Ryzyka i wpływ
By identyfikować pomiar podejmowanego ryzyka, określać najkorzystniejszy zwrot przy zaakceptowanym poziomie ryzyka (risk-reward), a także regularnie ustalać i weryfikować odpowiednie limity, które ograniczają skalę narażenia na ryzyko, stosujemy polityki zarządzania ryzykiem.
- GRI:
-
102-11 Wyjaśnienie, czy i w jaki sposób organizacja stosuje zasadę ostrożnościWyjaśnienie, czy i w jaki sposób organizacja stosuje zasadę ostrożności
-
102-15 Opis kluczowych wpływów, szans i ryzykOpis kluczowych wpływów, szans i ryzyk
-
102-30 Efektywność procesów zarządzania ryzykiemEfektywność procesów zarządzania ryzykiem
-
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Kompleksowe zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem ESGWyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Kompleksowe zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem ESG
-
103-2 Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Kompleksowe zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem ESGPodejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Kompleksowe zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem ESG
-
103-3 Ewaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Kompleksowe zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem ESGEwaluacja podejścia do zarządzania w ramach tematów zidentyfikowanych jako istotne dla tematu raportowania: Kompleksowe zarządzanie ryzykiem, w tym ryzykiem ESG
-
PRB 1 Zgodność Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.Dostosujemy naszą strategię biznesową, aby była spójna i stanowiła wkład w zaspokajanie potrzeb jednostek oraz osiąganie celów społecznych zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju, porozumieniem klimatycznym z Paryża i odpowiednimi ramami krajowymi oraz regionalnymi. Skoncentrujemy nasze wysiłki tam, gdzie mamy największy wpływ.
-
PRB 2 Wpływ Będziemy stale zwiększali nasz pozytywny wpływ na otoczenie, jednocześnie zmniejszając negatywne oddziaływania. Będziemy zarządzać ryzykiem dla ludzi i środowiska wynikającym z naszych działań oraz oferowanych produktów i usług.Będziemy stale zwiększali nasz pozytywny wpływ na otoczenie, jednocześnie zmniejszając negatywne oddziaływania. Będziemy zarządzać ryzykiem dla ludzi i środowiska wynikającym z naszych działań oraz oferowanych produktów i usług.
-
KE/TCFD Wpływ kwestii klimatycznych i ryzyk z nimi związanych na model biznesowy, strategię i plany finansowe przedsiębiorstwa. Wpływ modelu biznesowego na klimatWpływ kwestii klimatycznych i ryzyk z nimi związanych na model biznesowy, strategię i plany finansowe przedsiębiorstwa. Wpływ modelu biznesowego na klimat
-
KE/TCFD Nadzór zarządu nad ryzykiem i możliwościami związanymi z klimatemNadzór zarządu nad ryzykiem i możliwościami związanymi z klimatem
Rola kierownictwa w ocenie ryzyka i możliwości związanych z klimatem oraz zarządzaniu nimi
Rola kierownictwa w ocenie ryzyka i możliwości związanych z klimatem oraz zarządzaniu nimi -
KE/TCFD Procesy stosowane w celu ustalania i oceny ryzyk związanych z klimatem, główne rodzaje ryzyka, oraz sposób zarządzania tym ryzykiemProcesy stosowane w celu ustalania i oceny ryzyk związanych z klimatem, główne rodzaje ryzyka, oraz sposób zarządzania tym ryzykiem
-
KE/TCFD Główne rodzaje ryzyka związanego z klimatem w całym łańcuchu wartości w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej. Mapy ryzyka, które uwzględniają kwestie związane z klimatemGłówne rodzaje ryzyka związanego z klimatem w całym łańcuchu wartości w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej. Mapy ryzyka, które uwzględniają kwestie związane z klimatem
-
KE/TCFD Uwzględnianie oceny ryzyka i możliwości związanych z klimatem w stosownych strategiach inwestycyjnych, kredytowych i ubezpieczeniowychUwzględnianie oceny ryzyka i możliwości związanych z klimatem w stosownych strategiach inwestycyjnych, kredytowych i ubezpieczeniowych
-
ESG: E – Środowisko Nasze podejście do ŚrodowiskaNasze podejście do Środowiska
-
ESG: G – Ład korporacyjny Nasze podejście do Ładu korporacyjnegoNasze podejście do Ładu korporacyjnego
Grupa Santander Bank Polska na bieżąco modyfikuje i rozwija metody zarządzania ryzykiem, uwzględniając zmiany w profilu ryzyka Grupy, otoczeniu gospodarczym, wymogi regulacyjne i najlepsze praktyki rynkowe. Kierunek działań wytyczają Zarząd i Rada Nadzorcza, które także aktywnie wspierają strategie zarządzania ryzykiem poprzez: akceptację kluczowych polityk w zakresie zarządzania ryzykiem, uczestniczenie w komitetach wspomagających zarządzanie ryzykiem, przeglądach i akceptacji ryzyk, a także raportów dotyczących ich poziomu.
