Troska o seniorów
Naszą ofertę dostosowujemy do potrzeb klientów, dlatego uważnie obserwujemy zmiany demograficzne zachodzące w kraju. Kierujemy naszą uwagę na seniorów, których od początku pandemii otoczyliśmy szczególną opieką.
- GRI:
-
FS 14 Działania podjęte w celu zapewnienia dostępu do usług finansowych osobom z grup defaworyzowanychDziałania podjęte w celu zapewnienia dostępu do usług finansowych osobom z grup defaworyzowanych
-
PRB 1 Zgodność Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
-
PRB 3 Klienci Będziemy odpowiedzialnie współpracowali z naszymi klientami biznesowymi oraz indywidualnymi, zachęcając ich do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwiając działalność gospodarczą, która tworzy wspólny dobrobyt dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.Będziemy odpowiedzialnie współpracowali z naszymi klientami biznesowymi oraz indywidualnymi, zachęcając ich do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i umożliwiając działalność gospodarczą, która tworzy wspólny dobrobyt dla obecnych oraz przyszłych pokoleń.
Wyzwania
Pandemia COVID-19 spowodowała utrudnienia bądź zmiany w wielu aspektach codziennego życia. Ograniczenie liczby kontaktów bezpośrednich wpłynęło na przeniesienie bankowania do sfery online. Seniorom, którzy w większości należą do grupy osób wykluczonych cyfrowo, zdalne załatwianie spraw bankowych mogło przysporzyć trudności.
-
6,4 mln
Źródło: Dane GUS, Emerytury i Renty w 2017 r.
Nasi klienci seniorzy
Seniorów, czyli osób 60+, mamy w Banku ponad milion. Z tej grupy 58% ma dostęp do bankowości elektronicznej, ale nie każdy z niej korzysta. Wśród seniorów posiadających bankowość internetową jest aktywnych tylko 200 tys. klientów (34%). Pozostałe osoby załatwiają swoje sprawy podczas wizyty w oddziale. Nieco ponad połowa seniorów (52%) posiada kartę debetową.
-
>1mln
-
58%
-
52%
Działania dla seniorów
Obserwacje i wnioski
Dokładnie i szeroko rozpoznaliśmy temat. Korzystaliśmy z narzędzi i rozwiązań wykorzystywanych w service design. Źródłami naszej wiedzy były m.in. wywiady z seniorami, pełnomocnikami oraz doradcami Banku, materiały i dane dotyczące produktów i usług oraz sposoby komunikacji tych usług.
- Jednym z większych wyzwań jest wykluczenie cyfrowe tej grupy. Wiele osób starszych, które nie korzystają z Internetu, po prostu nie wie, czemu miałoby służyć korzystanie z sieci. Nie mają świadomości, że Internet mogą wykorzystać do zaspokajania różnego rodzaju potrzeb czy rozwiązywania problemów.
- Jak pokazują badania (Kantar Millward Brown), seniorzy potwierdzają swoją otwartość na możliwości, jakie otwiera przed nimi Internet i nowe technologie. Chcą być na bieżąco i uczestniczyć w nowej rzeczywistości, bo to ich odmładza.
- Seniorzy niecyfrowi, którzy są samotni, przychodzą do oddziałów, by zaspokoić swoją potrzebę kontaktu z ludźmi.
- Seniorzy korzystają na przeniesieniu do bankowości elektronicznej. Ci, którzy się tego nauczyli, chwalą się tą zmianą, swoją samodzielnością i obyciem z technologią. Warto więc, podejmować działania wspierające takie przenoszenie.
Nasze cele
Jednym z filarów naszej strategii jest inkluzywna bankowość. Dlatego ofertę produktową dopasowujemy do etapów życia naszych klientów.
- Przyglądamy się zachowaniom seniorów. Zależy nam, aby mogli bankować na swoich warunkach, bez kompleksów.
- Będziemy rozwijać inicjatywy, które odpowiadają na aktualne potrzeby seniorów ze szczególnym naciskiem na te związane z dostępem do usług elektronicznych.
- Dla seniorów zaspakajających w naszych oddziałach potrzebę interakcji międzyludzkich planujemy w przyszłości organizować spotkania, warsztaty i szkolenia.
- Zależy nam, aby wykorzystywać chęć seniorów do edukacji kolejnych osób. Możliwość dzielenia się umiejętnościami daje pozytywne skutki dla seniora.
Nasze inicjatywy w 2020 roku:
Stworzyliśmy dedykowaną stronę „Zaloguj seniora”, której celem jest edukacja i wsparcie w przejściu na zdalne bankowanie osób starszych i ich bliskich. Przypomnieliśmy m.in. jak założyć i do czego wykorzystać Profil Zaufany oraz jak bezpiecznie bankować z domu.
