętrzne, przyjęte lub popierane przez organizację ekonomiczne, środowiskowe i społeczne deklaracje, zasady i inne inicjatywy
    Zewnętrzne, przyjęte lub popierane przez organizację ekonomiczne, środowiskowe i społeczne deklaracje, zasady i inne inicjatywy
  • 102-15 Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
    Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
  • 102-18 Struktura nadzorcza organizacji wraz z komisjami podlegającymi pod najwyższy organ nadzorczy
    Struktura nadzorcza organizacji wraz z komisjami podlegającymi pod najwyższy organ nadzorczy
  • 102-20 Odpowiedzialność zarządu za tematy ekonomiczne, społeczne i środowiskowe
    Odpowiedzialność zarządu za tematy ekonomiczne, społeczne i środowiskowe
  • 102-26 Rola najwyższego organu zarządczego w definiowaniu celów, wartości i strategii
    Rola najwyższego organu zarządczego w definiowaniu celów, wartości i strategii
  • 102-29 Identyfikacja i zarządzanie wpływem społecznym i środowiskowym
    Identyfikacja i zarządzanie wpływem społecznym i środowiskowym
  • 102-31 Przegląd kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych
    Przegląd kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych
  • 102-32 Rola najwyższego organu zarządczego w raportowaniu kwestii zrównoważonego rozwoju
    Rola najwyższego organu zarządczego w raportowaniu kwestii zrównoważonego rozwoju
  • 103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Polityka klimatyczna
    Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Polityka klimatyczna
  • 103-2 Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Polityka klimatyczna
    Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Polityka klimatyczna
  • 103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Polityka klimatyczna
    Ewaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Polityka klimatyczna
  • 102-31 Przegląd kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych
    Przegląd kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych
  • 203-2 Znaczący pośredni wpływ ekonomiczny
    Znaczący pośredni wpływ ekonomiczny
  • Wskaźnik własny Opis strategii banku, w tym podejścia do zarządzania kwestiami odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju
    Opis strategii banku, w tym podejścia do zarządzania kwestiami odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju
  • ESG: E – Środowisko Nasze podejście do Środowiska
    Nasze podejście do Środowiska
  • ESG: S – Społeczeństwo Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
    Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
  • ESG: G – Ład korporacyjny Nasze podejście do Ładu korporacyjnego
    Nasze podejście do Ładu korporacyjnego
  • PRB 1 Zgodność Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
    Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
  • PRB 2 Wpływ Będziemy stale zwiększali nasz pozytywny wpływ na otoczenie, jednocześnie zmniejszając negatywne oddziaływania. Będziemy zarządzać ryzykiem dla ludzi i środowiska wynikającym z naszych działań oraz oferowanych produktów i usług.
    Będziemy stale zwiększali nasz pozytywny wpływ na otoczenie, jednocześnie zmniejszając negatywne oddziaływania. Będziemy zarządzać ryzykiem dla ludzi i środowiska wynikającym z naszych działań oraz oferowanych produktów i usług.
  • PRB 5 Zarządzanie i cele Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.
    Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.
  • PRB 6 Transparentność i rozliczalność Będziemy dokonywali okresowego przeglądu wdrażania zasad. Będziemy transparentni w kwestii naszego wpływu na otoczenie, rozliczając się z pozytywnych i negatywnych skutków działalności i naszego wkładu w realizację celów istotnych dla społeczeństwa.
    Będziemy dokonywali okresowego przeglądu wdrażania zasad. Będziemy transparentni w kwestii naszego wpływu na otoczenie, rozliczając się z pozytywnych i negatywnych skutków działalności i naszego wkładu w realizację celów istotnych dla społeczeństwa.

Nasze podejście do odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju definiuje strategia odpowiedzialnej bankowości – Responsible Banking, która jest nieodłącznym elementem naszej ogólnej strategii biznesowej.

W naszych działaniach koncentrujemy się na realizacji celów wynikających ze Strategii Zrównoważonego Rozwoju ONZ, które są najbardziej spójne z naszą działalnością biznesową i na realizację których mamy największy wpływ jako instytucja finansowa.

  • Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia
  • Cel 4 – Dobra jakość edukacji
  • Cel 5 – Równość płci
  • Cel 8 – Wzrost gospodarczy i godna praca
  • Cel 9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
  • Cel 11 – Zrównoważone miasta i społeczności
  • Cel 13- Działania w dziedzinie klimatu
  • Cel 17 – Partnerstwa na rzecz celów

Cele Odpowiedzialnej Bankowości w 2020 roku

Dwa główne filary, na których budujemy naszą odpowiedzialną bankowość, to kultura korporacyjna i zrównoważone finanse.

Zrównoważone finanse

Zielony Bank – Dbamy o środowisko zarówno w działaniach zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

  • Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia
  • Cel 9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
  • Cel 11 – Zrównoważone miasta i społeczności
  • Cel 13 – Działania w dziedzinie klimatu
  • Cel 17 – Partnerstwa na rzecz celów
    • Zielona oferta
    • Zielony Bank

Inkluzywna bankowość – Włączamy osoby zagrożone wykluczeniem w bankowanie. Edukujemy lokalne społeczności i wspieramy kształtowanie ustawiczne.