Schemat systemu zarządzania ryzykiem
- Rada Nadzorcza Santander Bank Polska S.A.
- Komitet ds. Ryzyka
- Komitet Audytu i Zapewnienia Zgodności
- Obszar Audytu Wewnętrznego
- Zarząd Santander Bank Polska S.A.
- Komitet Zarządzania Ryzykiem
- Podkomitet Zarządzania Ryzykiem
- Komitet Kontroli Ryzyka
- Forum Zarządzania Ryzykiem
- Panel Ryzyka Kredytowego
- Panel Ryzyka Rynkowego i Inwestycyjnego
- Panel Modeli i Metodologii
- Komitet Kredytowy
- Komitet Rezerw
- Komitet Restrukturyzacji
- Komitet Zarządzania Informacją
- Komitet ORMCO
- CyberTechRisk Forum
- Komitet ALCO
- Komitet Płynności
- Komitet Kapitałowy
- Komitet ds. Ujawnień
- Komitet Ryzyka Regulacyjnego i Reputacyjnego
- Komitet Marketingu i Monitoringu Produktów
- Generalny Komitet ds. Zapewniania Zgodności
- Komitet ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy oraz Finansowaniu Terroryzmu
- Panel ds. Dostawców
- Forum Zarządzania Ryzykiem
- Komitet Zarządzania Ryzykiem
Trzy linie obrony
Za identyfikację, pomiar, monitorowanie i ograniczanie ryzyka odpowiadają wszystkie jednostki Banku, tworząc tzw. trzy linie obrony.
- Pierwsza linia obrony obejmuje
- Zarządzanie ryzykiem w działalności operacyjnej Banku i opiera się na jednostkach biznesowych, które w bieżącej działalności generują ryzyka wpływające na osiąganie założonych przez Bank celów.
- Na pierwszą linię obrony składają się czynności realizowane przez każdego pracownika, w zakresie jakości i poprawności wykonywanych zadań.
- W ramach tej linii badana jest zgodność wykonywanych czynności z procedurami, a także realizowane są działania związane z bieżącym oddziaływaniem i reagowaniem na nieprawidłowości
- Zasady realizacji niezależnego monitorowania w ramach tej linii określa zarządzający pionem Członek Zarządu lub dyrektor Banku/Obszaru w regulacjach wewnętrznych wprowadzonych w trybie obowiązującym w Banku lub Prezes spółki zależnej, uwzględniając rozdzielczość obowiązków.
- Druga linia obrony obejmuje
- Zarządzanie ryzykiem przez pracowników na specjalnie powołanych do tego stanowiskach lub komórkach organizacyjnych oraz działalności komórki do spraw zgodności
- Zarządzanie ryzykiem w ramach drugiej linii obrony odbywa się niezależnie od zarządzanie ryzykiem na pierwszej linii obrony.
- Druga linia obrony stanowi funkcje wspierające kierownictwo Banku w identyfikacji i zarządzaniu ryzykami. Wsparcie to polega m.in. na dostarczeniu odpowiednich narzędzi, opracowaniu regulacji wewnętrznych i technik do zarządzania, monitorowania, weryfikacji bieżącej, testowania oraz raportowania ryzyka.
