Kultura organizacyjna
Nasza kultura organizacyjna została zbudowana w oparciu o wartości i standardy etyczne, które budują zaufanie i trwałą lojalność pracowników, klientów, akcjonariuszy oraz społeczności lokalnych. Jest ona ściśle powiązana ze strategią biznesową Banku.
- GRI:
-
103-1 Wyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Wartości i etykaWyjaśnienie tematów zidentyfikowanych jako istotne wraz ze wskazaniem ograniczeń dla tematu raportowania: Wartości i etyka
-
103-2 Podejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Wartości i etykaPodejście do zarządzania tematami zidentyfikowanymi jako istotne dla tematu raportowania: Wartości i etyka
-
102-16 Wartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowańWartości organizacji, kodeks etyki, zasady i normy zachowań
-
ESG: S – Społeczeństwo Nasze podejście do Społecznej odpowiedzialnościNasze podejście do Społecznej odpowiedzialności
-
ESG: G – Ład korporacyjny Nasze podejście do Ładu korporacyjnegoNasze podejście do Ładu korporacyjnego
Fundamentem kultury organizacyjnej są wartości:
Dewiza „Przyjazny, Rzetelny, dla Ciebie” podsumowuje filozofię działania Grupy Kapitałowej, w tym zasady jakimi się kierujemy w podejmowaniu decyzji. Tak też realizujemy interakcje z pracownikami, klientami i pozostałymi interesariuszami. Postępując zgodnie z ww. wartościami staramy się nie tylko wypełniać swoje obowiązki biznesowe i postępować zgodnie z przepisami, ale mamy ambicje, aby przewyższać oczekiwania interesariuszy.
Procedury i zasady wewnątrz Banku są przejrzyste i zrozumiałe, bo zależy nam na przyjazności wobec pracowników. Wszystkich traktujemy równo i sprawiedliwie. Staramy się postępować tak, aby każdy pracownik czuł się wyjątkowy i dowartościowany.
Wśród pracowników promujemy 8 pożądanych zachowań korporacyjnych, które stanowią też kryterium okresowej oceny pracowniczej:
Zachowania korporacyjne dotyczą każdego pracownika, a od wszystkich liderów (menedżerów) oczekujemy także działania zgodnego ze zobowiązaniami przywódczymi.
Będąc odpowiedzialnym liderem w Grupie Kapitałowej zobowiązuję się do:
Nieodłączną częścią kultury korporacyjnej jest kultura ryzyka – risk pro, bazująca na 5 zasadach odpowiedzialności każdego pracownika za zarządzanie ryzykiem:
- odpowiedzialność
- odporność
- prostota
- krytyczna analiza
- koncentracja na kliencie
Więcej o kulturze ryzyka w sekcji Ryzyka i wpływ w rozdziale Zarządzanie.
Regulacje
Kluczowe wartości i zachowania opisaliśmy w Generalnym Kodeksie Postępowania, który stanowi kompleksowy zbiór wytycznych dla wszystkich pracowników, niezależnie od pełnionych przez nich funkcji. Kodeks wyznacza standardy działania i kształtuje pożądane postawy w wielu wymiarach funkcjonowania organizacji.
Uzupełnieniem zapisów Kodeksu są dodatkowe regulacje, w tym m.in.:
- „Kodeks postępowania na rynkach papierów wartościowych”,
- „Polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy”,
- „Program antykorupcyjny”,
- „Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów” oraz wiele innych.
Formalne ramy kultury korporacyjnej współtworzy również „Polityka zrównoważonego rozwoju”, która podkreśla kluczową rolę pracowników w budowaniu sukcesu Banku. W dokumencie wskazujemy potrzebę utrzymywania z pracownikami relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i lojalności. Deklarujemy realizację działań, dzięki którym pracownicy będą się czuć zmotywowani, zaangażowani i wynagradzani. Ponadto w polityce zobowiązujemy się do:
- promowania stabilności zatrudnienia, elastyczności metod świadczenia pracy i równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, a także zapewniania bezpieczeństwa pracownikom i higieny w miejscu pracy;
- dopilnowania, aby pracownicy przestrzegali określonych zasad etyki i odpowiedzialnego postępowania w oparciu o wdrożony „Generalny Kodeks Postępowania”;
- zachęcania swoich pracowników do udziału w wolontariacie korporacyjnym, aby wspierać rozwój lokalnych społeczności i wzmacniać poczucie dumy pracowników z przynależności do organizacji.