  • Cel 4 – Dobra jakość edukacji
  • Cel 5 – Równość płci
  • Cel 8 – Wzrost gospodarczy i godna praca
  • Cel 9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
  • Cel 17 – Partnerstwa na rzecz celów
    • Bank dla osób z niepełnosprawnościami / osób starszych
    • Bank dopasowany do specyficznych potrzeb klientów
    • Edukacja finansowa na każdym etapie życia

Fundacja Santander Bank Polska – programy społeczne i wolontariaty

Santander Universidades

Cele wyznaczone w ramach strategii Odpowiedzialnej Bankowości jako obowiązkowe do realizacji, mają wpływ na roczną ocenę wszystkich pracowników. Dodatkowo 3 z nich wpływają na poziom puli premiowej Zarządu.

Publiczne zobowiązania
Publiczne zobowiązania 2020
10 najlepszych firm, dla których warto pracować Certyfikat Top Employer
Kobiety na wysokich stanowiskach 35%
Równość wynagrodzeń (wskaźnik Equal Pay Gap) 2,5 Cele wpływające na poziom puli premiowej Zarządu
Liczb ludzi wzmocnionych finansowo 14 897
Zielone finansowanie pozyskane i ułatwione 187 mln EUR
Elektryczność pozyskana ze źródeł odnawialnych 100%
Rezygnacja z użytkowania jednorazowego plastiku (% osiągnięcia celu) 100%
Stypendia, staże, przedsiębiorczość 3 291
Liczba wspartych osób 174 511

 

Angażujemy się również w inicjatywy związane z odpowiedzialnym bankowaniem. Byliśmy jednym z inicjatorów projektu Deklaracja Odpowiedzialnej Sprzedaży. W Radzie Deklaracji zasiada Joanna Jabłońska-Białowąs, Chief Customer Officer w Santander Bank Polska S.A. Bierzemy czynny udział w pracach nad dalszym rozwojem inicjatywy, która w 2020 roku zdobyła podpisy kolejnych sygnatariuszy.

W 2020 roku zostaliśmy partnerem programu „Zrównoważone miasta – Energy & Water Sustainability ” – inicjatywy wpisującej się w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), w szczególności Celu 11. – Zrównoważone miasta i społeczności.

Rok 2020 był bezprecedensowo trudny dla nas wszystkich. Większość działań i projektów skierowanych do klientów i społeczności stanowiły zatem inicjatywy odpowiadające na ich potrzeby powstałe wskutek pandemii COVID-19.W Santander Bank Polska S.A. podjęliśmy szereg działań, by wesprzeć klientów w codziennych sprawach w tym wymagającym czasie. Więcej informacji tutaj.

Polityki i dokumenty definiujące podejście do zrównoważonego rozwoju

Nasze ogólne, dobrowolne zobowiązania i zasady etyczne, społeczne i środowiskowe, które wykraczają poza ramy prawne, zawarte są w dokumencie: Polityka zrównoważonego rozwoju. Uzupełniają ją kolejne dokumenty:

  • Polityka zarządzania zmianami klimatycznymi i ochroną środowiska,
  • Polityka praw człowieka,
  • Polityka wolontariatu pracowniczego Santander Bank Polska S.A.,
  • polityki zarządzania ryzykiem sektorowym dla sektorów o podwyższonym ryzyku, w tym przemysłu zbrojeniowego, sektora energetycznego, górnictwa i metalurgii oraz przemysłu drzewnego.

Komitet ds. Odpowiedzialnej Bankowości i Kultury Organizacyjnej w Santander Bank Polska S.A.

Obszar CSR w Banku zarządzany jest przez Komitet ds. Odpowiedzialnej Bankowości i Kultury Organizacyjnej, któremu przewodniczy Prezes Zarządu.

Zakres zadań i kompetencji Komitetu:

  • określanie strategii i celów rocznych z zakresu odpowiedzialnej bankowości i kultury organizacyjnej,
  • zarządzanie polityką odpowiedzialnego biznesu i kulturą organizacyjną w Grupie Santander Bank Polska,
  • zapewnianie realizacji postanowień polityk społeczno-środowiskowych Santander Bank Polska S.A.,
  • zatwierdzanie długoterminowych planów działań z zakresu odpowiedzialnej bankowości i kultury organizacyjnej Santander Bank Polska S.A.,
  • koordynowanie strategii odpowiedzialnej bankowości i kultury organizacyjnej, sprawowanie nadzoru i dopasowywanie do celów biznesowych Grupy,
  • monitorowanie i prowadzenie ewaluacji wdrażanych w ramach strategii przedsięwzięć i projektów,
  • prowadzenie analizy organizacji pod kątem odpowiedzialnej bankowości oraz przestrzegania standardów kultury organizacyjnej.