Nasza strategia biznesowa
Od lat nasza misja, wizja i wartości pozostają niezmienne, dlatego opieramy się na wartościach i założeniach, w które wierzymy i które stoją za nami od początku. Aktualnie obowiązująca Strategia Santander Bank Polska S.A. jest kontynuacją dotychczasowych kierunków rozwoju.
- GRI:
-
102-12 Zewnętrzne, przyjęte lub popierane przez organizację ekonomiczne, środowiskowe i społeczne deklaracje, zasady i inne inicjatywyZewnętrzne, przyjęte lub popierane przez organizację ekonomiczne, środowiskowe i społeczne deklaracje, zasady i inne inicjatywy
-
102-15 Opis kluczowych wpływów, szans i ryzykOpis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
-
102-29 Identyfikacja i zarządzanie wpływem społecznym i środowiskowymIdentyfikacja i zarządzanie wpływem społecznym i środowiskowym
-
Wskaźnik własny Opis strategii banku, w tym podejścia do zarządzania kwestiami odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwojuOpis strategii banku, w tym podejścia do zarządzania kwestiami odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju
-
PRB 1 Zgodność Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
-
PRB 2 Wpływ Będziemy stale zwiększali nasz pozytywny wpływ na otoczenie, jednocześnie zmniejszając negatywne oddziaływania. Będziemy zarządzać ryzykiem dla ludzi i środowiska wynikającym z naszych działań oraz oferowanych produktów i usług.Będziemy stale zwiększali nasz pozytywny wpływ na otoczenie, jednocześnie zmniejszając negatywne oddziaływania. Będziemy zarządzać ryzykiem dla ludzi i środowiska wynikającym z naszych działań oraz oferowanych produktów i usług.
-
PRB 4 Interesariusze Będziemy aktywnie i odpowiedzialnie konsultowali się, angażowali i współpracowali z interesariuszami, aby osiągać cele istotne dla społeczeństwa.Będziemy aktywnie i odpowiedzialnie konsultowali się, angażowali i współpracowali z interesariuszami, aby osiągać cele istotne dla społeczeństwa.
-
ESG: E – Środowisko Nasze podejście do ŚrodowiskaNasze podejście do Środowiska
-
ESG: S – Społeczeństwo Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialnościNasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
-
ESG: G – Ład korporacyjny Nasze podejście do Ładu korporacyjnegoNasze podejście do Ładu korporacyjnego
-
MISJA
-
WIZJA
-
WARTOŚCI
Sześć kierunków strategicznych na lata 2021-23
Nasza strategia propaguje klientocentryczną orientację w zarządzaniu biznesem poprzez stałe podnoszenie jakości obsługi i oferty produktowej. Szczególny nacisk kładzie na digitalizację i upraszczanie procesów dla klientów, co przyczynia się do wzrostu efektywności działania, prostoty rozwiązań i przejrzystości. Promuje też innowacyjność, kulturę korporacyjną wzmacniającą zaangażowanie i motywację pracowników oraz odpowiedzialność społeczną organizacji. Pandemia, która wybuchła w 2020 roku, jeszcze bardziej wzmocniła obrane kierunki rozwoju.
W ramach obowiązującej strategii zdefiniowanych zostało sześć kierunków strategicznych na lata 2021-2023: Obsesja na punkcie klienta, Troska o pracownika, Upraszczanie, Omnikanałowość, Ewolucja do otwartej platformy, Bezpieczeństwo i zaufanie. Dwa spośród nich – Upraszczanie i Omnikanałowość – mają największą wartość transformacyjną. Cele strategiczne realizowane w ramach kierunków strategicznych, zorientowane są na główne grupy interesariuszy: pracowników, klientów, społeczności i akcjonariuszy. Kierunki te określały nasze działania już w roku 2020:
- Troska o pracownika
- Zadowolenie pracowników to klucz do przełomowych doświadczeń klientów. Zdolność do utrzymania i pozyskania nowych talentów jest podstawą do budowania kluczowych kompetencji i umiejętności pracowników wspierających transformację Banku.
- Bezpieczeństwo i zaufanie
- (CSR & Cyberbezpieczeństwo & Stabilność systemów) Realizowanie agendy odpowiedzialnej bankowości. Zapewnienie niezawodności systemów IT poprzez wysoki poziom ich cyberbezpieczeństwa i stabilności.
- Ewolucja do Otwartej Platformy
- Wypracowanie wspólnych rozwiązań w ramach Global and One Europe Santander, zapewnienie dostępu dla podmiotów trzecich (API) oraz integracja wewnętrznych aplikacji. Zwiększenie doskonałości operacyjnej poprzez szybkie i efektywne kosztowo wdrożenia, dzięki innowacyjnej architekturze API i partnerstwom.