- Jednostki w ramach drugiej linii obrony wykonują niezależne monitorowanie pionowe, którego celem jest weryfikacja efektywności działania i przestrzegania mechanizmów kontrolnych w ramach pierwszej linii obrony.
- Trzecia linia obrony
- Jest realizowana przez komórkę Audytu Wewnętrznego, której celem jest m.in. badanie i ocena, w sposób niezależny, obiektywny i bezstronny, adekwatności i skuteczności mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w ramach pierwszej i drugiej linii obrony oraz opiniowanie zarządzania Bankiem i spółkami zależnymi, w tym skuteczności zarządzania ryzykiem związanym z działalnością Banku i spółek zależnych.
Identyfikacja ryzyk i zarządzanie nimi
Poziom akceptowalnego ryzyka i szereg limitów na ryzyko określa „Deklaracja akceptowalnego poziomu ryzyka” (tzw. apetyt na ryzyko), uchwalana przez Zarząd i zatwierdzana przez Radę Nadzorczą. Na podstawie określonych w niej limitów wyznacza się limity obserwacyjne oraz konstruuje się polityki zarządzania ryzykiem. Grupa Kapitałowa Santander Bank Polska nieustannie analizuje ryzyka, na jakie jest narażona w swojej działalności – identyfikuje ich źródła i tworzy mechanizmy zarządzania ryzykami, obejmujące m.in. ich pomiar, ocenę, kontrolę/monitoring, ograniczanie i raportowanie.
W systemie zarządzania ryzykiem wyróżnia się następujące istotne ryzyka:
Szczegółowe zasady, role i odpowiedzialności jednostek Grupy opisują odpowiednie polityki wewnętrzne, dotyczące zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka. Zarówno Bank, jak i spółki zależne wdrażają polityki i procedury zarządzania ryzykiem, które odzwierciedlają zasady przyjęte przez Grupę Kapitałową. W granicach i na zasadach wynikających z obowiązującego prawa, nadzór nad systemem zarządzania ryzykiem sprawuje Bank, kierując się przy tym regułami odnoszącymi się do nadzorowania spółek zależnych wchodzących w skład Grupy Kapitałowej.
(ryzyko regulacyjne; ryzyko prowadzenia działalności/ryzyko conduct; ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a także ryzyko reputacyjne).
(stanowiące element składowy ryzyka braku zgodności)
Możliwy znaczący negatywny wpływ na zagadnienia: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Opis ryzyka | Zarządzanie ryzykiem | Społeczne | Pracownicze | Środowiskowe | Praw człowieka | Przeciwdziałania korupcji |
Ryzyka społeczne i środowiskowe wynikające z działalności prowadzonej przez klientów w sektorach wrażliwych, stanowiące element składowy ryzyka reputacji. | Nadrzędnym dokumentem dotyczącym ryzyk społecznych i środowiskowych jest „Polityka zrównoważonego rozwoju”, która obejmuje całą Grupę Kapitałową. Uzupełniają ją polityki zarządzania ryzykiem sektorowym w przypadku „wrażliwych sektorów”, takich jak: przemysł obronny, energetyczny, towarów rolno-spożywczych (tzw. soft commodities) oraz polityka finansowania sektorów wrażliwych.
Każda polityka sektorowa definiuje zakres jej zastosowania, działalność zakazaną lub ograniczoną przez Grupę Santander w odniesieniu do poszczególnych sektorów, progi akceptacyjne dla transakcji, a także odpowiedzialność za każdą z polityk i proces jej aktualizacji. Ponadto Bank respektuje międzynarodowe dobre praktyki w zakresie pomocy społecznej i ochrony środowiska, zwłaszcza Zasady Równikowe (Equator Principles). |
Ryzyka społeczne i środowiskowe
Zagadnienia związane z ryzykiem społecznym i środowiskowym zawarte są w dokumentach: „Polityka zrównoważonego rozwoju” Santander Bank Polska S.A. oraz w uzupełniającej „Polityce zarządzania ryzykiem społecznym, środowiskowym i zmian klimatycznych”. Zawierają one zobowiązanie, iż w procesie podejmowania decyzji będziemy uwzględniać wymiar etyczny, społeczny i środowiskowy, a także kryteria finansowe i czynniki ryzyka. Stosujemy polityki środowiskowe dla sektorów podwyższonego ryzyka, które określają kryteria udzielania produktów i usług finansowych (m.in. wszystkich form finansowania, usług ubezpieczeniowych, usług zarządzania aktywami, inwestycji kapitałowych oraz usług doradczych).
