Cyfryzacja i innowacje

SDG: 
Cel 9 - Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

Oferujemy klientom najszerszą w Polsce, pod względem rozwiązań i technologii, ofertę płatności mobilnych. Cyfryzacja to ważna część naszej strategii, umożliwiająca klientom samodzielną personalizację usług i produktów oraz wygodne i szybkie korzystanie z bankowości mobilnej. Coraz więcej naszych klientów wybiera kanały zdalne, a my nieustannie staramy się sprostać ich oczekiwaniom

  • GRI:
  • 103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Cyfryzacja i innowacje
    Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Cyfryzacja i innowacje
  • 103-2 Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Cyfryzacja i innowacje
    Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Cyfryzacja i innowacje
  • 103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Cyfryzacja i innowacje
    Ewaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Cyfryzacja i innowacje
  • Wskaźnik własny Produkty i inicjatywy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
    Produkty i inicjatywy dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)
  • ESG: S – Społeczeństwo Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
    Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
  • PRB 1 Zgodność Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
    Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
  • PRB 3 Klienci Będziemy odpowiedzialnie współpracowali z naszymi klientami biznesowymi oraz indywidualnymi, zachęcając ich do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwiając działalność gospodarczą, która tworzy wspólny dobrobyt dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.
    Będziemy odpowiedzialnie współpracowali z naszymi klientami biznesowymi oraz indywidualnymi, zachęcając ich do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwiając działalność gospodarczą, która tworzy wspólny dobrobyt dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.
  • PRB 5 Zarządzanie i cele Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.
    Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.

Innowacje wprowadzone w 2020 roku

Uruchomiliśmy usługi open banking. Klienci zyskali możliwości dodawania rachunków prowadzonych w innych bankach do bankowości internetowej i aplikacji mobilnej Santander Bank Polska S.A. Obecnie klienci mogą dodawać konta z siedmiu banków i zlecać z nich przelewy zarówno w internecie, jak i aplikacji mobilnej: PKO BP, Pekao SA, mBank, BNP Paribas, Alior Bank, ING Bank Śląski, Bank Millennium. Dzięki wdrożonym usługom użytkownicy aplikacji Santander mobile w jednym miejscu widzą stan swoich finansów, nawet jeśli mają konta w różnych bankach.

Bota udostępniliśmy początkowo jako asystenta wspierającego pracowników naszego Multikanałowego Centrum Komunikacji i doradców w oddziałach w trakcie obsługi klienta.

Na początku pandemii COVIDM-19 chatbot służył do prowadzenia zautomatyzowanej komunikacji dotyczącej nowych zagadnień. To rozwiązanie sprawdziło się i dlatego zdecydowaliśmy się je rozszerzyć na kolejne grupy odbiorców. Obecnie Santi wspiera klienta w wielu tematach sprzedażowych i obsługowych na różnych podstronach witryny santander.pl.

Nowa platforma zwiększyła efektywność obsługi spraw klientów firmowych. Rozwiązanie skraca czas realizacji i ułatwia rozwiązanie zgłoszeń klientów już przy jednym kontakcie z Bankiem. Jako pierwszy bank w Polsce wdrożyliśmy CRM oparty o chmurę, korzystając z jednego z najbardziej innowacyjnych na świecie systemów Salesforce CRM. Dodatkowo bankierzy zyskali m.in. zdalny dostęp do wszystkich najważniejszych informacji dotyczących spraw klientów.

Wprowadzenie nowego chmurowego narzędzia zarządzania danymi klientów jest kolejnym krokiem na drodze do lepszego dopasowania usług i produktów do dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów. Tą innowacją rozpoczynamy kolejny etap transformacji cyfrowej Banku.

Wprowadziliśmy szereg usług, które nie tylko uzupełniają naszą ofertę, ale przede wszystkim wspierają firmy w ich codziennym działaniu. Rozwiązania dostarczają nasi partnerzy biznesowi, rynkowi liderzy. Usługi te są w pełni zintegrowane z naszą bankowością elektroniczną, poprzez którą je udostępniamy – wystarczy przejść prosty proces online dostępny z zakładki Usługi. eFaktoring wspiera szybkie płatności za faktury, eWindykacja pomaga egzekwować należności za faktury, a eUmowy pozwalają na zawieranie i podpisywanie zdalne umów cywilno-prawnych – wystarczy, że druga strona umowy również korzysta z usług bankowości elektronicznej Santander.

Rozwiązania zostały opisane szerzej tutaj.

Stale poszukujemy najciekawszych polskich start-upów w celu testowania ich rozwiązań, które mogą rozszerzyć naszą ofertę. Wspieramy akcelerator Accelpoint. Współpraca polega na rekrutacji, testach oraz implementacji rozwiązań start-upów głównie z sektora FinTech. Program akceleracyjny, AccelUp przeznaczony jest dla dojrzałych start-upów oferujących rozwiązania gotowe do wdrożenia u partnera. Start-upy uczestniczące w tej inicjatywie otrzymują wsparcie finansowe oraz mentoring ekspertów branżowych. Mają także możliwość ubiegania się o wsparcie międzynarodowych inwestorów, w tym m.in. funduszu Santander InnoVentures.

Obecnie trwa ostatnia IV runda programu, do której zaprosiliśmy sześć start-upów. W poprzednich edycjach zrealizowaliśmy łącznie czternaście proof of concept. Trzy współprace zakończyły się komercjalizacją. Projekt jest finansowany ze środków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dzięki współpracy z FinTechem Symmetrical.ai pracownicy Banku mają dostęp do zarobionych pieniędzy wtedy, kiedy ich potrzebują. Dzięki aplikacji Symmetrical mogą wypłacić część wynagrodzenia już w pierwszej połowie miesiąca. Dostępna do wypłaty kwota zależy od liczby przepracowanych dni w danym miesiącu i może znaleźć się w przeciągu kilku minut na koncie pracownika. Innowację proponujemy również pracownikom naszych klientów korporacyjnych. Wartością tego rozwiązania jest pomoc pracownikom w sytuacjach, gdy potrzebują nagle gotówki, a nie chcą brać kredytu. Aplikacja i cały proces z perspektywy użytkownika jest prosty i szybki.

Nasze plany na 2021 r.

  • Debetowa karta wirtualna, która dostępna będzie od razu po jej zamówieniu – wystarczy, że klient doda ją do swojego smartfona/zegarka. Karta nie będzie miała fizycznej postaci, czyli klient nie będzie musiał czekać kilka dni na przesyłkę z plastikową kartą. Dane wirtualnej karty widoczne będą wyłącznie w Santander online, podobnie jak tradycyjna będzie miała numer, termin ważności oraz kod CVC2. Po zawarciu Umowy z Bankiem i dodaniu karty do portfela cyfrowego (Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay) klient będzie mógł dokonywać płatności zbliżeniowych w sklepach i innych miejscach fizycznych oraz w internecie, a także realizować wypłaty gotówki z bankomatów z funkcją zbliżeniową.

Na początku produkt będzie dostępny tylko dla nowych klientów Banku, a pod koniec 2021 roku planujemy udostępnić kartę dla wszystkich klientów.

  • BLIK zbliżeniowy to nowa forma płatności, która pozwoli na realizację zbliżeniowych płatności w sklepie w kraju i zagranicą. Usługę udostępnimy klientom, którzy korzystają z telefonu z systemem operacyjnym Android.
  • Autopay to funkcjonalność, która uprości sposób opłaty za przejazd autostradami A1 oraz A4 – opłata będzie pobrana automatycznie. Nowa usługa będzie znajdować się w panelu Zakupy Mobilne w aplikacji Santander mobile.