Przeciwdziałanie korupcji
W Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska obowiązuje podejście „zero tolerancji dla korupcji”.
- GRI:
-
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Wartości i etykaWyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Wartości i etyka
-
103-2 Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Wartości i etykaPodejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Wartości i etyka
-
103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Wartości i etykaEwaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Wartości i etyka
-
205-2 Komunikacja i szkolenia poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym (wskaźnik raportowany częściowo)Komunikacja i szkolenia poświęcone politykom i procedurom antykorupcyjnym (wskaźnik raportowany częściowo)
-
205-3 Potwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na niePotwierdzone przypadki korupcji i działania podjęte w odpowiedzi na nie
-
Wskaźnik własny Lista kluczowych działań i inicjatyw realizowanych w danym roku w banku na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej bankuLista kluczowych działań i inicjatyw realizowanych w danym roku w banku na rzecz zwiększenia wiedzy pracowników o etyce i kulturze organizacyjnej banku
-
ESG: G – Ład korporacyjny Nasze podejście do Ładu korporacyjnegoNasze podejście do Ładu korporacyjnego
-
PRB 5 Zarządzanie i cele Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.Będziemy realizowali nasze zobowiązanie do przestrzegania niniejszych zasad poprzez skuteczne zarządzanie i kulturę odpowiedzialnej bankowości. Wykażemy ambicję i odpowiedzialność poprzez publiczne wyznaczanie celów w obszarach, w których mamy największy wpływ.
Przeciwstawiamy się wszelkim formom korupcji. Nasze standardy etyczne w tym obszarze są zapisane w dokumentach:
- Generalny Kodeks Postępowania,
- Kodeks postępowania na rynkach papierów wartościowych,
- Ogólna polityka konfliktu interesów,
- Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- Polityka ochrony danych osobowych,
- Polityka zrównoważonego rozwoju,
- Program antykorupcyjny,
- Polityka zapobiegania ryzyku odpowiedzialności karnej – Corporate Defense,
- Polityka zapewnienia zgodności,
- Model zarządzania ryzykiem reputacji – określa zasady zarządzania ryzykiem i kontrolowania go, kluczowe elementy, zasady i procesy, a także role i odpowiedzialność oraz nadzór wewnętrzny.
Przeciwdziałanie korupcji w Generalnym Kodeksie Postępowania
Kodeks odnosi się do różnych aspektów postępowania etycznego w naszej organizacji. W dokumencie zostały zawarte wskazówki dotyczące konfliktu interesów (w relacjach wewnętrznych, przy realizacji transakcji bankowych i inwestycji oraz w relacjach z dostawcami i klientami), zasad współpracy z innymi podmiotami, zasady kontaktów z regulatorami, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz praktyk o charakterze korupcyjnym. Uzupełnieniem zapisów kodeksu są dodatkowe regulacje dotyczące poszczególnych obszarów działania, w tym „Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy” czy „Program antykorupcyjny”.
„Program antykorupcyjny” precyzuje nasze mechanizmy kontrolne, m.in. rejestr podarunków i zaproszeń dla funkcjonariuszy publicznych, zasady oferowania podarunków i zaproszeń pracownikom lub członkom kierownictwa Banku, kanał do zgłaszania przypadków naruszeń, szkolenia oraz odpowiedzialność korporacyjnego obszaru compliance.
-
0
-
1
Komunikacja i szkolenia dotyczące antykorupcji
Nasi pracownicy cyklicznie biorą udział w e-learningowych szkoleniach z zakresu przeciwdziałania korupcji. W szkoleniu podkreślamy, że w naszej organizacji jest zero tolerancji dla zachowań o charakterze korupcyjnym. Uczymy:
- jak zachować się w konkretnych sytuacjach
np. w kontaktach z urzędnikami państwowymi, agentami czy pośrednikami - czym są działania o charakterze korupcyjnym
nie tylko przekazywanie środków pieniężnych, ale także wręczanie, oferowanie czy przyjęcie dowolnego rodzaju korzyści, takich jak: dostarczanie towarów i usług poniżej cen rynkowych, przekazywanie podarunków, fundowanie wycieczek, pobytów w hotelach, posiłków i biletów albo zatrudnianie znajomych
Szkolenie obejmuje ćwiczenia praktyczne i kończy się testem. Każdy pracownik Grupy Kapitałowej co dwa lata ma obowiązek wziąć udział w szkoleniu. Program szkoleń od wielu lat stanowi stały element harmonogramu obowiązkowych szkoleń pracowniczych. Zagadnienia etyczne i reputacyjne uwzględniane są również podczas corocznej kampanii informacyjno-szkoleniowej Risk pro (Tydzień Kultury Ryzyka), która utrwala kulturę ryzyka w organizacji.
Procent pracowników, którzy zapoznali się z polityką i procedurami antykorupcyjnymi | Procent pracowników, którzy przeszli szkolenia antykorupcyjne | |
---|---|---|
Grupa Kapitałowa Santander Bank Polska | 100% | 97% |
Santander Bank Polska | 100% | 97,5% |
Członkowie Zarządu Banku | 100% | 100% |
Przedstawiciele kierownictwa wyższego szczebla Banku | 100% | 87% |
Przedstawiciele kierownictwa średniego szczebla Banku | 100% | 95,8% |
Pozostali pracownicy Banku | 100% | 97,8% |