Dla osób wspierających seniorów w zdalnym bankowaniu udostępniliśmy zakładkę ,,Dbaj o swoich bliskich” na bankowych stronach poświęconych sytuacji pandemicznej.
Przygotowaliśmy serię krótkich filmów instruktażowych, w których objaśniamy, jak korzystać z naszych usług i rozwiązań. Nagrania dostępne są w serwisie ,,Zaloguj seniora”. W materiałach szczegółowo objaśniamy każde zagadnienie, krok po kroku przeprowadzamy klienta przez elementy zdalnego bankowania. Oto niektóre z tematów nagrań:
- Santander internet – pulpit,
- Santander internet – logowanie,
- Otwarta bankowość – dodaj konta z innych banków,
- Jak sprawdzić historię transakcji saldo rachunku w Santander internet
- Santander internet – jak zaktualizować swoje dane w Banku?,
- Dodanie urządzeń do zaufanych w Santander internet,
- Santander internet – przelew złotowy na rachunek obcy,
- Santander mobile – jak wykonać przelew?
- Na portalu Facebook promowaliśmy #ZalogujSeniora. Na bankowym profilu opublikowaliśmy cykl postów, w których podpowiadaliśmy bliskim, jak pomagać seniorom w załatwianiu spraw zdalnie. Edukowaliśmy w zakresie elektronicznego bankowania, ale też obsługi e-recepty, zakładania Profilu Zaufanego oraz wielu innych zagadnień.
Łącznie przygotowaliśmy 22 filmy.
Przyjazny seniorom kanał kontaktu
W Multikanałowym Centrum Komunikacji wyszliśmy naprzeciw potrzebom grupy seniorów i 8 czerwca 2020 r. uruchomiliśmy na IVR dodatkową opcję wyboru.
Osoba, która dzwoni z numeru telefonu podanego w Banku do kontaktu, po połączeniu jest już zidentyfikowana jako nasz klient. Klient, który dzwoni z numeru innego niż ten zgłoszony u nas wybiera inną opcję. Dzięki rozwiązaniu seniorzy lub osoby zainteresowane mogą szybko połączyć się z dedykowanym doradcą, który pomoże im w zdalnym bankowaniu.
Infolinia dla seniorów to:
-
268
-
24/7
-
73 tys.
Pozytywne skutki naszych działań cyfrowego włączania seniorów:
- W krótkim czasie od uruchomienia na infolinii opcji wskazanej dla seniorów, potwierdziły się obserwacje, że to rozwiązanie się sprawdza. Korzystają z niego nie tylko osoby starsze, ale też ich wnuki czy dzieci, którzy chcą zasięgnąć informacji, jak pomóc swoim bliskim. Część seniorów potrzebuje porad na temat korzystania z internetowego dostępu do swojego banku i korzyści, jakie dla nich płyną ze zdalnego bankowania. Wielu z nich już teraz biegle korzysta z produktów i usług banku i zadaje doradcom szczegółowe pytania. Z kolei inni dzwonią, ponieważ potrzebują wsparcia technicznego.
- Nasi doradcy są świetnie przygotowani, wiedzą jak rozmawiać z seniorem, są zaangażowani, cierpliwi, życzliwi, mówią powoli i spokojnie. Klienci to doceniają, często podczas rozmów bardzo dziękują za uzyskaną pomoc, podejście i wsparcie doradcy.
- Klient senior, który zrozumie zdalne bankowanie, jest odmłodzony o 20 lat i to się czuje nawet w głosie przez telefon. Po naszym pilotażowym procesie mamy informacje, że klienci wdrożeni do cyfrowego bankowania chętnie opowiadają o tym swoim znajomym, zachęcają do korzystania z nowych opcji, bo okazuje się, że „wcale nie jest to takie trudne”.
Obecna sytuacja na świecie, nie tylko związana z pandemią koronawirusa, ale w ogóle z przenoszeniem produktów i usług do internetu, wyraźnie pokazuje, że korzystanie ze zdalnego bankowania, może być dla seniorów nieuniknionym, a zarazem wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem. Seniorzy są co raz aktywniejsi i odważniejsi w kwestii korzystania z nowych technologii. Chcemy nauczyć naszych starszych klientów korzystania z bankowości elektronicznej i nie tylko. Nasi doradcy cierpliwie, z ogromną empatią poświęcają Seniorowi tyle czasu, ile potrzeba, żeby bankowanie z SBP było łatwe, bezpieczne i przyjazne.
