- Śledziliśmy sytuację epidemiologiczną w Banku oraz na bieżąco reagowaliśmy na zmiany przepisów.
- Koordynowaliśmy działania związane ze zgłaszanymi kwarantannami, izolacjami i innymi przypadkami dot. COVID-19. Oferowaliśmy pełne wsparcie dzięki wdrożeniu aplikacji „NaszeZdrowie” służącej do zgłaszania i monitorowania pandemii w Banku.
- Wdrożyliśmy aplikację do monitorowania stanu zdrowia pracowników i powrotów z zagranicy.
- Aktywnie współpracowaliśmy i utrzymywaliśmy kontakt z państwowymi organami (Państwową Inspekcją Sanitarną, Państwową Inspekcją Pracy) w kwestiach związanych z koronawirusem.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy
Naszym priorytetem jest zapewnienie wszystkim pracownikom bezpiecznego i komfortowego miejsca pracy. Minionym rok wymagał od nas szybkiej odpowiedzi na sytuację epidemiologiczną w kraju i zadbanie o zdrowie zatrudnionych osób.
- GRI:
-
403-2 Identyfikacja zagrożeń, ocena ryzyka i badanie incydentówIdentyfikacja zagrożeń, ocena ryzyka i badanie incydentów
-
403-4 Udział pracowników, konsultacje i komunikacja w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracyUdział pracowników, konsultacje i komunikacja w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy
-
403-6 Promocja zdrowiaPromocja zdrowia
-
403-9 Rodzaj i wskaźnik urazów związanych z pracąRodzaj i wskaźnik urazów związanych z pracą
-
ESG: S – Społeczeństwo Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialnościNasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
Na bieżąco monitorujemy przepisy i wytyczne związane z BHP oraz dostosowujemy miejsca pracy do wymagań stawianych w ustawodawstwie polskim i europejskim. W celu dialogu z przedstawicielami pracowników organizujemy posiedzenia Komisji BHP oraz współpracujemy ze Społecznymi Inspektorami Pracy.
Wszystkie ważne i praktyczne informacje dla pracowników dotyczące BHP umieściliśmy w intranecie. W związku z pandemią utworzyliśmy specjalną zakładkę poświęconą chorobie COVID-19, gdzie zamieściliśmy przydatne wskazówki.
W 2020 roku, we wszystkich większych jednostkach Centrum Wsparcia Biznesu przeprowadziliśmy audyty BHP.
- GRI:
-
403-6 Promocja zdrowiaPromocja zdrowia
Zapewnienie bezpieczeństwa w czasie pandemii COVID-19
W trosce o bezpieczeństwo pracowników i zapewnienie pełnej operacyjności Banku naturalnym priorytetem w ubiegłym roku było bardzo szybkie dostosowanie obowiązujących procedur i wdrożenie nowych zasad funkcjonowania w miejscu pracy związanych z pojawieniem się zagrożenia epidemiologicznego COVID-19.
Wprowadziliśmy pakiet procedur oraz instrukcji. Należą do nich:
- Procedura kryzysowa na okoliczność pojawienia się lub podejrzenia pojawienia się wirusa SARS-CoV-2 (koronawirusa) w miejscu pracy,
- Instrukcja dotycząca dezynfekcji powierzchni płaskich,
- Instrukcja dotycząca noszenia maseczki,
- Instrukcja mycia rąk,
- Informacja na temat techniki dezynfekcji rąk,
- Instrukcja dotycząca zakładania i zdejmowania rękawic.
Kompleksowa ochrona – zdrowie pracowników priorytetem
W celu zachowania pełnej ciągłości biznesowej w 2020 roku skupiliśmy się na ochronie zdrowia wszystkich pracowników. Wprowadziliśmy zmiany w organizacji pracy:
- Przesunęliśmy do pracy zdalnej wszystkich pracowników mogących realizować procesy biznesowe w tym trybie.
- Zrealizowaliśmy działania zapewniające kadrom Banku (w liczbie stanowiącej około 60% całości zatrudnienia) warunki do efektywnej i bezawaryjnej pracy w trybie home office.
- Ze względu na przebieg sytuacji epidemicznej praca w modelu zdalnym odbywała się do końca 2020 roku, a następnie podjęliśmy decyzje o przedłużeniu tego okresu.
- Wdrożyliśmy zdalny proces rekrutacji.
Przystąpiliśmy do budowania nowej kultury pracy:
- Podjęliśmy działania mające na celu wypracowanie docelowych zasad pracy zdalnej w Banku oraz hybrydowego modelu pracy.
- Uruchomiliśmy cross-funkcjonalne zespoły robocze pracujące nad szczegółowymi zasadami modelu hybrydowego. Przeprowadziliśmy wewnętrzne badania jakościowe i warsztaty i wykorzystaliśmy płynące z nich wnioski.
Podjęliśmy różnorodne działania prewencyjne i wdrożyliśmy nowe inicjatywy w trzech obszarach:
- Początkowo (od marca do maja 2020 r.) skróciliśmy czas pracy pracownikom oddziałów do 6 godzin dziennie, w tym 5 godzin przeznaczono na bezpośrednią obsługę klientów. Od 1 czerwca czas obsługi klientów w oddziałach wynosił 7 godzin w ciągu dnia.