- Obsesja na punkcie klienta
- Kultura zorientowana na Klienta i jego potrzeby. Zapewnienie przełomowych doświadczeń Klienta poprzez projektowanie rozwiązań z wykorzystaniem kompetencji service design.
- Upraszczanie
- Upraszczanie (Działalność operacyjna & Struktura organizacyjna) Upraszczanie 4 kluczowych obszarów: produktów, procesów i procedur, systemów oraz ograniczanie zużycia papieru, a wszystko to dzięki spójnym i jednolitym procesom e2e oraz zarządzaniu procesowemu. Tworzenie płaskiej i prostej struktury organizacyjnej.
- Omnikanałowość
- Stopniowe dostarczanie inteligentnej samoobsługi – zawsze i wszędzie.
- Maksymalizacja liczby zdalnych procesów dostępnych dla Klientów oraz zachęcanie ich do korzystania z samoobsługowych rozwiązań. Budowanie międzykanałowej integracji doświadczeń Klienta w oparciu o jego potrzeby i preferencje oraz efektywność kosztową.
6 kierunków strategicznych wskazuje kluczowe obszary, na których chcemy się skoncentrować w naszej transformacji. Stanowią kompas, który:
- Uproszczanie
- Inteligentna Omnikanałowosć
- Troska o pracownika
- Bezpieczeństwo i zaufanie
- Ewolucja do Otwartej Platformy
- Klientocentryczność
- konsoliduje cele, jakie chcemy osiągnąć wobec naszych pracowników (Troska o pracownika), klientów (Obsesja na punkcie klienta), społeczności i akcjonariuszy (Bezpieczeństwo i zaufanie);
- adresuje wszystkie rekomendacje wymagające wdrożenia wskazane w diagnozie obecnego modelu operacyjnego banku, stąd najsilniejszy transformacyjny charakter przypisujemy kierunkom: Upraszczanie i Omnikanałowość;
- uwzględnia w pełni wizję regionalnego planu strategicznego Grupy Santander One Europe, podkreśla fundamenty, na jakich chcemy budować nasz rozwój (Bezpieczeństwo i zaufanie), ze szczególną aktywnością w sferze odpowiedzialnej bankowości (CSR – Corporate Social Responsibility);
- wskazuje na dążenie do budowania przewag konkurencyjnych poprzez Ewolucję do Otwartej Platformy.
Efekty działań strategicznych Grupy Santander Bank Polska S.A. w 2020 roku oraz ambicje na lata 2021-2023
Definiując kierunki strategiczne określamy także cele strategiczne i kluczowe miary sukcesu, pozwalające nam na śledzenie postępów w naszych działaniach.
Kierunek strategiczny: Troska o pracownika
Cel strategiczny
Zaangażowani pracownicy
Jakie działania podjęliśmy
- Zapewniliśmy pracownikom bezpieczeństwo oraz zadbaliśmy o ich dobre samopoczucie podczas pandemii COVID-19
- Usprawniliśmy znaczną ilość procesów pracowniczych
- Kontynuowaliśmy dalszy rozwój modelu pracy z zastosowaniem metodyki Agile
- Promowaliśmy różnorodność, równe traktowanie i inkluzywność
- Wspieraliśmy rozwój talentów
Kluczowa miara sukcesu
- Osiągnięcie pozycji czołowego pracodawcy w sektorze bankowym (uzyskanie certyfikatu Top Employer Polska 2020)
- Wdrożenie kultury pracy zdalnej oraz zaprojektowanie modelu pracy hybrydowej
- Rozwój programów wellbeingowych oraz promowanie zdrowego i proekologicznego stylu życia (BeHealthy, SantanderGO)
- Wysoka dojrzałość ceremonii & narzędzi Agile
Nasze ambicje
- Będziemy kontynuować rozwój kultury organizacyjnej opartej na wartościach Simple, Personal, Fair
- Zwiększymy zaangażowanie naszych pracowników i utrzymamy tytuł czołowego pracodawcy
- Pozyskamy i utrzymamy najlepszych pracowników
- Będziemy kontynuować rozwój kluczowych kompetencji (w tym kompetencji przywódczych)
Kierunek strategiczny: Upraszczanie
Cel strategiczny
Prosta, szybka, lekka organizacja
Jakie działania podjęliśmy?
- Uprościliśmy ofertę produktową oraz szereg kluczowych procesów obsługi klienta i posprzedażowych
- Istotnie zredukowaliśmy liczbę zużytych kartek papieru w procesach
Kluczowa miara sukcesu
- Spadek zużycia kartek papieru (w 2020 uratowaliśmy ponad 3 tys. drzew)
- Wzrost liczby klientów używających e-komunikację
- Redukcja liczby produktów
- Wprowadzenie autoryzacji SMS-em płatności i transakcji gotówkowych w oddziałach
- Wdrożenie w segmencie bankowości biznesowej i korporacyjnej Salesforce – CRM oparty o rozwiązanie chmurowe
Nasze ambicje
- Będziemy kontynuować działania eliminujące dokumenty papierowe na rzecz komunikacji elektronicznej
- Skoncentrujemy się na dalszym uproszczeniu procesów i produktów oraz optymalizacji struktury organizacyjnej
Kierunek strategiczny: Obsesja na punkcie klienta
Cel strategiczny
Klienci z trwałą relacją z Santander
Jakie działania podjęliśmy?