Komunikacja wewnętrzna
Istotnym elementem naszej kultury korporacyjnej jest otwarta komunikacja skierowana do wszystkich pracowników. W ramach cyklicznych działań przygotowujemy:
- publikacje na stronie głównej intranetu – codziennie zamieszczamy tam wieści z życia Banku, informacje biznesowe, pracownicze, promujemy akcje charytatywne etc.;
- newslettery – w środy publikujemy newsletter dotyczący spraw pracowniczych, a w piątki zbierający najważniejsze wydarzenia z życia Banku w danym tygodniu;
- „Jesteśmy w kontakcie” – pod tym tematem Michał Gajewski, CEO Santander Bank Polska S.A., regularnie wysyła e-maile do wszystkich pracowników Banku. Komunikacja dotyczy kluczowych wydarzeń i kierunków strategicznych.
Najważniejsze inicjatywy w 2020 r.:
- Uruchomiliśmy cotygodniową wysyłkę newslettera dla menedżerów. W publikacji zbieramy najważniejsze informacje potrzebne do zarządzania zespołami i budujące przywództwo.
- Zorganizowaliśmy spotkanie online wszystkich pracowników z najwyższą kadrą zarządzającą Banku. Celem spotkania było omówienie wyników finansowych za pierwszą połowę 2020 roku. Zarząd miał także okazję podziękować wszystkim za zaangażowanie i pracę w tym trudnym czasie.
- Uruchomiliśmy stronę intranetową „Ekstremalne przywództwo”, na której zamieszczamy najważniejsze z punktu widzenia menedżerów informacje związane z pandemią, zasadami bezpieczeństwa, aktualnymi ograniczeniami oraz poradami, jak radzić sobie w tej trudnej sytuacji.
Komunikacja związana z pandemią skierowana do wszystkich pracowników
- zapewnialiśmy pracownikom bieżące informacje m.in. za pośrednictwem mailingów oraz specjalnych wydań newsletterów;
- przygotowaliśmy specjalny formularz, aby móc monitorować zakażenia wśród naszych pracowników oraz kontakt z osobami zarażonymi;
- uruchomiliśmy stronę intranetową „Koronawirus – rekomendacje”, która agreguje wszystkie wiadomości dotyczące działań Banku mających na celu ochronę pracowników i poprawę bezpieczeństwa;
- rozpoczęliśmy wysyłkę nowego newslettera, który zbiera informacje z zakresu wellbeingu, promuje postawę równowagi i troski o zdrowie – fizyczne i psychiczne – oraz o relacje i edukację finansową;
- #DrobneGesty – opublikowaliśmy cykl filmów o akcjach dobroczynnych naszych pracowników wspierających lokalne społeczności w tym trudnym czasie;
- OneTeam – aby podtrzymać ducha zespołowości oraz wesprzeć kolegów i koleżanki przygotowaliśmy kolaż zdjęć pracowników i Zarządu;
- regularnie komunikowaliśmy zmiany w trybie pracy, zasady bezpieczeństwa obowiązujące osoby przychodzące do biur;
- z okazji Dnia Matki, Dnia Ojca i Dnia Dziecka przygotowaliśmy filmy pokazujące perspektywę naszych pracowników – pracujących rodziców w czasie pandemii;
- przygotowywaliśmy materiały dla rodziców wspierające ich w łączeniu obowiązków zawodowych i opiekuńczych (m.in. dotyczące sposobu pozyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego, pomysłów na spędzenie czasu z dzieckiem, a także czytaliśmy dzieciom naszych pracowników bajki online w ramach akcji „Poczytajki”).
Ponadto w trybie ciągłym pozyskiwaliśmy informacje zwrotne od pracowników w celu uwzględnienia ich potrzeb i zwiększenia efektywności podejmowanych działań.
Nasze priorytety w 2020 r.
Kontynuowaliśmy rozwój strategii budowania pozytywnych doświadczeń pracowników (Employee Experience). Dążymy do realizacji celu strategicznego, jakim jest osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku z perspektywy klientów i pracowników.