- Pracowników z grupy wysokiego ryzyka przesunęliśmy z bezpośredniej obsługi klienta do innych zadań (w tym również w modelu pracy zdalnej).
- Umieściliśmy dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk w ogólnodostępnych miejscach, np. przy drzwiach wejściowych i windach, oraz zapewniliśmy bieżące uzupełnianie preparatu.
- Przeprowadzaliśmy regularną dezynfekcję biur, oddziałów i bankomatów przyoddziałowych.
- Wyposażyliśmy sieć oddziałów w ekrany plexi i wygodne przyłbice wzmacniające ochronę pracowników i klientów.
- Monitorowaliśmy ruch pracowników w budynkach centrali, tak aby uniknąć ryzyka infekcji.
- Zwiększyliśmy częstotliwość mycia powierzchni najczęściej dotykanych (klamki, drzwi, blaty, armatura).
- Organizowaliśmy spotkania zespołu zarządzania sytuacją kryzysową w jednostkach, w których u pracownika wykonującego pracę w biurze potwierdzono COVID-19.
- Podejmowaliśmy decyzje o otwarciu lub zamknięciu działalności operacyjnej jednostek odpowiadając na bieżącą sytuację pandemiczną.
- Umożliwiliśmy pracownikom, którzy mieli kontakt w miejscu pracy z osobą, u której zdiagnozowano koronawirusa, wykonanie bezpłatnych testów w kierunku COVID-19. Podjęliśmy w tym zakresie współpracę z Centrum Medycznym (579 skierowań na badania w roku 2020).
- Wprowadziliśmy dyżury on-line ekspertów HR poświęcone problematyce pracowniczej w warunkach epidemii.
- Umożliwiliśmy pracownikom konsultację z psychologiem (czat, telefon, webinary).
- W ramach kampanii „Hot spot – „Dobrze mi się pracuje” prowadziliśmy działania mające na celu zwiększenie komfortu pracowników w trakcie wykonywania obowiązków służbowych. Dostarczaliśmy pracownikom maseczki oraz pozostałe środki ochrony, jak rękawiczki, płyny dezynfekujące itp.
- Zrealizowaliśmy serię szkoleń „Powrót do nowej normalności”. Materiały pomagały przygotować się do powrotu do biura, tłumaczyły, jak bezpiecznie podróżować do i z pracy oraz jakich zasad przestrzegać.
- Dla pracowników przygotowaliśmy zbiór dobrych praktyk dotyczących bezpieczeństwa podczas pracy zdalnej.
- Zagwarantowaliśmy pracownikom preferencyjne warunki na zakup foteli biurowych.
- Umożliwiliśmy wypożyczenie monitorów z pracy do domu.
- Wypłaciliśmy jednorazowy dodatek finansowy dla pracowników Banku.
- W celu zminimalizowania ryzyka narażenia pracowników na kontakt z wirusem zapewniliśmy możliwość bezpłatnego korzystania z floty samochodów służbowych w drodze do i z pracy, a także udostępniliśmy parkingi pod budynkami dla prywatnych samochodów pracowników.
Cele na 2021
Będziemy monitorować sytuację związaną z koronawirusem i w razie potrzeby odpowiednio reagować. Środowisko pracy będziemy na bieżąco dostosowywać do zmieniających się obostrzeń oraz do zmian wprowadzanych przez przepisy prawa.
W efekcie przejścia na tryb pracy zdalnej liczba wypadków przy pracy w 2020 roku spadła o 50%, a liczba dni niezdolności do pracy zmalała o 74%.
- GRI:
-
403-9 Rodzaj i wskaźnik urazów związanych z pracąRodzaj i wskaźnik urazów związanych z pracą
Wypadki (incydenty) przy pracy w 2020 r. podziale na płeć
2020 | ||
---|---|---|
Kobiety | Mężczyźni | |
Łączna liczba wypadków (incydentów) przy pracy | 21 | 7 |
W tym liczba wypadków śmiertelnych | 0 | 0 |
W tym liczba wypadków ciężkich (incydentów) | 0 | 0 |
W tym liczba wypadków lekkich (incydentów) | 21 | 7 |
Całkowita liczba osób poszkodowanych w wypadkach: | 28 | |
Wskaźnik częstotliwości wypadków ogółem (IR, liczony jako całkowita liczba osób poszkodowanych w wypadkach/zatrudnienie x 1000) | 2,69 | |
Wskaźnik częstotliwości wypadków | 2,91 | 2,17 |
Łączna liczba dni niezdolności do pracy z tytułu wypadków przy pracy (LDR, liczona jako wskaźnik łącznej liczby dni straconych do liczby planowanych godzin pracy pracowników w raportowanym okresie * 200000) | 417 | |
324 | 94 | |
Wskaźnik ciężkości wypadków (liczony jako liczba dni niezdolności do pracy z tytułu wypadku/liczba wypadków) | 14,89 | |
15,38 | 15,43 | |
Wskaźnik absencji (AR, liczony jako całkowita liczba dni nieobecności w pracy/liczba przepracowanych dni w roku * 200000) | 25% | |
30% | 15% |