- Przyspieszyliśmy digitalizację i upraszczanie procesów
- Wspieraliśmy naszych klientów podczas pandemii COVID-19
- Uprościliśmy język stosowany w komunikacji z klientami
Kluczowa miara sukcesu
- Wzrost wskaźnika NPS mass vs 2019 (systematyczny trend rosnący od początku 2020)
Nasze ambicje
- Trwałą relacje z klientami zapewnimy dzięki produktom zaprojektowanym z wykorzystaniem kompetencji service design w oparciu o starannie zebrany i przeanalizowany w segmentach głos klienta
- Zwiększymy lokalizację i digitalizację naszych klientów
- Będziemy nieustannie podnosić poziom satysfakcji klientów (NPS)
Kierunek strategiczny: Omnikanałowość
Cel strategiczny
Samoobsługowy i zdalny Bank
Jakie działania podjęliśmy?
- Przyspieszyliśmy digitalizację procesów
- Zwiększyliśmy dostępność procesów w kanałach zdalnych
- Zredukowaliśmy liczbę procesów wymagających wizyty klienta w Oddziale
- Zmaksymalizowaliśmy uspójnienie standardu doświadczenia klienta we wszystkich kanałach
Kluczowa miara sukcesu
- 3 mln klientów cyfrowych
- Wzrost ilości transakcji dokonywanych w kanałach zdalnych
- Wzrost sprzedaży produktów w kanałach samoobsługowych
- Wzrost transakcji dokonywanych bez użycia papieru i podpisu tradycyjnego
Nasze ambicje
- Zmaksymalizujemy wykorzystanie kanałów samoobsługowych oraz zdalnych w kluczowych procesach sprzedażowych i posprzedażowych
- Podniesiemy liczbę klientów cyfrowych
- Zwiększymy komfort oraz zadowolenie klientów w korzystaniu ze zdalnych kanałów kontaktu z Bankiem
Kierunek strategiczny: Ewolucja do Otwartej Platformy
Cel strategiczny
Najlepsza Platforma Usług Finansowych
Jakie działania podjęliśmy?
- Wspieraliśmy dalszą ewolucję do Otwartej Platformy we współpracy z Grupą Santander oraz Partnerami zewnętrznymi
- Rozwijaliśmy otwartą bankowość poprzez Santander Open
Kluczowa miara sukcesu
- Uruchomienie platformy GTS zapewniającej klientom korporacyjnym nowe usługi digitalne
- Rozszerzenie współpracy z Partnerami zewnętrznymi
- Rosnąca liczba klientów korzystających z Santander Open (agregator PSD2 )
Nasze ambicje
- Będziemy nadal rozwijać i ulepszać Otwartą Platformę Usług Finansowych
Kierunek strategiczny: Bezpieczeństwo i zaufanie
Cel strategiczny
Bezpieczeństwo klientów i zaufanie do Banku
Jakie działania podjęliśmy?
- Kontynuowaliśmy projekty sponsorskie w obszarze sportu, kultury i edukacji
- Propagowaliśmy wiedzę i kulturę w zakresie cyberbezpieczeństwa
- Wspieraliśmy i udzielaliśmy pomocy klientom ze wszystkich segmentów w związku z COVID-19
- Poprawiliśmy stabilność systemów IT
- Wspieraliśmy rozwój Zielonej Oferty oraz Zielonego Banku
Kluczowa miara sukcesu
- Koordynacja emisji pierwszych w Polsce obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem o wartości 1 mld EUR
- 100% kupowanej przez Bank energii pochodzi ze źródeł odnawialnych
- Kontynuacja dobrego trendu stabilności przy zmniejszeniu liczby incydentów
- Realizacja oraz dofinansowanie kilkudziesięciu projektów w ramach Fundacji Santander Bank Polska
Nasze ambicje
- Będziemy kontynuować rozwój przywództwa, zorientowanie na pracowniku, różnorodność, sprawiedliwość i integracyjne środowisko pracy
- Będziemy poszerzać Zieloną Ofertę
- Realizując działania w ramach promowania kultury cyberbezpieczeństwa zapewnimy wysoką świadomość ryzyka oszustw wśród klientów i pracowników Banku
- Osiągnąwszy istotną redukcję awarii, dalej będziemy koncentrować się na zapewnieniu wysokiej stabilności naszych systemów.