Główne kierunki aktywności w zakresie zarządzania kadrami:
- Zdefiniowanie strategicznych obszarów rozwojowych HR.
- Rozwój procesów i struktur HR – priorytetem było upraszczanie procesów i cyfryzacja.
- Działania na rzecz inkluzywności.
- Zarządzanie talentami.
- Promocja wizerunku Banku jako pracodawcy (employer branding).
Działania zrealizowane w 2020 r.
- Od czerwca efektywność działań podejmowanych w obszarze HR mierzymy cyklicznie w kwartalnym badaniu eNPS (employee Net Promoter Score).
- Kontynuowaliśmy transformację w kierunku Agile oraz centralizację kompetencji z wykorzystaniem takich metodologii jak: Customer Design, Design Thinking i HCM.
- Odbyła się kolejna edycja projektu #SantanderWomen. W 2020 r. był to cykl warsztatów edukacyjno-rozwojowych („Masz tę moc” i „Mastermind”) inspirujących kobiety do rozwoju kompetencji liderskich, poznania swoich mocnych stron i wymiany doświadczeń.
- Podjęliśmy współpracę z Fundacją Vital Voices w ramach wspierania rozwoju kompetencji kobiet do pełnienia roli liderek.
- Kontynuowaliśmy działania w ramach sprofilowanych programów rozwojowych przeznaczonych dla przedstawicieli poszczególnych szczebli zarządzania i menedżerów przyszłości.
- PowerUp – zrealizowaliśmy program ambasadorski, zrzeszający pracowników podejmujących inicjatywy promujące wizerunek Banku jako swojego pracodawcy. Uczestnicy promowali nas w różnych kanałach komunikacji opisując wiele wymiarów funkcjonowania pracownika (wellbeing, kulturę organizacyjną czy kulturę pracy zdalnej).
- Przeprowadziliśmy cykl szkoleń dla pracowników Banku z zakresu budowania marki osobistej i promowania wizerunku.
- Dostosowaliśmy strategię employer branding do nowej normalności – na podstawie badań zewnętrznych i wewnętrznych określiliśmy atrybuty marki pracodawcy, czyli przewagi konkurencyjne w rzeczywistości postpandemicznej.
- „Internal mobility” – wdrożyliśmy program mający na celu promowanie możliwości rozwoju pracowników wewnątrz Banku, obalanie mitów związanych z udziałem w procesach rekrutacji wewnętrznych oraz zdefiniowanie najważniejszych zasad procesu.
W 2020 r. nie realizowaliśmy badania zaangażowania pracowników z powodu pandemii. Decyzję tę podjęła Grupa Santander i zarządziła przeniesienie „Globalnego Badania Zaangażowania” na maj 2021 r.
Zostaliśmy docenieni za skutecznie realizowane działania. W 2020 roku znaleźliśmy się w gronie najlepszych pracodawców, co potwierdza m.in. certyfikat Top Employer.
Inne nagrody i wyróżnienia za działania w obszarze pracowniczym w 2020 roku.
-
10 671
-
13 158
-
11 lat
-
40 lat
-
132
-
12%
1,2 Liczba osób zatrudnionych w Santander Bank Polska S.A. / w Grupie Kapitałowej Santander Bank Polska, niezależnie od wymiaru etatu i statusu zatrudnienia na dzień 31.12.2020 r.
3 Średni staż w pracy w Banku to 11,38 lat według stanu zatrudnienia na 31.12.2020 roku.
4 Liczba osób niepełnosprawnych zatrudnionych w Banku na umowę o pracę na dzień 31.12.2020 roku.
5 Rotacja liczona jako liczba rozwiązanych umów w 2020 roku/średnie zatrudnienie w 2020 roku.
Plany na kolejne lata:
Jednym z naszych celów na lata 2021-2023 jest pozyskanie trwałej lojalności pracowników, klientów, akcjonariuszy i społeczeństwa. Strategiczna wizja zakłada, że:
- Będziemy kontynuować kreowanie środowiska pracy wzmacniającego zaangażowanie pracowników poprzez współpracę, komunikację oraz inicjatywy oddolne powstające w jednostkach Banku.
- Podniesiemy efektywność i usprawnimy procesy wewnętrzne dzięki wdrażanej metodyce pracy Agile.