- Wypracowaliśmy prototyp procesu przenoszenia „seniora niecyfrowego” do bankowości internetowej.
Chcemy zaangażować osoby z najbliższego otoczenia seniorów, żeby zapewnić im komfortowe warunki korzystania z bankowości zdalnej. Uważamy, że dobrym rozwiązaniem jest w tym temacie wsparcie kogoś zaufanego, bliskiego, kto ma dla starszej osoby czas i potrafi wszystko cierpliwie wyjaśnić.
Seniorom i osobom ich wspierającym zapewnimy udogodnienia:
- Materiały edukacyjne oraz możliwość zapoznania się z bankowością elektroniczną, bez konieczności jej zakładania.
Na naszej stronie zamieściliśmy instrukcję krok po kroku, jak korzystać z bankowości internetowej. Wszyscy mogą ją pobrać i korzystać według potrzeb.
- Udostępnimy wersję demo, dzięki czemu senior będzie mógł testować usługi bez obaw, że „coś źle kliknie” albo popełni jakiś błąd i straci pieniądze.
- Planujemy, aby do bankowości elektronicznej seniora można było dodać zaufanego użytkownika, który będzie miał podgląd do jego produktów i w razie czego pomoże. Będzie to dobrowolne, uruchamiane na życzenie seniora. Dzięki rozwiązaniu senior nie będzie miał poczucia pozostawienia samemu sobie z nowym narzędziem zarządzania finansami.
Seniorzy korzystający z cyfrowych rozwiązań mogą stać się naturalnymi ambasadorami bankowości internetowej i „zarażać” zdalnym bankowaniem swoich znajomych. Pilotaż powyższych działań przeprowadziliśmy z udziałem naszych pracowników i seniorów z ich środowiska.
Realizacja przygotowywanego w 2020 r. programu:
W 2021 roku uruchomiliśmy testowany projekt. Do programu #ZalogujSeniora mogą się zgłaszać pary – senior wraz z pomocnikiem, który będzie go wspierał i towarzyszył podczas programu. W pierwszej edycji pomocnicy musieli wysłać zgłoszenie do 14 maja 2021 r. przez formularz na stronie internetowej banku www.santander.pl/ws-zalogujseniora. Do 31 sierpnia czekamy na zapisy par do drugiej edycji projektu.
Następnie doradca banku skontaktuje się telefonicznie z osobą zgłaszającą, aby ustalić spotkanie online i plan edukacji, dopasowany do potrzeb konkretnego klienta.
Program zakłada naukę w etapach, aby finalnie osoba, która dotychczas nie korzystała z bankowości online, mogła samodzielnie korzystać z usług zdalnych. W każdej chwili można też kontaktować się z opiekunem w programie oraz korzystać z materiałów, które bank udostępnia na stronie.
Więcej szczegółów wraz z formularzem zgłoszeniowym dostępnych jest na stronie: www.santander.pl/ws-zalogujseniora.
- Fundacja Santander Bank Polska organizuje serię warsztatów dla seniorów „Seniorzy samodzielni i bezpieczni w sieci”, które mają nauczyć ich bezpiecznego bankowania. Wspieramy w ten sposób wyeliminowanie sytuacji, w których starsi padają ofiarą oszustów tworzących fałszywe strony płatnicze, wysyłają zawirusowane linki czy podają się za kogoś innego.Fundacja współpracuje z Policją przy projektach m.in. takich jak: „Happy Senior”, „Na wnuczka, na policjanta”, „Seniorze, nie daj się!”, „Olabogababciu”, „Bezpieczny Senior w otaczającym go świecie”.
- We współpracy z Fundacją im. Lesława A. Pagi, w ramach projektu „Seniorzy 4.0”, przygotowaliśmy dwa podcasty dla seniorów i ich bliskich: „Bezpieczne korzystanie z bankowości internetowej” oraz „Płatność kartą i usługi mobilne”. Materiały eksperckie dla seniorów przygotowali nasi pracownicy.
- W ramach partnerstwa w projekcie „Bezpieczeństwo w Cyberprzestrzeni”, który koordynuje Warszawski Instytut Bankowości, zaangażowaliśmy się w kampanię „Warto Bezgotówkowo”. Celem inicjatywy było edukowanie, między innymi seniorów, jak w praktyce korzystać z płatności bezgotówkowych.
Więcej informacji o naszych inicjatywach społecznych skierowanych do seniorów w rozdziale Społeczności.
Nasze działania skierowane do seniorów docenili internauci i zespół ekspertów przyznając nam w kategorii „Bank wrażliwy społecznie” 1. miejsce w rankingu Złoty Bankier 2020.