W 2019 roku wprowadziliśmy środowiskowe i społeczne elementy zarządzania ryzykiem jako kryteria oceny projektów segmentu bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej. Wdrożyliśmy procedurę określającą obligatoryjny dla Banku proces analizy ryzyka społeczno-środowiskowego, które może pojawić się w związku z działalnością komercyjną prowadzoną przez naszych klientów. Od 2020 roku wszystkie umowy zawierane przez Bank z podmiotami, które wykorzystują węgiel, zawierają klauzule dotyczące zakazu wykorzystania przyznanych środków na cele związane z eksploatacją i produkcją węgla. Za ocenę ryzyk odpowiada specjalnie do tego powołana jednostka ds. ryzyka społeczno-środowiskowego.
Kultura ryzyka
Budujemy kulturę ryzyka wśród pracowników naszej organizacji. Regularnie prowadzimy działania wzmacniające świadomość ryzyk, odpowiedzialności za zarządzanie nimi oraz sposobów reagowania na nie. W ramach tych działań realizujemy różne inicjatywy skierowane do pracowników, m.in. cykliczny Tydzień Kultury Ryzyka.
Pięć zasad naszej kultury ryzyka – Risk pro:
- odpowiedzialność,
- odporność,
- prostota,
- krytyczna analiza,
- koncentracja na kliencie.
Ryzyka związane z pandemią
W 2020 roku w obszarze ryzyk Grupa Kapitałowa skupiła się na przeciwdziałaniu zagrożeniom wynikającym ze stanu pandemii COVID-19. W sytuacji zagrożenia pandemicznego i epidemicznego jako kluczowe zidentyfikowano ryzyko operacyjne związane z niedostępnością zasobów ludzkich (pracowników i firm trzecich) oraz budynków (oddziałów oraz Centrum Wsparcia Biznesu).
W okresie pandemii znacząco wzrosła też waga cyberbezpieczeństwa w związku z masowym przejściem na zdalny tryb pracy (obsługujący niemal wszystkie procesy) oraz dynamicznie rosnące wykorzystanie kanałów zdalnych przez klientów w procesach sprzedażowych i posprzedażowych. Grupa Kapitałowa na bieżąco monitorowała i podejmowała czynności ograniczające ryzyka w aspektach dotyczących klientów i pracowników, aktywnie ostrzegała o pojawiających się zagrożeniach i objęła wzmożonym nadzorem obszary narażone na ryzyko fraudów.
Powołane przez Grupę struktury kryzysowe (tj. dedykowane komitety uruchamiane w sytuacjach awaryjnych) przygotowały Plan reakcji na pandemię, obejmujący działania prewencyjne i reakcyjne. W ramach działań związanych z przebiegiem pandemii jednostki organizacyjne Grupy na bieżąco weryfikowały plany ciągłości, m.in. skuteczność przyjętych strategii odtworzeniowych w sytuacji niedostępności kluczowych pracowników. Określone zostały priorytety w zakresie krytycznej działalności.
Ze wzmożoną uwagą obserwowano, jak kształtują się wskaźniki ryzyka w zakresie portfeli kredytowych w związku z pandemią COVID-19 i zamrożeniem wielu dziedzin gospodarki. W trybie pilnym dostosowano liczne regulacje wewnętrzne, rozbudowano raporty zarządcze i systemy wczesnego ostrzegania oraz wzmocniono działania na etapie wczesnej restrukturyzacji, aby ograniczyć skutki dekoniunktury.